Wanneer ik aankom op het stuk land in de Portugese Algarve zie ik Ron al zitten op zijn veranda. Op het stenen pad staat een imposante Toyota Landcruiser met een robuuste Nissan Pajero ernaast. Twee honden stormen blaffend op me af terwijl hun baas opstaat en me met open armen begroet.
Ron Boom is een indrukwekkende, charismatische verschijning met zijn lange grijze haar en tattoos. We lopen samen naar de veranda waar hij me iets te drinken aanbiedt. Vanaf mijn stoel zie ik ze staan, niet één, niet twee, geen drie…, maar vijf Harley’s!
PORTUGAL
Met zichtbaar plezier loopt Ron voor me uit naar zijn trots. Hij wijst naar een Heritage Classic in concoursstaat, origineel en onaangetast, in een frisse mintgroen met witte kleurstelling. Het 1340 Evolution-blok glimt alsof het gisteren uit de fabriek rolde. Naast deze zeldzame schoonheid staan nog twee verbouwde Fat Boys, een zwarte Twin Cam Heritage Classic en een snelle Sportster 1200, volgens Ron ideaal om “lekker door de buurt te crossen”. Een indrukwekkende verzameling waarin elke motor zijn eigen verhaal heeft. Ron woont inmiddels al acht jaar in de Algarve. De gepensioneerde veteraan verkocht destijds samen met zijn 27 jaar jongere vrouw alles in Nederland en emigreerde naar het land waar zijn ouders hem, na hun pensioen, voorgingen. In die jaren heeft Ron niet stilgezeten en waar hij in Nederland al een bekende naam was in de motor-scene heeft hij zich ook in de Portugese customwereld snel in de kijker gespeeld. Voor hem voelt Portugal als een tweede thuis, een land waar hij al sinds zijn jeugd komt en dat diepe familiewortels heeft.
PASSIE
Motorrijden zit Ron in het bloed. Zijn vader, ook een veteraan, reed jarenlang met Rons moeder achterop door heel Europa. Lange ritten van Portugal naar Nederland en terug waren voor hem geen enkel probleem. In die jonge jaren sloeg het motorvirus onvermijdelijk over op Ron en het werd een passie die hem nooit meer losliet. Na een reeks Bultaco’s en andere standaard motoren kwam de eerste Harley; een Sportster 883 met een 1200-kit. Op een regenachtige dag gekocht en meteen in de stromende regen naar huis gereden. Lang bleef de Sportster niet origineel, want sleutelen en aanpassen zit in Ron zijn DNA. Toch lonkte er een mooie Softail en de Sportster maakte plaats voor een nieuwe liefde. Ook die bleef geen dag standaard en zo werd er een verlengde tank, dikke stuurpartij, upside-down vork, speciale uitlaten, ingekorte spatborden en een custom aluminium achterbrug met Jaguar achtervelg op de Softail gebouwd. Afgemaakt met een ‘Auto meter’ dragrace toerenteller op het stuur.
DROOMPROJECT
Door de jaren heen passeerden heel wat Harley’s de revue: FXR’s, een Dyna ClubStyle (nog vóór die stijl populair werd) en talloze Softails. Toch bleef dat laatste frame zijn favoriet. Voor Ron vormt de Softail dé basis voor een oldskool look die nog altijd uitnodigt om kilometers te maken.
Toen hij zijn droomproject wilde realiseren wist hij het zeker, het moest een Bobber worden. Snel, betrouwbaar en vooral uniek. Een originele WLA Springer-vork stond bovenaan het lijstje, net als de klassieke Harley-Davidson Racing kleuren. Het motorblok werd een mix van een S&S onderblok met een Evolution bovenblok, voorzien van Shovelhead-headcovers van EMD. Samen met zijn Portugese custombouwer Tosh van ‘No Class’ verzamelde Ron de onderdelen en groeide de Bobber langzaam uit tot een kunstwerk op wielen. Zoals bij elk serieus project ging ook hier niet alles vlekkeloos. Zodra de Bobber de weg op kon, bleek dat het blok te veel geweld leverde voor de ‘aftermarket’ trommelremmen. Dus alles moest weer aangepast en omgebouwd worden voor twee Brembo’s achter en een Cannonball schijfremkit voor. Met de ‘Moon-disk wheel covers’ zien de Brembo’s er ook nog mooi uit. Voor de verlichting koos Ron een klassieke Bates-koplamp en Koso mini-led knipperlichten, subtiel weggewerkt zodat de oldskool uitstraling behouden bleef.
Holy Highneck: Kris bouwt Hardtail naar Softail
HART EN ZIEL
Het stuur op de WLA-vork beviel niet, dus werd er na veel passen en meten een custom stuur gelast. Het zadel inclusief bijpassende tas en tankleer bestelde hij lokaal. De finishing touch kwam met een set originele Paughco Fishtails, gescoord bij een bekende uit Leusden die hij online tegen kwam. En dan is er nog het kleine Mariabeeldje, trots geplaatst op de Springer-vork. Niet alleen voor de looks, maar ook als geluksbrenger. Voor Ron staat ze symbool voor bescherming onderweg, een stille beschermengel die hem elke rit begeleidt en samen met het embleem van de Luchtmobiele brigade op de point-cover een vleugje ziel toevoegt aan de bobber. Met hart en ziel geniet Ron van het in vrijheid rijden op de kronkelende binnenwegen van Portugal. Tussen de eindeloze kustlijnen en bergen, op zijn ‘Old Man’s Bike’. “Een motor is eigenlijk nooit af,” zegt Ron met een brede lach, terwijl hij over de tank zijn Bobber heen strijkt. Toch staat daar iets dat al alles heeft: rauw, puur en onmiskenbaar Ron.
Tekst en fotografie: Djaccomo Boom
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL BOBBER
| Eigenaar en Bouwer | Ron Boom, No Class Kustom Motorcycles |
| Bouwjaar | 2021 |
| Basismodel | Harley-Davidson Softail |
| Bouwtijd | ‘Biker work is never done’ |
Motorblok
| Model | Evolution, onderblok S&S, bovenblok Harley-Davidson Evolution, Shovelhead headcovers by EMD |
| Ontsteking | Harley-Davidson |
| Cilinderinhoud | 1340 cc |
| Zuigers | Harley-Davidson |
| Cilinderkoppen | Harley-Davidson |
| Carburatie | Harley-Davidson |
| Nokkenas | Harley-Davidson |
| Luchtfilter | Wannabe Choppers, WannaSucker |
| Uitlaatsysteem | Paughco Fishtails |
| Versnellingsbak | Harley-Davidson |
| Koppeling | Harley-Davidson |
Rijwielgedeelte
| Frame | Harley-Davidson Softail (bouwjaar 1992) |
| Voorvork | Harley-Davidson WLA |
| Voorwiel | 21 inch |
| Voorband | Shinko E-270 |
| Voorrem | Springbrake disc brake kit Cannonball (W&W Cycles) |
| Achterwiel | 16 inch met Moon Disk covers |
| Achterband | Shinko E-270 |
| Achterrem | Custom made bracket met 2x Brembo remklauwen |
Diversen
| Stuur | Custom |
| Risers | Geen |
| Hand controls | Kustom Tech |
| Foot controls | Custom made |
| Benzinetank | Harley-Davidson |
| Zadel | Custom |
| Koplamp | Bates |
| Achterlicht | Koso Highsider Proton |
| Snelheidsmeter | Harley-Davidson |
Spuitwerk
| Spuiter | Paulo Martins (Martins Custom) |
| Kleur | Single cilinder vintage Harley Davidson |
| Graphics | Vintage Harley Davidson Racing |


