BCCB neemt ons mee in nieuw hardtail project: TwinPan Chopper

Gepubliceerd:

BCCB’s René Groot Wassink kan zijn lol niet op, want… Het mag weer! Het blijft voor René nog steeds te gek om weer een ‘project’ te gaan starten. Hij is tegenwoordig alleen maar bezig met gave projecten op aanvraag, maar probeer nu toch ook weer tijd te vinden om voor BCCB (Back Corner Custom Bikes) een eigen chopper op de weg te gaan zetten. Hij gaat ons in de deze en komende edities Bigtwin meenemen in de bouw van de ‘TwinPan’. En natuurlijk is BCCB er dit jaar ook weer in de Chopperzone tijdens de Bigtwin Bikeshow. Met dit project!

Hoewel ik veel van mijn ideeën kwijt kan in onze bouwsels loop ik al langer met de gedachten om iets te gaan doen met dat hardtail frame dat alweer een paar jaar in de hoek staat te verstoffen. Ondanks dat ik helemaal gecharmeerd ben van de oude H-D blokken Knuckle, Pan, Shovel en natuurlijk ook inmiddels de Evo (Evoisthenewoldskool) heb ik besloten om mijn grenzen te verleggen en dit gave hardtail frame van een Twincam powerbron te gaan voorzien. Dit mag natuurlijk geen standaard uitvoering worden, haha. Na overleg met mijn maat Dennis Bakker van Small Town Customs, heb ik besloten om er een TwinPan van te maken met een ‘traditionele Evo vijfbak. Met alle wilde ideeën in mijn hoofd moest ik toch eerst nog even op vakantie, moet tenslotte ook gebeuren. Maar tijdens ’n vakantie heb je ook tijd om na te denken over zo’n project. Bij gebrek aan een laptoppie op de camping, gewoon ouderwets met mijn schetsboekje aan de slag om de ideeën op papier te zetten met wat eenvoudige schetsjes. Als ik zelf maar weet wat ik bedoel, haha.

SLOTTED VORMEN

Lekker uitgerust weer volgas 23 uur per dag aan de slag, je moet tenslotte af en toe ook eten. Omdat ik de stijl van Jesse James te gek vind, wil ik een fiets in de NY stijl met een Achterhoekse BCCB twist gaan maken. Omdat het frame qua lijn eigenlijk al te gek is met een 4” strech, besluit ik om hier weinig aan te doen, behalve het te ontdoen van alle lelijke ‘lipjes’ en beugels die wij toch niet gaan gebruiken. Boor

tevens op de gewenste plekken de gaten voor inwendige bedrading en koppelingsleiding. Omdat ik de schetsplaten lelijk vind besluit ik deze op de ‘Billybob’ manier aan te passen. Omdat de chopper er niet alleen gaaf uit moet zien, maar ook vlot mag rijden gaan wij gewicht besparen. Dit keer niet met gaten (zoals in de racerij) maar met hoekige (‘slotted’) vormen. Na de gewenste vorm te hebben afgetekend in de schetsplaten boor ik op de hoeken een gat van rond 6 mm en snij ik vervolgens met de hand-plasmasnijder het overtollige materiaal weg. Kan natuurlijk ook met de flex/dremel of freesbank, maar dat mag iedereen zelf weten, haha. Met één van mijn favoriete handgereedschappen, de powervijl, slijp ik alles netjes strak en ik ben best blij met het resultaat. Nu al gaaf. Deze slotted vormen gaan wij straks op meer plekken toepassen. Is heel eenvoudig te doen en smoelt gelijk goed. Omdat ik de vorm en de lijn van de stressbar en bovenste motorsteun niet mooi vind, vervang ik deze voor een 1” buis. Later zal ik ook nog een nieuwe slotted motorsteun maken. Met Guus van VG Cycles, de ‘frame goeroe’, overleg ik nog wat er nodig is om het Twincam blok pas te maken voor een Evo frame. Dit valt reuze mee, omdat Guus hier nog een bloksteun voor heeft liggen en met een enkele flexbeweging het onderblokkie er zo in glijdt.

Iris sleutelt mee: Sportster olielekkage opgelost!

MOCK-UP

Dit keer geen spaakwielen, maar voor de looks en stijl van de chopper gaan wij de TwinPan voorzien van gave alu one-piece Rick’s Zodiac ‘Seven Sins’ wielen in 21×2.15 voor en 18×5.50 achter. In overleg met de mannen van Zodiac worden die wielen ten tijde van dit artikel al gefreesd zodat ze op de Bigtwin Bikeshow al gemonteerd kunnen zijn. Omdat ik altijd benieuwd ben hoe het er uit gaat zien, zet ik de bike alvast op wielen en een tijdelijke voorvork. Zo kan ik zien of het plaatje in mijn hoofd klopt met de werkelijkheid. En zo kun je ook goed bekijken welke lengte vork je wil gebruiken. Deze standaard vork is duidelijk te kort. Dit kan natuurlijk ook met allerlei computerprogramma’s, maar zo kan dit ook makkelijk in je eigen schuurtje. Voor de voorvork gaan wij een Zodiac Slim Bubba gebruiken, maar daarover de volgende keer meer. Mijn maat Dennis Bakker is alvast begonnen met de opbouw van het TwinPan blok, dus gebruik ik als mock-up maar even mijn Panhead pasblokkie. Is bijna hetzelfde.

STUUR

Omdat ik de bike een eigen BCCB stijl wil meegeven, ga ik het stuur zelf maken. Ik gebruik hiervoor 1” dikwandige buis die ik in de gewenste vorm buig met de pers. Ik wil vast gelaste 8” risers gaan gebruiken en omdat ik in het midden van het stuur een digitale teller wil plaatsen gebruik ik hiervoor 35 mm buis die ik schuin afzaag en rondom met tig aflas en glad slijp. Waarom ik deze buis schuin afzaag? Gewoon omdat er gaaf uitziet, haha. Hetzelfde doe ik met de proppen aan de onderzijde van de risers. Ik voorzie tevens alles van gaten zodat ik straks de bedrading/rem- en koppelings leidingen door het stuur en risers kan laten lopen voor de cleane looks. In het midden van de risers maak ik nog een ‘slotted’ strip. Niet echt nodig, maar het smoelt wel goed!

BIGTWIN BIKESHOW

Als jullie dit lezen zijn wij inmiddels al een stuk verder (hoop ik…) met de bouw van de TwinPan, zodat jullie de ruwe versie al kunnen bekijken in de Chopperzone op de Bigtwin Bikeshow. We zijn daar zelf natuurlijk ook, dus kom even langs. (Van 7 t/m 9 november in Houten, klik hier voor meer info en tickets.) In de volgende artikelen neem ik jullie mee met de eerste ruwe opbouw, het maken van een speciale 3D looks Scallop tank met blinde bevestiging, olietank, accubak, achterspatbord, fenderstruts, etc, etc. Nog werk genoeg, ha ha! Tot ziens in Houten!

Tekst en fotografie: René Groot Wassink, BCCB

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen