BCCB neemt ons mee in nieuw hardtail project: TwinPan Chopper #2

Gepubliceerd:

René Groot Wassink heeft weer genoten van de Bigtwin Bikeshow en vindt het mooi dat er zoveel belangstelling het ‘Seven Sins TwinPan’ project van BCCB was. Maar er moet nog veel gebeuren! In dit artikel neemt René ons mee in het vervolg van de bouw…

Omdat ik een zo clean mogelijke bike, zonder loshangende draadjes en verborgen bevestigingen, altijd het gaafste vind, ga ik deze keer een ‘blinde’ bevestiging voor de benzinetank maken zodat je straks bijna niks van de bevestiging kunt zien. Hier zijn diverse mogelijkheden voor die de afgelopen decennia al zijn geprobeerd, maar ik kies voor een betrouwbare, stabiele bevestiging. Hiervoor ga ik eerst een paar bussen draaien die ik in de tunnel van de tank kan lassen en in het frame. Eerst maak ik een eenvoudige maatschets, waarna ik uit rond 20 mm asmateriaal een paar bussen draai. Deze bussen vallen perfect in elkaar. Vervolgens buig ik van 2 mm plaatstaal een nieuwe tunnel voor de benzinetank en boor ik hier twee gaten in waar ik twee bussen in las. Ik plaats nu de nieuwe tunnel op de gewenste plek op het frame en teken de gaten af waar de ‘contra’ bussen in het frame moeten komen. Na de gaten geboord en bussen geplaatst te hebben, eerst maar met een klein hechtlasje vast zetten om te passen. Helemaal top! Deze tunnel gaan wij straks in de nieuwe bodem van de tank lassen.

BCCB neemt ons mee in nieuw hardtail project: TwinPan Chopper #1

SCALLOP GASTANK

De benzinetank wil ik gaan uitvoeren met een soort van 3D scallop. Omdat ik echt veel diepte wil in de tank ga ik deze van plaatstaal apart maken met een hoogteverschil van ca. 12 a 14 mm. Dus ‘eenvoudig’ met rondstaal zit er niet in, haha. Eerst de gewenste vorm afgetekend op de Lowbrow gastank die als basis gaat dienen. Sowieso al een gave tank. Van karton knip ik de gewenste vormen uit en teken ik deze over op 1 mm plaatstaal en mag ik ze vervolgens met alle ‘agressie’ in de plaat pompen. Als de gewenste vormen klaar zijn hecht ik deze met de gewenste afstand op de benzinetank. Hetzelfde ‘kunstje’ doe ik ook om het hoogteverschil tussen tank en scallop af te dichten. De nieuwe bodem kan erin en als ik alles in elkaar gehecht heb, ga ik eerst de tank op het frame monteren en even checken met de laser of alles een beetje recht is. Ben best blij met het resultaat, dus kan lekker alles gaan aflassen. Uiteraard moet ook de tankdop verlengd worden en ik besluit om nog een extra laag aan te brengen rondom de tankdop, yoehoe gaaf!! Dan nog even de tank afpersen en… Dicht natuurlijk! En dan mag ik na een week keihard zwoegen eindelijk weer eens naar huis. Het is best veel werk, maar wordt dan ook supergaaf. Ondertussen ‘broest mien van alles deur de kop’ (mijn hoofd loopt over van de ideeën) over het spuitwerk wat Frank (Inca) Stienen tijdens de 7 kerstdagen mag gaan aanbrengen, haha.

SCALLOP OILTANK

Het eerste plan was om een ronde olietank van scallops te gaan voorzien, maar dit wordt nu ten opzichte van de benzinetank wel heul duf. En zoals zo vaak in een project, toch maar een ander plan bedenken, Frank is toevallig ook in de buurt om te kijken hoe hij de ‘kerstdagen’ gaat doorbrengen en zo komen wij al ‘brainstormend’ tot het plan om een scallop olietank te maken in de stijl van de benzinetank. Frank is inmiddels onderweg naar huis om te vertellen dat de ‘kerstdagen’ dit jaar een hele maand gaan duren, zodat ik lekker aan de slag kan gaan met het nieuwe plan. Om het mijzelf makkelijk te maken gebruik ik voor de olietank een tankschaal van een classic Sporty tank. Die slijp ik doormidden om te versmallen, zodat de olietank straks binnen de framebuizen valt. Vind ik mooier en ook lijkt de tank minder fors. Vervolgens teken ik de vormen af en slijp deze eruit, zodat ik gave plaatstalen scallops over heb. Deze twee helften hecht ik in een lichte conusvorm weer aan elkaar en ik zorg ervoor dat het iets aflopend naar het laagste punt in elkaar zit. Daar waar straks de toevoerleiding naar de oliepomp komt. Eerst maar eens passen en ik vind um gaaaafff! Ik besluit dat ik de scallop volledig open laat, zodat je er dwars door heen kunt kijken. Niet volgens plan maar wel gaaf en na een korte inhoudsberekening lijk ik toch voldoende olieinhoud te hebben om het blokje voldoende te kunnen smeren/koelen. Om de olietank helemaal af te kunnen maken moet ik eerst een zadelplaat gaan maken. Dit omdat ik het zadel wil voorzien van een kleine mountainbike-schokbreker voor de vering die dwars door de olietank gaat. Uit 3 mm plaatstaal snij ik het minimalistische zadelpannetje en voorzie deze van de gewenste vorm. Schokbreker eronder en ik kan gaan passen. Teken nu de uitsparing af op de olietank, snij deze uit en kan de olietank gaan afmaken. Voor de aanvoer- en retourleidingen gebruik ik 10 mm rvs-buis die ik in de olietank las. En weer passen, aflassen, afpersen en klaar. BAM!!

ZEVEN DAGEN STIL

Ik hou ervan om mijn motoren een naam te geven. Deze ontstaan vaak als ik ermee bezig ben en zo ook dit keer. Nadat ik de ‘Ricks Seven Sins’ wielen van Zodiac binnengekregen had, ontstond het idee om de hele bike maar om te gaan dopen naar de Seven Sins en dit thema ook door te gaan trekken met gave details op deze bike. In de wielen, het spuitwerk, etc. Maar even terugkomend op de wielen; wat zijn ze GAAAAFFF! Echt Duitse topkwaliteit, gefreesd uit 1 stuk aluminium. Had ze natuurlijk wel in de catalogus van Zodiac gezien en in overleg met Zodiac de juiste maten besteld (21” voor en 18” achter) maar na het uitpakken ben ik er inmiddels al 7 dagen stil van, hahaha wat gaaf.

TWINPAN

Terwijl ik druk bezig ben met het metaal plooien is mijn maat Dennis Bakker in zijn shop in Ermelo druk bezig om het gave hart van deze bike in elkaar te sleutelen. Dat doet Dennis met precisie, vakmanschap en geweldige performance parts van Zodiac. Zo maakt hij van de Twincam een hele gave TwinPan. Tevens worden de Ricks wielen nog snel even van een rubbertje voorzien, zodat wij een mock-up van de bike kunnen gaan maken. De ‘Slim Bubba’ voorvork zat ook bij de ‘Sinterklaas pakketten’, dus deze kunnen wij ook gaan monteren. De Slim Bubba is een mooi slanke midglide vork van Zodiac, die je in diverse lengtes kunt bestellen. Ik heb voor deze bike gekozen voor 6 graden balhoofdplaten en 4” overstock lengte. Dit past perfect en stuurt fantastisch met dit frame. Ook de gepolijste versie is helemaal top. Je kunt deze vork ook in het zwart verkrijgen maar dat vond ik bij deze bike minder mooi.

SUPERBLIJ

Nu kan alles wat we klaar hebben gemonteerd worden en krijgen we een mooi beeld hoe de ‘7Sins’ eruit gaat zien. Ze mag ook voor het eerst van de hefbrug om goed te kunnen zien hoe ze erbij staat. Ik ben zelf superblij met het resultaat tot nu toe. Maar er blijft nog genoeg werk over; Achterspatbord, struts, uitlaten, accubak, iets met sleeves aan de achterkant van het frame, etc. etc…. Maar daarover de volgende keer meer!

Tot een volgende met de groet’n uut de Achterhoek

Tekst en fotografie: René Groot Wassink, BCCB

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen