Ocean Blue: Road King van de drummer van de band

Gepubliceerd:

Via een optreden voor motorclub Wizards Harbourtown komt metal- en southern-rock drummer Michael Vrijhof voor het eerst in aanraking met custombikes. Zelf reed hij op dat moment nog op een supersportieve Kawa ZXR 750, maar een aantal clubbezoekjes later kwam daar al snel verandering in.

Michael begint zijn verhaal: “We werden door de Wizards Harbourtown gevraagd om op te treden ter ere van hun overleden broeder Big Mark. Hij was namelijk helemaal weg van southern rockband Lynyrd Skynyrd. Zeven jaar later sta ik hier bij de Maassilo als volwaardig lid naast m’n eigen Road King. De liefde voor motoren en het sleutelen is er bij ons met de paplepel ingegoten. Mijn vader was fanatieke circuitrijder, dus ik en mijn broer Jeffry gingen al op zeer jonge leeftijd mee naar het circuit.”

Mexican Style

In dezelfde periode, wanneer Michael tot de Wizards Harbourtown toetreedt, erft hij de Suzuki Intruder VL 1500 van zijn overleden moeder Riet. De Intruder verbouwt hij met veel liefde in de Mexicaanse stijl. In 2018 is hij zelfs te bewonderen op de Bigtwin Bikeshow. Enige tijd daarna weet hij de Intruder voor een leuke prijs te verkopen. Er komt meteen een Harley-Davidson Road King in beeld. De staat van de motor en het bouwjaar maken hem weinig uit. De bedoeling is om ook deze motor te verbouwen in de Mexicaanse stijl. Michael: “Ik ben begonnen met een 16” fat apehanger, die ik van mijn broer heb gekregen. Hij heeft een Road King CVO met een hydraulische koppeling. Het stuur, dat hij daarvoor uit Amerika had besteld, paste er helaas niet op, omdat de uitsparing voor het reservoir aan de linkerzijde ontbrak. De apehanger was zwart en deze heb ik laten verchromen door Rotterdam Coatings. Van het een kwam het ander. Het achterspatbord heb ik verlengd met een verlengstuk van een 2006 model. Voor de Mexican-look horen er eigenlijk verlengde zijkoffers op, maar ik vind de originele koffers mooier en blijven ook de ovale Vance & Hines uitlaten beter zichtbaar. Mede door de aangeschafte air ride set en 1 inch kortere voorvorkveren, stond de Road King lekker laag bij de grond. De Road King kreeg steeds meer een eigen gezicht.”

Speciale Kleur

“Ik sleutel graag en wil daarom zoveel mogelijk zelf doen. Met wetsanden, (natschuren), wilde ik de originele two-tone groen/zwart lak weer naar nieuwstaat terugbrengen. In de garage zag het er goed uit, totdat ik de motor naar buiten reed en de zon erop scheen. Dat maakte duidelijk dat het lakwerk toch wel echt door een professional gedaan moest worden. Dan ook maar meteen een andere kleur. Ik kwam uit bij René van Lamoen. De Ocean Blue kleursamenstelling van een Renault Captur vond ik erg gers. Blauw was ook de lievelingskleur van mijn moeder. De keuze was dus snel gemaakt. Mede door het toevoegen van metal flakes heeft René ervoor gezorgd dat de kleuren er nog meer uitspringen. Als laatst heb ik het La Pera Silhouette zadel naar Tijger Leathers in Den Haag gebracht. Mijn enige eis was dat de kleur bruin moest worden. De rest liet ik over aan de leerkunstenaars.”

Speed Wobble

Inmiddels was de Road King helemaal zoals Michael hem wilde hebben. Veel chroom en lekker laag bij de grond. Tót hij vorig jaar tijdens een rit naar de V-Rod dag in Roosendaal een speed wobble te verwerken kreeg. Michael: “Bij een snelheid van 100 km/u schudde de motor wild heen en weer. Ik was bijna de controle kwijt en schrok me wezenloos. Wanneer ik de air ride op de meest aangename rijhoogte bracht, kwamen de schokbrekers tegen de uitlaten aan. Om dit te voorkomen moest ik in een te lage stand rijden. Dit in combinatie met een 23” voor- en 16” achterwiel is dit waarschijnlijk de oorzaak van de speed wobble geweest. Ik was er even he-le-maal klaar mee.” 

Aftermarket

Mijn broer had nog een set originele achterschokdempers van een V-Rod Muscle liggen. De boutdiameters en de lengte van deze stugge schokbrekers komen overeen met die van de King. Het paste perfect. Ook werd het achterwiel vervangen door een 18”. De beoogde look van een lage Mexican is weliswaar minder, maar de rijkwaliteit is vele malen beter.” Wanneer we rond de motor lopen, weet Michael over elk onderdeel wel iets te vertellen. De wielen heeft hij bij Haan Wheels vanaf de originele naaf laten spaken, de floorboards zijn van Arlen Ness en de verchroomde primaire kast is van Drag Specialties. Het verlengde voorspatbord uit Amerika is door René met plaatwerk aangepast voor een strakker resultaat. Tal van onderdelen zijn vervangen, aangepast en waar mogelijk gepolijst. “Ik heb ervaren dat er voor een Harley-Davidson oneindig veel aftermarket, custom en originele onderdelen beschikbaar zijn. Meer dan voor welk ander merk dan ook en dat vind ik geweldig!”, aldus een meer dan tevreden Michael.

Tekst & foto’s: Edgar Vingerhoed

TECHNISCHE SPECIFICATIES 

OCEAN BLUE ROAD KING

ALGEMEEN

Merk: Harley-Davidson
Model: FLHRI Road King
Bouwjaar: 1997
Eigenaar/bouwer: Michael Vrijhof


MOTORBLOK

Type: Evo
Cilinderinhoud: 1340 cc
Versnellingsbak: 5-bak
Carburatie: injectie
Luchtfilter: K&N luchtfilter
Uitlaat: Vance & Hines
Covers: Drag Specialties, Zodiac en H-D

RIJWIELGEDEELTE

Frame: standaard
Voorvork: standaard, 1 inch verlaagd
Voorwiel: 23”, gespaakt met originele naaf
Voorband: Shinko 130/60-23 WW
Voorrem: standaard
Schokdempers: V-Rod Muscle
Achterwiel: 18”, gespaakt met originele naaf
Achterband: Shinko 130/70-18 WW
Achterrem: standaard

DIVERSEN

Stuur: 2″ dik, 16” hoog Fat Apehanger
Snelheidsmeter: standaard (mph)
Hendels: Drag Specialties Wide Blade
Handvatten: Pro-One Chrome Millennium
Koplamp: LED black
Controls: chroom
Benzinetank: standaard, tankembleem 61-62 style
Zadel: Custom La Pera Silhouette, door Tijger Leathers
Voorspatbord: stretched 23”
Achterspatbord: standaard, spatbordverlenger van 2006 model
Achterlicht: standaard
Floor Boards: Arlen Ness Deep Cut

SPUITWERK

Kleur: Blue Ocean Metal Flakes
Design: Michael Vrijhof
Spuiter: René van Lamoen

DANK AAN

Vriendin Soraya, Rene van Lamoen, Jeffry Vrijhof, clubmaten van Wizards Harbourtown, Bas Wiercx van Bobbers and Brothers en Riet en Theo Vrijhof voor de liefde en passie voor motoren de we van huis uit hebben meegekregen.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen