S&S Panhead: Beachboy Deluxe

Gepubliceerd:

Nico bouwt S&S Panhead in Jesse Rooke stijl

Technisch afwijkende creaties bouwen is bij uitstek de favoriete bezigheid van techneut Nico Naeye. Voor Paul Cools construeerde hij een opvallend excentrieke tweewieler voor deelname aan het roemruchte AMD kampioenschap. Omwille van zijn degelijke technische achtergrond kreeg Paul de uitzonderlijke toestemming om tezamen met Nico zijn project te realiseren in de werkplaats van Harley West-Flanders.

Naast vissen en golfen is Paul ook verwoed Harley-fanaat met soms bizarre custom-ideeën. Zo kwam hij op zekere dag aandraven met een primitieve schets van een merkwaardig ontwerp, voor deelname aan het AMD World Championship of Custom Bike Building in Keulen. Onder het motto, ‘alles is te maken en elk probleem heeft twee kanten’, gingen de handen uit de mouwen. Barstensvol enthousiasme werden de hotelkamers in Duitsland geboekt, maar helaas dook er op de valreep een onverwacht addertje vanonder het gras, waardoor de doelstelling (voorlopig) niet werd bereikt.

Overtollig Motorblok

“Het idee achter de Beachboy is ontsproten uit een serie toevallige gebeurtenissen”, legt Nico uit. “Paul heeft namelijk een Panhead van eind de jaren ’40 in de garage staan, waarvan het motorblok een tijdje geleden aan een stevige update toe was. Alvorens de noodzakelijke revisiebeurt op te starten werd er compleet onverwacht besloten om het afgepeigerde motorblok te vervangen door een nagelnieuw S&S Panhead blok. Best een nobel alternatief, maar al snel kwam de berijder tot de vaststelling dat er behoorlijk wat extra power en snelheid voorhanden was. In combinatie met de verouderde trommelremmen kon dat weleens tot hachelijke situaties leiden en daarom werd er besloten om de oude krachtbron toch zijn welverdiende revisiebeurt te schenken. Vervolgens kreeg het overtollige S&S blok een plaatsje in de hoek van de werkplaats. “Nu wil het toeval dat we even daarvoor een frame hadden overgenomen in de stijl van Jesse Rooke”, vertelt Nico. “Hier paste mooi het S&S Panhead motorblok in en de combinatie bleek prima op elkaar aan te sluiten.” 

Boeiend avontuur

Nico vertelt verder: “De samengevoegde onderdelen trokken meteen Pauls aandacht en hij kwam al snel met het suggestie om de combinatie definitief te verbinden. In 2018 had Paul mijn wedervaren gevolgd tijdens mijn deelname aan het AMD. Met de tot ‘Brut Voorut’ verbouwde Super Glide kwam ik tussen ’s werelds meest extreem gecustomizede motoren terecht. De unieke competitie, waarbij een breed scala aan origineel en artisanaal ontworpen machines om de beker kampen, viel bij Paul behoorlijk in de smaak. Gefascineerd door de uitdaging begon hij in de winter van 2019 te informeren wat er allemaal mogelijk was met het gestockeerde frame en motorblok. Het was meteen duidelijk dat er heel wat werkuren zouden inkruipen en over dat voorstel moest ik toch eerst een nachtje slapen”, sakkert Nico. “De scepsis was evenwel snel voorbij en we begonnen verwoed foto’s te zoeken van voormalige Jesse Rooke projecten.” De op 45-jarige leeftijd gestorven topdesigner was een bijzonder creatieve kracht binnen de custom-scene. Met zijn innovatieve stijl injecteerde Jesse tal van nieuwe en onconventionele ideeën in de motorwereld. Eén daarvan is het gebruik van een soort ‘fietsframe’ met centrale bovenbalk, waarop geen benzinetank lijkt te staan. 

Oud ijzerbak

“Voor de afwezigheid van een benzinetank werd een innovatieve oplossing bedacht. We introduceerden namelijk een surfplank in het concept”, zegt de mekanieker glunderend. “Het onderste gedeelte van de rechtopstaande ‘plank’ doet dienst als benzinetank en het kan tijdens werkzaamheden naar rechts worden uitgeschoven. Door de minuscule ruimte naar voor en achter iets te vergroten, kon de opslag tot 10 liter uitgebreid worden. Dat was ook broodnodig vaneweg het dorstige S&S blok. De olie- en benzinedoppen zitten netjes onder het scharnierende zadel weggewerkt. Mensen met een klein beetje technisch inzicht zullen zich afvragen hoe de benzinetoevoer geregeld wordt. Benzine oppompen uit een laag geplaatste benzinetank naar een hoger gelegen carburateur levert namelijk een conflict op met de zwaartekracht. Als oplossing heb ik bovenin de benzinetank een overloopbakje gemaakt, dat zonder overdruk door de benzinepomp wordt gevuld. Het volgelopen bakje duwt benzine in de leiding, richting carburatie en de overloop van het bakje komt adequaat terug in de benzinetank terecht. Het werkt een beetje als een soort intern expansievat. Uitwendig zie er niks van, maar het werkt! De benzine- en olieleidingen zitten in speciale houders, die vervaardigd zijn uit stukken doorboord stuur. Met een paar kunstzinnige gaatjes erin is het precies Art Deco. Ik ben een immens liefhebber van de oud ijzerbak en ben van mening dat je moet gebruiken wat voorhanden is.” 

Labyrinth

Het bovenste stuk van de surfplank doet dienst als ruggensteun. De elektronica zit er in vervat en het schuift uit naar links. Paul haalde zijn inspiratie voor de surfplank bij de geometrie van strandfietsen met achterover hellende rugleuningen. Voor de gebogen contouren van de buizen in de surfplank was minutieus laswerk vereist. Achteraf werden de natuurgetrouwe houtstructuur en maar liefst 42 losse onderdelen weergaloos gespoten bij Radical Customz. De aangepaste olietank is afkomstig van een Shovel en zit tussen het blok en de surfplank, net als het bakje voor de accu. Elk beschikbaar plekje werd zo nuttig mogelijk ingevuld. Het standaard Evo luchtfilterhuis draagt het silhouet van een antieke duikershelm met kraag. De uitlaat loopt met talloze bochten om het blok heen en bestaat uit 48 onderdelen die doorheen en langs het frame gevlochten zijn. Via een 2-in-1 systeem arriveren de buizen uiteindelijk in een opvallend grote demper, die beschilderd werd met de naam ‘Beachboy’. De exotische ‘bak’ volgt de vorm van het frame en bevat binnenin een labyrint van kamers die de sound extreem temperen. Uitwendig lijkt het niet op een uitlaat, vooral omdat de demper verdoken onderaan de bak uitkomt. Voor de achter fender heeft Paul twee verzaagde stukken van een Fatbob spatbord gebruikt. Het achterlicht is een accessoire van een Touring, die in een ton afgeprijsde producten in de winkel te grabbel lag.

Mountainbike

Een tussentijds proefritje bracht aan het licht dat de diafragmaveer van de Bonneville koppeling te straf was, waardoor de platen en veren werden geplooid. Omdat de ruimte beperkt was en de benodigde aanpassingen reeds waren uitgevoerd, hebben de mannen dit euveltje gefikst door het Shovel koppelingsdeksel uit te frezen om er een Sportster koppelingsset in te bevestigen. Het 21” Sportster voorwiel wordt afgeveerd door een Wide Glide voorvork. Rond de V-Rod koplamp is een soort cockpit gebouwd die vervaardigd is uit aftandse stukken voorspatbord, waarin het contact van een Softail en een Motogadget tellertje zijn gehuisvest. Onder het contact zit de radiator weggewerkt die de regulator extra koeling schenkt. Omdat de bobine in de linkerkant van de cockpit verwerkt zit, lopen de bougiekabels door het frame. Het ingenieuze en zelfbedachte veersysteem, waarmee het hardtail frame is uitgerust, is een product van Nico’s huisvlijt. De geveerde achteras werd excentrisch naar voor geschoven, om plaats te maken voor het scharnierpunt van een uniek hefboomsysteem. De horizontaal geplaatste vering wordt ingedrukt als de achteras omhoog beweegt. Nico: “Het van een mountainbike afkomstig veerelement kost twee keer niks en is bovendien verbazingwekkend comfortabel. Een aanvaardbaar compromis vinden tussen kettingspanning en veerweg was geen sinecure. Aanvankelijk was het als experiment bedoeld, om achteraf duurdere RockShox veren te monteren. De eenvoudige en regelbare mountainbikeveren werkten echter perfect en ze vervangen zou compleet zinloos zijn. Een welluidende benaming voor deze exclusieve technologie heb ik nog niet bedacht”, lacht hij. “Voor de uitvoering ervan moest ik toch even in de baard krabben. Het systeem is gegarandeerd nergens te zien en het komt voorlopig ook niet in productie”, stelt hij met een knipoog.

Zonder beker

“De uitdaging om een legaal, goed rijdend project vol inventieve details te bouwen, is echt een kolfje naar mijn hand”, glundert Nico. “Vanwege de coronapandemie in 2020 is er van de uiteindelijke doelstelling, meedingen naar een trofee op het AMD, helaas niks terechtgekomen. Om er in de kijker te lopen moet je echt extreem customizen en daar hebben we in 2019 een ganse winter hard voor gezwoegd. Helaas kreeg het wereldkampioenschap van 2018 tot op heden geen vervolg. In afwachting van een volgende editie zoeft Paul ondertussen met zijn Beachboy over de openbare weg. Bekers heeft hij daarmee nog niet gescoord, maar van de bewondering onderweg hoeft hij alvast niet te klagen.” 

Technische specificaties op volgende pagina

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen