Edwin Lefers houdt van oude motoren en dan het liefst helemaal origineel. Deze FXS Low Rider uit 1978 kwam hij een jaar of tien geleden tegen. De Harley was omgebouwd en daarmee helemaal verprutst. Edwin vond ‘m zò lelijk dat hij zelfs afstapte van het idee om ‘m weer naar origineel terug te bouwen!
Edwin vertelt: “Lelijker kan het niet worden, bedacht ik. En zo ben ik vol goede moed begonnen aan het verbouwen van de Low Rider, waarvoor ik veel tijd heb genomen. Wat bedenken, maken, monteren en zo stap voor stap verder, totdat er de motor staat die ik voor ogen had.”
Naam | Edwin Lefers |
Bouwjaar | 1969 |
Beroep | service director |
Drank | bier |
Eten | pasta, Chinees, vis |
Liefde | Franciska |
TV | Voetbal Inside |
Politiek | niet actief |
Film | actie |
Muziek | Metallica, AC/DC, The Cult, etc. |
Boek | John Grisham, David Baldacci |
Hobby | tuin, oude motoren, voetbal |
Motoren | Harley-Davidson |
Lijfspreuk | ‘Meten is weten’ |
SLIJPTOL
“In de loop van zo’n tien jaar werd stukje bij beetje mijn idee omgezet in een onderdeel of detail”, vervolgt hij. “Ik had wel het grote geluk dat ik indertijd bij een bedrijf werkte waar ik de beschikking had over mooie machines om een en ander te (laten) maken. Niet alles kon ik alleen doen, ik kreeg gelukkig hulp van mijn buurman, zwager, schoonzoon en MCM Zwolle.” Tijdens de demontage van de primaire kast zat de koppelingsnaaf dusdanig vast op de as van de versnellingsbak, dat bij verwoede pogingen om ‘m eraf te krijgen ik de poelietrekker er zelfs mee heb verkloot”, zo verzucht hij. “Ik heb van alles geprobeerd, maar helaas zonder enkel resultaat. Als laatst overgebleven oplossing heb ik uiteindelijk met de slijptol de koppeling er af geslepen. Echter, dit veranderde wel de begroting…” De versnellingsbak heeft Edwin vakkundig laten reviseren en alles is weer als nieuw. Tijdens de ombouw wilde hij de breedst mogelijke band. “Maar wel met behoud van een dichte primaire kast”, legt Edwin uit. “In eerste instantie dacht ik het klusje eenvoudig met een offset tandwiel te kunnen uitvoeren, maar deze gaf onvoldoende demping. Later bleek dat met een compensating sprocket in combinatie met een shaft extension dit probleem veel eenvoudiger op te lossen was.” De bevestigingsplaat voor de versnellingsbak is zelfgemaakt van aluminium strip en de gaten zijn aangepast in verband met de 40 mm bredere achterband. Om de originele achterbrug te verbreden is deze doorgeslepen en zijn er stukken tussengelast. Daarop zijn bussen voor de aansluiting van de achterdempers gelast. Daarna zijn de onderdelen zwart gepoedercoat. “Ik heb onlangs de doppen voor op de dempers gedraaid, maar nog geen tijd gehad om ze ook zwart te maken.”
DE STAR WARS ULTRA LIMITED VAN SVEN: ‘THERE IS ONLY THE FORCE’
ZO LAAG MOGELIJK
De originele voorvork verving Edwin door een Springer. Hij koos voor een DNA Springer, die door hemzelf werd geïmporteerd uit Amerika. “Zo’n Springer vork vond ik wel erg duur en om kosten te besparen dacht ik deze zelf wel te kunnen importeren. Ik had nog nooit grote onderdelen vanuit het buitenland geïmporteerd en het leek me een mooie uitdaging. De Springer vork kostte $ 400,- in de USA. Maar daarmee was ik er nog niet, want er kwam daarna ook nog eens € 150,- aan verzend- en import kosten bij. Op een middag stond de transporteur op de stoep met het pakket en die wilde nog eens € 50,- extra voor het afleveren. Al met al een interessante ervaring”, lacht Edwin.
Het klassiek ogende stuur werd door Edwin zelf gemaakt. Hij gebruikte daarvoor delen van een oud FLH stuur, die hij op de stem heeft gelast waarna het stuur werd gepoedercoat. “Ik maakte het zó, dat het direct op het balhoofd, zonder risers met een zo laag mogelijke look gemonteerd kon worden”, aldus Edwin. Een voorspatbord ontbreekt, maar hij maakte een stevige stabilisator voor de voorvork, door een rond stuk pijp door te zagen er daar bevestigingsstrips op te lassen.
BOBBERSTIJL
De standaard 3.5 Gallon tank heeft Edwin vervangen door een FL 5.0 Gallon tank, die wat hoger op het frame gemonteerd werd. Daardoor is er meer zicht op het Shovelhead blok en dan vooral op de gefreesde klepdeksels, met daarin de naam ‘Slow Rider’. Die naam klopt eigenlijk niet helemaal, omdat er een groot en behoorlijk pittig blok in hangt. De Shovel meet nu 1600 cc, mede door de S&S Big Bore kit. En mede door de Andrews nokkenas, Crane ontsteking en S&S carburateur, zit er weldegelijk power in de Shovel. Om de ronde olietank/accubak te kunnen monteren, is deze voorzien van zelfgemaakte RVS steunen. Ook de side mount kentekenplaathouder met achterlicht werd door Edwin zelfgemaakt. Het achterspatbord van West Coast Choppers is verslepen en mooi laag over de band gemonteerd. Edwin kocht ooit een versleten panzadel van een FL, dat hij nu mooi kon gebruiken. Het werd uit elkaar gehaald, gestraald, gepoedercoat en opnieuw met leer bekleed. Net even anders dan anders is de positie van het zadel, namelijk zo ver mogelijk naar achteren op het frame. Het zadel is zonder meer een mooie aanvulling op de klassieke bobberstijl. Verder werd de achterrem – de roemruchte ‘Banaan’ – vervangen door een SJP remklauw, waarvan de steun werd aangepast. Edwin verwijderde de originele voetsteunen en verving deze door een set ovale floor boards.
ZWART BALANS
Elektrische componenten, zekeringen, startrelais en aansluitingen werden zoveel mogelijk uit het zicht achter de olietank/accu gemonteerd. “Ik heb veel onderdelen zwart gepoedercoat, maar wel in balans met de chromen delen. Het moet niet allemaal te zwart en daardoor ‘zwaar en lomp’ worden”, zegt Edwin. Als laatste werden bedrading en elektra gedaan. “Ik wilde zo min mogelijk bedrading, gewoon alles zo simpel mogelijk en na het bekijken van wat voorbeelden en tips op Internet, heb ik zelf een elektrisch schema gemaakt, inclusief de starthevel met startrelais en de Crane ontsteking. Daarna heb ik de elektrische kabelboom gemaakt van oude kabels uit een Volvo V70”, lacht Edwin.
Foto’s: Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS THE SLOW RIDER | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXS Low Rider |
Bouwjaar | 1978 |
Eigenaar | Edwin Lefers |
Bouwer | H-D en E. Lefers |
Bouwtijd | ca. 10 jaar, maar met onderbrekingen i.v.m. tijd en zin |
MOTORBLOK | |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Shovelhead |
Bouwjaar | 1978 |
Cilinderinhoud | 1607 cc (98”) |
Carter | origineel H-D |
Krukas | H-D |
Zuigers | S&S |
Cilinders | S&S Big Bore |
Cilinderkoppen | origineel |
Kleppen | Manley |
Nokkenas | Andrews |
Oliepomp | origineel |
Carburateur | S&S Super B, incl. ThunderJet |
Luchtfilterhuis | S&S |
Ontsteking | Crane HI-4 Single Fire 8-2100 |
Uitlaatsysteem | 2:2, 1 ¾ Slash Cut |
Versnellingsbak | origineel 4-speed |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | origineel |
Voorvork | DNA Springer |
Achterbrug | origineel, verbreed |
Schokbrekers | H-D |
Voorwiel | Akront aluminium 120/90-17 |
Achterwiel | Akront aluminium 170/120-15 |
Voorrem | DNA |
Achterrem | SJP |
DIVERSEN | |
Voorspatbord/stabilisator | half doorgezaagde pijp |
Achterspatbord | West Coast Choppers, verzaagd |
Spatbordsteunen | DIY |
Benzinetank | H-D 5 Gallon |
Dashboard/tellers | FL |
Olietank | rond, incl. accubak |
Stuur | DIY van FLH stuur met clamp |
Spiegels | H-D Black |
Handvatten | bobber-stijl |
Schakelaarhuizen/hendels | origineel |
Koplamp | Bullet |
Achterlicht | STOP |
Richtingaanwijzers | black micro bullet |
Zadel | panzadel FLH, opnieuw bekleed |
Voetsteunen | oude stijl treeplanken |
Rem- schakelpedaal | origineel |
SPUITWERK | |
Kleur | H-D Black-Denim (mat) |
Soort verf | SprayMax 2K Autolak in spuitbus |
Spuiter | Edwin |
Tankemblemen | H-D 1956 |
Idee | ikzelf en de buurman |
DANK AAN | |
Buurman Thijs voor de ideeën en laswerk, zwager Marco voor plaatwerk en laswerk, schoonzoon Menno voor de bekabeling, MCM, Humphrey voor de blok en bak revisie |