Wimoto’s Alfonso: ultieme eerbetoon aan vakmanschap en vaderliefde

Gepubliceerd:

Wido Veldkamp van Wimoto heeft naam gemaakt in de customscene vanwege zijn opvallende en gewaagde Specials. Met een achtergrond als industrieel Design Engineer is hij buitengewoon vaardig met de software om in 3D motoren te ontwerpen, waarbij functionaliteit hoog in het vaandel staat. De eentjes en nulletjes op het beeldscherm weet hij vervolgens ook nog eens, minstens even vaardig, om te zetten in tastbaar metaal. Zie hier Wido’s meest recente wapenfeit; “Alfonso”. 

Als ik aankom bij de werkplaats, is Wido druk bezig met het verbouwen van een klassieke BMW boxer, die door hem technisch helemaal naar de moderne tijd wordt gelift. “Dit model is veel gebruikt om te customizen, al is de echte caféracer hype nu voorbij”, vertelt Wido. Een nieuwe trend hebben we bij Bigtwin nog niet echt kunnen ontdekken, maar misschien is Wido wel een trendsetter? Bij custombouw gaat het om personaliseren en bij hem ben je daarvoor exact aan het goede adres. Hij bouwt of verbouwt motoren naar wens van de klant. Wie de motoren van Wimoto kent, weet dat hij bekend staat om technisch hoogwaardig vakwerk. “Ik wil me meer op echte Specials gaan richten en mijn blikveld ook verbreden naar de Harley-wereld. De eerste V-rod staat al in de werkplaats”, vertelt Wido. 

SPORTIEF

De BMW R100RT die we vandaag fotograferen is een prestigeproject waarmee Wido laat zien waartoe hij in staat is. De motor is zo extreem verbouwd dat er weinig van de oorspronkelijke uitstraling is overgebleven. Enne…. Dat is maar goed ook! Wido lacht: “Zo’n oude BMW RT is echt een ouwelullenfiets en het is daarom juist bij dit model een uitdaging om er iets sportiefs van te maken. De BMW boxer was een tijdje onwijs populair in de caféracer scene, maar iedereen deed eigenlijk hetzelfde. Ik wilde een keer iets heel anders ontwerpen. Compleet out-of-the-box en iets wat je niet bij zo’n oude BMW verwacht. Ik had de motor al een tijdje in de berging staan. De BMW zag er niet uit, was verroest, het aluminium was rondom geoxideerd en het blok liep niet. Ik had de motor destijds gekocht om mijn subframes op te ontwerpen. Uiteindelijk besloot ik om de motor zelf aan te pakken en er iets extreems van te maken.”

EERBETOON

Wido wijst naar de foto van zijn vader aan de muur in de werkplaats. “Dit project is voor mij erg bijzonder. Het is het laatste project dat ik samen met mijn vader heb kunnen doen. Hij was ziek en is tijdens de bouw overleden. Toen hij hard achteruit ging heb ik hem beloofd om de motor naar hem te vernoemen; ‘Alfonso’. Ook heb ik beloofd dat de motor op de Bikeshed in London zou komen. Ik heb als een gek doorgewerkt om de motor op tijd af te krijgen voor de Bikeshed. Mijn vader heeft dat helaas niet meer mogen meemaken, hij overleed in april 2023. Deze motor is een eerbetoon aan hem.” 

Yamaha XV Caferacer: Kippenvel, angst en vreugde bij Ruben

DIGITAAL 

Dat de motor écht speciaal moest worden, stond vast voor Wido. Hij bedacht een custom voorvork en achterbrug met een trellis constructie om alles stevig en stijf te krijgen. Dit berekende en simuleerde hij volledig in de computer. Dit trellis design mag inmiddels een ‘signature stijl’ voor Wimoto worden genoemd, want eerder fotografeerden we al een Honda CBX van zijn hand met een vergelijkbare achterbrug. “Voor deze BMW wilde ik een dikke 180/55×17 achterband gebruiken. Ik ontwierp een achterbrug voor deze Dunlop Mutant achterband. Het dikkere achterwiel moest daarbij uiteraard in het midden komen en dat was nog een aardige uitdaging vanwege de cardan. Het frame is in 3D software opgesteld en  getekend. Daarna zijn de achterbrug met cardan en de voorvork ontworpen. Daarbij was het zelf gemaakte verloop van de bak naar de nieuwe R1150RT achterklok een aandachtspunt. Je kan de brug virtueel in de computer laten inveren om te kijken of het cardan de nodige bewegingsvrijheid heeft zonder iets te raken. Zo zie je of alles functioneert, de computer liegt niet! Nog een voordeel van een 3D ontwerp is dat ik op basis daarvan lasmallen heb kunnen ontwerpen waarin ik de draai- en scharnierpunten vast zet. Vanuit de PC kan ik hiervoor alles CNC snijden op door mijzelf ontworpen snijtafels.” 

MONOCOQUE 

Wido geeft een rondleiding door zijn werkplaats en ik val van de ene verbazing in de andere. Veel machines ontwierp en bouwde de ingenieur eigenhandig en precies naar zijn wensen. “Een hobby binnen mijn werk”, vertelt hij. “Ik zit veel achter de computer, maar behalve denkwerk zit er vooral veel conventioneel handwerk in mijn motoren. Want alles moet wel gebogen, pas gemaakt en gelast worden. Ik werk graag met een Engels wiel.” Een knap staaltje handvaardigheid was het maken van de tank en de kont die één geheel vormen: een monocoque. Wido heeft de basis met de hand gevormd vanuit platen schuim. Over het design vertelt Wido: “Privé rijd ik een KTM Super Duke met een typische induikende voorkant, hoge schouders en een wespachtige body. Dat was de inspiratie voor de Alfonso. Het optische zwaartepunt moest aan de voorkant liggen. Uren en uren heb ik zitten zagen en schuren om de perfecte body te krijgen. Nadat de schuimversie klaar was heb ik er een polyesterhars mal van getrokken in vijf delen. Een maat van me – Kenneth – die in deze industrie zit, heeft me op weg geholpen. Per maldeel was ik drie dagen bezig! Daarna begon het proces weer van voor af aan, maar dan met glasvezelmatten. Jeuken joh! Uiteindelijk kwam de hele monocoque gelukkig bij de eerste poging al in één stuk uit de mal. De body is vervolgens 3D gescand om de louvers voor in de luchthappers te kunnen ontwerpen. Deze zijn 3D geprint.” 

ANGEL EYES 

Echte blikvanger is de super agressieve koplamp. “Het moest een insectachtige look gaan krijgen. Mijn inspiratie hiervoor was de nieuwe BMW S1000RR. Ik koos voor twee kleinere koplampen aan weerszijden van de Wilbers schokbreker. Daar maakte ik kappen voor met boze wenkbrauwen. Verder wilde ik de schokbreker graag in het zicht”, vertelt Wido, die alles zelf maakte. Toen begon het afwerken! De uitlaat werd uit bochtjes gelast en flowt prachtig met de body. De dempers onder de kont zijn geïnspireerd op de MotoGP en bij een wespentaille hoort een honingraat! Het verweerde BMW blok werd volledig uit elkaar getrokken en vervolgens netjes gereinigd, gestraald en gepoedercoat in de kleur ‘Gun Metal’. Wido maakte zelf de tools voor de lagers. Er werd ook een nieuw stuur ontworpen, dat mooi flowt met het bodywork. Hij ontwierp ook het 3D geprinte kapje voor de signaallampjes boven de digitale teller. Dit alles is niet in de catalogus te vinden! Alsof het allemaal niet genoeg is, werd ook de poedercoating gewoon in eigen beheer uitgevoerd, in meerdere lagen met blanke lak. “Als de oven open gaat en dit komt er zo glimmend uit, dat is echt prachtig!”, vertelt Wido, die ook zelf de tankstickers bedacht. Last but not least moest er nog een nummerplaat op. “Ik wilde die niet onder de kont, dus monteerde ik een custom beugel op de bracket van de remklauw”. 

Wimoto zet zichzelf met dit meesterwerk weer eens nadrukkelijk op de kaart en de reacties op de Bikeshed waren lovend. Toch zijn er altijd mensen die niet zien hoe belachelijk veel werk er in zo’n project zit! Wido lacht: “Ik krijg vaak de vraag waar ik de onderdelen heb gekocht. Als ik vertel dat ik zo’n voorvork en achterbrug zelf heb gemaakt geloven ze het niet.” 

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES ‘ALFONSO’ BMW R100RT

Specificatie Detail
ALGEMEEN
Eigenaar Wido Veldkamp
Bouwer Wido Veldkamp (WiMoto)
MOTORBLOK
Bouwjaar 1981
Merk BMW
Type R100RT
Cilinderinhoud 980 cc
Ontsteking Origineel
Carburateur Bing
Luchtfilter DNA
Uitlaat Custom made, WiMoto
Transmissie 5-bak, droge platenkoppeling, cardan (BMW R1100S)
Bijzonderheden BMW R1150RT kardanklok met eigenbouw verloop
RIJWIELGEDEELTE
Frame Origineel, versterkt en aangepast, custom achterbrug
Voorvork Custom made WiMoto
Balhoofdplaten Custom made WiMoto
Voorwiel BMW R1100S
Voorband Dunlop Mutant 120/70×17
Voorrem Remklauwen van Yamaha R1, schijven origineel BMW
Achterbrug Custom made WiMoto
Schokbrekers Wilbers, volledig instelbaar
Achterwiel BMW R1100S
Achterband Dunlop Mutant 180/55×17
Achterrem Origineel BMW
DIVERSEN
Stuur Custom made WiMoto
Snelheidsmeter Daytona
Risers Custom made WiMoto
Hendels/hand controls Motogadget
Handvatten Motogadget
Koplamp Custom made WiMoto
Benzinetank Aluminium binnentank met polyester body
Zadel Tijger Leathers
Achterlicht Motogadget
Knipperlichten Motogadget
Rem/schakelset Custom made
Bijzonderheden Eigenbouw monocoque body
SPUITWERK
Kleur Smaragd zwart (lijkt metallic blauw)
Spuiter WiMoto
Bijzonderheden Spuitwerk en poedercoating in huis gedaan
DANK AAN
Kenneth van SMP Creative voor de enorme hulp bij het maken van de mallen voor de body!

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen