Klachten over verkeersgeluid hebben niet alleen met luide uitlaten of hoge toerentallen te maken, maar zeker ook met het afrolgeluid van banden. In Nederland wordt daarom vaak stil asfalt toegepast. Als alternatief ligt er op een paar plaatsen nu NGCS, ofwel ‘Next Generation Concrete Surface’; een betonnen wegdek met geluid reducerende groeven in de rijrichting. Geen goed idee, want dat profiel zorgt voor een zoekend rijgedrag bij tweewielers. Vooral lichtere motoren en motorscooters hebben er last van, zeker als ze voorzien zijn van (hogere, stijvere) diagonaalbanden. Maar ook zwaardere motoren met radiaalbanden kunnen last hebben van dit ribbelbeton.
In België liggen al langer proefvakken (ring Antwerpen en N44) en ook in Duitsland wordt het toegepast. In de VS, waar NGCS vandaan komt, zijn verschillende waarschuwingsborden voor motorrijders in gebruik. Dat spreekt al voor zich. In Noord Brabant liggen er inmiddels proefvakken van dit ribbelbeton op de N397 tussen Heuvel (Westerhoven) en de kruising met de N69 bij Dommelen en op de Turnhoutsebaan bij de Poppelseweg in Goirle.
De Motorrijdersactiegroep MAG wil in Nederland geen wegdek dat waarschuwingsborden voor motorrijders noodzakelijk maakt! Hoe kan de MAG het gebruik van NGCS tegengaan? Door jullie hulp (wordt dus lid) en het verzamelen van ervaringen van motorrijders met rijden op NGCS. Reed je al eens op NGCS of zie je kans om er binnenkort eens overheen te rijden? Mail je ervaringen plus merk en type van je motorfiets uiterlijk op 15 december 2023 naar media@motorrijdersactiegroep.nl.
De MAG maakt er werk van! www.motorrijdersactiegroep.nl