Ricardo a.k.a. Fadelistics van Amsterdam Barber Company: ‘Kwaliteit boven snelheid’

Gepubliceerd:

Op de Bigtwin Bikeshow en Expo, grote ride-outs en socials: de Hundred Boyz vormen een hechte broederschap op donker uitgevoerde Harley’s, gekleed in hun eigen merk. De kleding is voor iedereen verkrijgbaar, maar binnen de groep geldt een ongeschreven regel: hun outfit is nét exclusiever en ook voor het team die meerijdt. Maar tussen al dat machtsvertoon en de glimmende motoren is er één man die op een heel andere manier opvalt: Ricardo, beter bekend als Fadelistics.

Wanneer ik Ricardo voor het eerst ontmoet, valt me meteen iets op. Niet zijn messcherpe fades, zijn connectie met de Hundred Boyz, maar zijn energie. Kalme uitstraling, doordachte woorden—hij is zo’n iemand bij wie je je direct op je gemak voelt. En ik blijk niet de enige.

Veel BN’ers en andere klanten komen graag bij Ricardo voor een barbierbehandeling. Er zijn te veel namen om op te noemen, en hij wil niemand tekortdoen. “Kijk maar op mijn Instagram-pagina” zegt hij met een glimlach. Vanuit zijn Belmont-kappersstoel gaat hij verder: “Iedereen is hier relaxed. In het begin vond ik het spannend, maar inmiddels voelt het volkomen normaal. Mijn werk draait niet alleen om knippen of BN’ers, maar om relaties en de totale ervaring. Klanten moeten zich op hun gemak voelen en echt ontspannen. Sommigen noemen me zelfs een ‘mannenpsycholoog’.” Bij Amsterdam Barber Company staat kwaliteit boven snelheid. “Als iemand haast heeft, knip ik niet,” zegt Ricardo resoluut. “Knippen is voor mij een obsessie—ik let op elk detail en verwacht diezelfde passie van mijn team. Het allerbelangrijkste? Dat klanten met een goed gevoel de stoel verlaten.”

Dennis van Small Town Customs: ‘Elke dag als ik binnenloop heb ik plezier’

Van Twijfel naar Trots

Buiten weergalmt het gebrul van ronkende Harley’s tussen de grachtenpanden. Geronimo, eigenaar van kledingmerk NinetyFour en HundredBoyz, arriveert. Even ontstaat er chaos, maar Ricardo lijkt zich er niet aan te storen. “Ik leerde Gero jaren geleden via Instagram kennen. We hadden veel raakvlakken, en onze passie voor Harleys was daar een van. Het was nooit mijn bedoeling om me bij een groep aan te sluiten, maar hij nodigde me uit om een keer mee te rijden voor een hiphopclip. Op een snikhete dag, 32 graden, stond ik te wachten. Mijn eigen Harley stond in de garage, dus ik moest het doen met een geleende HD. Niet ideaal. Maar toen ik in de verte een groep van twaalf mannen zag naderen en de grond onder me voelde trillen, sloeg dat gevoel om. Ze stopten vlak voor me, en meteen stapte Jamie Bloemhard op me af. Inmiddels een goede vriend—hij heeft zelfs de vloer in mijn barbershop gegoten. Evenals Django die het loodgieter werk deed. Friends become family, for real.”

Fat Boy

Voordat Ricardo voor een Fat Boy koos, had hij zijn oog laten vallen op een Sportster. Een klant bood er een te koop aan, maar besloot uiteindelijk toch niet te verkopen. Achteraf gezien was dat zijn geluk. “Ik had me helemaal verdiept in de mogelijkheden om de motor naar mijn smaak te pimpen. Ik verzamelde inspiratiefoto’s en werd steeds enthousiaster over de Sportster—tot ik er daadwerkelijk op ging zitten. Dat was een tegenvaller. De motor bleek simpelweg te klein voor mijn postuur. Uiteindelijk kwam ik deze Fat Boy tegen, toen nog in een klassiekere uitvoering. Maar ik zag meteen de potentie. Ik kocht hem en begon direct met aanpassen. De hele bike werd door Lowlands customs zwart gespoten, helemaal mijn stijl. Het werd een mengelmoes van verschillende stijlen, maar precies zoals ik het wilde. Met een Road King-scherm en koffers erbij kreeg de Fat Boy de uitstraling die ik voor ogen had. Door verder inspiratie op te doen via social media en bij de jongens van Hundred Boyz, werd de Fat Boy écht mijn ding—mijn eigen stijl, uniek en niet te kopiëren.”

Friends Become Family

Na een seizoen zei Gero: “Rijd volgend jaar weer met ons mee.” ” Vanaf dat moment voelde ik me echt deel van de groep—een familie. De HundredBoyz-kledinglijn is iets bijzonders. Het exclusieve vierkante logo en de 82-lijn zijn alleen voor ons, team only. Verschil moet er zijn. Maar uiteindelijk draait het om vriendschap en samen rijden. Onderweg met de groep rijd ik als laatste man en blocker, constant in contact met RC Joontje via het Cardo-systeem. Ik zorg ervoor dat de groep bij elkaar blijft en blokkeer ruimte bij rijbaanwissels. We zijn geen motorclub, maar een groep vrienden die meer deelt dan alleen motoren. We gaan samen op vakantie, vieren verjaardagen, bezoeken festivals—noem maar op. Met Koningsdag organiseren we in Amsterdam een groot feest met de HundredBoyz en Amsterdam Barber Company, compleet met dj’s en al onze vrienden. De vriendschappen hier gaan verder dan alleen het rijden. Het maakt niet uit hoe vaak je elkaar ziet, de band blijft. Rijden met de HundredBoyz heeft niet alleen mijn netwerk vergroot, maar ook veel nieuwe vriendschappen opgeleverd. Zelfs onze ouders en directe familie horen erbij. Daar ben ik Gero nog altijd dankbaar voor—honderd procent. Eer wie eer toekomt.”

Foto’s: Edgar Vingerhoed

Kenmerk Details
Naam Ricardo aka Fadelistics aka Bung
Bouwjaar
Beroep Eigenaar Barbershop / ondernemer (Amsterdam Barber Company)
Type Chilltype
Drank Geen alcohol, niet-roker
Eten Biefstuk, Aziatisch
Liefde
TV
Politiek
Film
Muziek Hiphop old skool, techno & soul
Boek Bigtwin 2025 👀 ✂️
Sport Fitness
Hobby Festivalletje met de boys op z’n tijd
Vrouwen
Mannen
Motoren Harleys only
Voorbeeld
Lijfspreuk Niet geschoten altijd mis

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen