Eerste test 2025 Harley-Davidson Sportster S: paarse patser

Gepubliceerd:

Ondanks de stevige portie motoren die we op dagelijkse basis tussen ontbijt en slaapmutsje voor de kiezen krijgen, blijft er in elke catalogus wel eentje over die maar niet onder onze billen lijkt te willen. De innemende Harley-Davidson Sportster S prijkt al jaren hoog op m’n verlanglijstje, maar een testrit was er tot op heden niet van gekomen. Tot nu. Voor 2025 krijgt de S onder meer een grondig bijgespijkerde ophanging en een reeks nieuwe kleuren. Hoog tijd om te ontdekken of de Sportster S de ongewilde onthouding waard was.

TestomstandighedenZomer!
Temperatuur22°C
Testkilometers153 kilometer

Over smaak valt te twisten, maar wie deze Harley in levenden lijve mag aanschouwen, zal moeite hebben om bepaalde lichaamssappen op peil te houden. De nieuwe Mystic Shift-lak is een knap staaltje gespoten schizofrenie: afhankelijk van de lichtinval verandert de tint van deze ‘Factory Custom’ van paars naar blauw, en het oplettende oog kan zelfs een vleugje oranje ontwaren. De combinatie met de contrasterende matzwarte elementen, de dikke flattrack-uitlaatdempers, ballonbanden en de klassieke tankbadge zorgt voor een erg gespierd voorkomen met een geslaagde knipoog naar een sportief verleden. Niet iedereen zal vallen voor de lange ledreep op de snuit – nogal uitgesproken minimalistisch – maar hij past wat ons betreft wel wonderwel in het plaatje. De bar-end spiegels ogen clean, blijven te allen tijde bruikbaar door de quasi-afwezigheid van vibraties, en doen niets af aan het silhouet. Dit is het soort motor waarbij je de neiging niet kan weerstaan om nog even over je schouder te loensen als je ‘m in het zonlicht hebt geparkeerd.

Lekker egoïstisch

Als je de potige Sportster S van z’n jiffy lift, sta je dankzij de amper 765 mm hoge zit aan beide zijden stevig met je zolen op de aardbodem geplant. De zithouding is laag en uitnodigend, en bijgevolg ideaal voor wie met gestrekte benen z’n kilometers wil afhaspelen. De voorzichtige forward controls zetten je voeten een tikkeltje verder naar voren, terwijl de lange en platte tank en het lage stuur je bovenlijf licht voorover kantelen. Het stuur ligt goed in de hand, het matte TFT-dashboard ligt prima in het oog en verschaft je overzichtelijke info en een eenvoudige en gesmaakte menustructuur. Het zadel voelt daarenboven lekker dik gepolsterd, terwijl de cover achterop er geen twijfel over laat bestaan: de passagier blijft thuis. De Sportster S laat je immers lekker egoïstisch genieten, en misschien wel exact wat Milwaukee in gedachten had.

Getest: 2025 Harley-Davidson Street Bob

Van rust naar rush

Al van een afstandje ziet het getrainde oog dat de Sportster S zijn hart deelt met de Pan America. Enter de Revolution Max 1250, een vloeistofgekoelde V-twin met variabele kleptiming, en 121 pk en 125 Nm. Vermogen en koppel die lekker breed over de toeren zijn uitgesmeerd. Eerder waren we al behoorlijk onder de indruk van het straatgerichte pakket dat de motorbouwer uit Milwaukee met z’n Pan America ST op het tarmac heeft gezet. Maar in de Sportster S komt het blok potentieel nóg beter tot z’n recht. Het blok is lekker soepel onderin, en vanaf 3.500-4.000 toeren vertoef je in de ‘sweet spot, waarbij het blok heel gretig doorsleurt tot voorbij de 8.000 tpm. Maar ook lager in de toerenschaal is de Revolution Max 1250 een pareltje: amper gestotter, lekker verfijnd samenspel tussen koppeling en blok en een gasrespons die ons kan bekoren. Vanaf de eerste meters bakken vertrouwen en een forse trap in je onderrug als je het wilt. Al hou je het best één oog op de teller gemikt: ga je hard op het gas, dan knal je in z’n drie al snel met hoogst illegale snelheden door het landschap. Verbluffend hoe hard de Sportster S je in geen tijd van rust naar rush katapulteert – zeker als je de rijmodus vanuit Rain of Road richting Sport zapt. Allemachtig.

Tweede laag

De voor 2025 bijgespijkerde ophanging is duidelijk sportief georiënteerd, maar voelt desondanks behoorlijk comfortabel aan. De veerweg is achteraan fors gegroeid ten opzichte van het vorige modeljaar (51 naar 82 mm) zonder de zadelhoogte te verhogen, terwijl ook de 43mm UPSD-vork qua afstelling opnieuw werd bekeken. Wij onthouden vooral het surplus van dik 30 mm ten voordele van het comfort, dat vanaf de eerste meters aan boord in positieve opvalt. Wordt het wegdek een stuk ruwer, dan voel je wel dat de achterhand wat klappen door probeert te seinen naar je bips – maar het dik gevoerde zadel weet het gros daarvan op te vangen. Een tweede laag demping, als het ware. Neen, heus niet elke oneffenheid wordt op die manier gefilterd, maar het volstaat ruimschoots voor de vaderlandse wegen. Wie dat wil kan overigens met in- en uitgaande demping en veervoorspanning in de weer – zowel voor- als achteraan, maar de standaardsetting volstaat prima.

Zen

Met de lange wielbasis (1.520 mm), de luie balhoofdhoek (30°) en de brede en ronde rubbers hadden we een vrij arbeidsintensieve rit verwacht, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Al bij lage snelheden volstaat een lichte stuurimpuls om de Sportster S op hellingshoek te brengen, waarna hij op hogere snelheden en in de bocht mooi stabiel blijft – ook met de extra veerweg achter. Enkel bij stapvoetse manoeuvres moet je je kop erbij houden om het blok voldoende aan de kook te houden terwijl je de S probeert te keren. Geen onoverkomelijkheden, maar dan komt de combinatie van het gewicht, de brede sloffen en lange wielbasis even bovendrijven.

Eéntje volstaat

Vooraan prijkt een enkele radiale Brembo monobloc remklauw met 320mm-remschijf. Die setup lijkt misschien een tikkeltje karig op papier – zeker gezien de 228 rijklaarkilo’s die afgeremd dienen – maar overtuigt in werkelijkheid met verve. Mede dankzij de Brembo-hoofdremcilinder is de remkracht perfect doseerbaar, en is er prima feedback. Eén of twee vingers volstaan meestal, zelfs als we de vaart er goed in houden. Achteraan bijt de enkelzuigerremklauw ruim voldoende hard in de 260mm-schijf om manoeuvres met voldoende vertrouwen aan te vatten.

Subtiel geïmplementeerd

Waar motoren tegenwoordig uitpakken met ellenlange lijsten aan elektronica en andere hulpjes, en dat ook graag opzichtig in beeld brengen, pleit Harley-Davidson duidelijk voor visuele rust. Wat niet betekent dat je de snufjes niet aan boord hebt: van het compacte, maar haarscherp afleesbaar 4-inch TFT-display, over de bijbehorende bluetooth-connectiviteit tot Harley’s nieuwste generatie Rider Safety Enhancements. Gaande van hellingshoekgevoelige tractiecontrole en ABS, tot een subtiele regeling van de motorremwerking. Het werkt allemaal zo subtiel dat je het nauwelijks merkt – precies zoals het hoort. Cruisecontrole is standaard voorzien en links achter het balhoofd zit ook nog een handige USB-C-poort verstopt, zodat je onderweg je smartphone kunt laden. Prima pakket!

Prijs en concurrentie

Voor de Sportster S tel je minimaal 20.995 euro neer, wat me een prijs/kwaliteitsgewijs een meer dan degelijk aanbod lijkt in het gamma van Harley-Davidson. Voor die vanafprijs krijg je evenwel een Sportster S in het nogal vlakke ‘Billiard Grey’. De Mystic Shift-livrei kost je een forse 1.150 euro extra, maar die zouden we in dit geval met de ogen dicht betalen. Wat een meerwaarde is dat voor deze machine! Speuren we de catalogi even af naar waardige tegenstanders, dan komen we al snel uit bij concurrenten als de Indian FTR Sport (€17.190) en de Triumph Speed Twin RS (€19.495).

Conclusie eerste test 2025 Harley-Davidson Sportster S

Van z’n brutale voorkomen tot de verse lik Mystic Shift: de 2025 Harley-Davidson Sportster S is een absolute blikvanger, hoe je het ook wendt of keert. Maar ook onder die laag weet de vernieuwde S te overtuigen. Wat mij betreft komt het Revolution Max 1250-blok, dat we al kenden van de Pan America, in deze machine pas écht tot z’n recht: van de bootlading koppel onderin tot het eindschot in opvallend hoge toeren. Dit plaatje klopt. De bijgewerkte ophanging zorgt daarenboven voor een verrassend volwassen rijgevoel, een onverwacht lichtvoetig stuurgedrag en de subtiel agerende elektronica is wat mij betreft een schot in de roos. Prijsgewijs onderin het aanbod uit Milwaukee te vinden, qua rijplezier helemaal bovenaan.

Tekst: Jelle Verstaen
Foto’s: Manu De Soomer/Motorsportspics.com

Technische gegevens Harley-Davidson Sportster S

Kenmerk Details
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde V-twin, DOHC, variabele kleptiming
Cilinderinhoud 1.252 cc
Boring x slag 105 x 72,3 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverhouding 12:1
Carburatie Elektronische injectie
Koppeling Natte multiplaat
Transmissie Zesbak, slipperassist
Eindoverbrenging Riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen 121 pk (88,8 kW) @ 7.500 tpm
Maximaal koppel 125 Nm @ 6.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor Rijmodi (Road, Rain, Sport en twee instelbare modi), cruisecontrole, laadpunt USB-C
Rijwielgedeelte Hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, DSCS
RIJWIELGEDEELTE
Frame Stalen trellisframe
Vering voor 43 mm UPSD-vork
Stelmogelijkheden Volledig instelbaar
Vering achter Monoshock met link en piggyback
Stelmogelijkheden Volledig instelbaar
Veerweg v/a 92 / 82 mm
Rem voor Een 320mm-remschijf met radiaal gemonteerde Brembo Monobloc vierzuigerremklauw
Rem achter Een 260mm-remschijf met enkelzuigerremklauw
Banden v/a 160/70R17, 180/60R16 (Dunlop Harley-Davidson Series)
PRIJZEN
Nederland v.a. €20.995
België v.a. €17.995
ALGEMEEN
Wielbasis 1.520 mm
Balhoofdhoek 30°
Naloop 148 mm
Zithoogte 765 mm
Gewicht 228 kg (rijklaar)
Tankinhoud 11,7 liter

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen