Custombouwer Sander Swerus is voor Bigtwin geen onbekende. Sander heeft al diverse keren in ons lijfblad gestaan met motoren die hij bouwde voor zichzelf of voor vrienden. Deze keer stak hij de armen uit de mouwen voor zijn maat Jacco Kammeraad, waarmee hij een passie voor krachttraining deelt. Een Honda Shadow werd omgebouwd in een gespierde en sportieve stijl: een echte Muscle Bike!
Wanneer ik bij Sander’s adres aankom, hoor ik in de verte een luid gebrul. Het is Jacco, die voor het eerst een rondje op zijn vers gebouwde Honda Shadow rijdt! Wanneer de breedgeschouderde rijder zijn helm afzet verschijnt een grijns van oor tot oor! “Dit is gewoon porno, bizar gewoon!” Het blijkt dat Jacco zijn motor vandaag voor het eerst helemaal voltooid ziet. “Als ik ‘m zo zie staan, kan ik niet geloven dat deze gewoon van mij is”, grijnst hij! Bouwer Sander is net zo trots en om de eerste rit te vieren trekt hij een goudgele rakker open. Proost!
TEAMGEEST
Jacco is strongman in hart en nieren. Hij vertelt: “Ik heb strongman-wedstrijden gedaan met onderdelen zoals banden flippen en vrachtwagens trekken. Momenteel geef ik trainingen en ben coach van George Sulaiman, één van de sterkste strongmen van Nederland. Ik leef daar voor.” Sander is ook actief met krachttraining en zit in een strongman team met Jacco. Dit schept een sterke band. Jacco: “Al van jongs af aan sleutel ik aan brommers en crossmotoren. Custombikes heb ik altijd gaaf gevonden. Sander bleef maar zeuren dat ik er een moest kopen!” Sander zegt: “Jacco wou altijd al een bobber, en ik zei ‘Dan gaan we die toch voor je bouwen?’ We zijn op zoek gegaan naar een geschikte basis en we gingen voor een Japanse V-twin. Een Intruder lag me niet zo om te verbouwen. Maar een Honda Shadow VT1100 vonden we een motor met potentieel. We liepen tegen een Shadow aan van bouwjaar 1989. Het was december toen we samen de motor gingen halen. Eenmaal daar, bleken de banden zo versleten, dat het wel slicks leken! Ik ben er mee naar huis gereden, terwijl mijn handen er af vroren. Met die banden op de natte, gladde weg was eigenlijk onverantwoord. Jacco pakte het slimmer aan; hij reed er achteraan in een warme auto, haha!”
TO BOB OR NOT TO BOB
Toen de Shadow bij Sander in de schuur stond, werd het bobber-idee al snel opzij geschoven. Sander vindt dat een custombike echt gemaakt moet zijn voor de persoon die er op rijdt. “Anders is het niet custom. Het totaalplaatje moet kloppen”, vindt hij. “We wilden een richting in, die veel beter bij Jacco zou passen dan een bobber. Iets dat dus veel power en karakter uitstraalt. Bovendien zoek ik in elk project een uitdaging. Een bobber is te simpel om te maken: spatbordje inkorten en een panzadeltje. Iedereen doet dat al. We gingen voor een gespierde en hedendaagse musclebike. Zo’n VT1100 is al dik, maar het kan nog veel dikker.” Het was een mooie decemberdag, toen bij Sander in de schuur de Shadow werd gestript tot op het kale frame. Daarna kon de opbouw beginnen. Sander heeft een nogal bijzondere opvatting over eigenbouw: “Wat je kunt kopen, moet je zelf maken”, zegt hij lachend. “Het slaat helemaal nergens op, maar dan kan je wel zeggen: ik heb het zelf gemaakt! Er zit dan ook een bouwtijd van 6 maanden in deze motor. Het was echt een rigoureuze verbouwing.”
OP MAAT GEBOUWD
Jacco is een grote kerel, dus het moest een motor worden die er écht staat, een fiets met ballen. Alles is ’tailor made’ naar Jacco’s postuur. De forward controls kwamen met zelfgemaakte steunen een stuk naar voren. Op de controls kwamen pegs van Arlen Ness en het schakelpedaaltje is gemaakt van een lastip! Ook de brede dragbar is op maat gemaakt, net als het zadel dat prachtig door Tijger Leathers werd bekleed. Dit zit volgens Jacco als gegoten! Bij Hagon werden schokbrekers speciaal op de gewenste maat gebouwd en afgestemd op Jacco’s 130 kg wegende spiermassa. De achterkant kwam door de korte veren een stukje lager. De voorpoten zijn ‘ouderwets’ door de balhoofdplaten gestoken. Door een set voorvorkbussen te draaien, ziet de voorkant er gelijk vetter uit. Een V-rod style koplamp geeft de motor daarbij een soort streetfighter look. Alles moest in verhouding zijn en daar heeft Sander een goed oog voor! Bij een dikke voorkant hoort ook een vette achterkant. Verantwoordelijk daarvoor zijn de grote dempers van een Ducati 916. Sander bestelde een set losse pijpen en bochten en begon daarmee te puzzelen en te breien, waarna het resultaat werd gemummificeerd met heat wrap. De dempers zijn echte blikvangers, net als het sportieve achterspatbord dat volgens Sander is geïnspireerd op Thunderbike. Dit spatbord is gebouwd op een binnenplaat, zodat je er niet in kan kijken. Sander maakte er een strak led-licht in. Eigenhandig fabriceerde hij een fraaie bugspoiler met rvs punt tegen steenslag. Door deze combinatie van moderne en racy onderdelen is het gedateerde karakter van de bejaarde Honda Shadow voorgoed verleden tijd!
VRIJE HAND
Sander had de motor helemaal in zijn hoofd zitten: “Jacco nam me in vertrouwen en ik kreeg eigenlijk geheel de vrije hand. Ik stuurde steeds foto’s en Jacco vond het allemaal gaaf! Ik mocht ook geen budgettaire concessies doen; de onderdelen zoals de knipperlichten en de teller moesten gewoon het beste van het beste zijn. Dat maakt het bouwen natuurlijk extra leuk!” Sander verloor zich helemaal in de kleine details, zoals de tankdop, het gegraveerde plaatje bij de tankmontage en de covers op de doorgestoken voorpoten. Accessoires uit de catalogus moesten allemaal worden aangepast. Sander zegt: “Veel onderdelen die we wilden, zoals de handvatten van Arlen Ness, zijn specifiek gemaakt voor een Harley. Zo’n VT1100 lijkt dan wel op een H-D, maar het is allemaal net even anders.” Voor Sander is er maar één spuiter en dat is Royal Jack uit Dordrecht en die heeft tevens dezelfde voornaam als de eigenaar van de motor. Op de zwarte tank moest special paint komen om de motor extra speciaal te maken. Jacco – de eigenaar dus – zegt: “Ik hou van skulls en heb m’n hele lijf er vol mee staan. Dat er een schedel op de tank moest worden geairbrusht stond vast! ” Airbrush is iets wat Jacco – de andere Jacco dus – niet alledag doet. Dat was dus een uitdaging! Maar de skills is hij duidelijk niet verleerd! Sander zegt: “Door de vervaging langs de randen lijkt het geen sticker, het is niet te opzichtig. Het is precies zoals het moest zijn. Een vakman!”
PUUR GENIETEN
Jacco is helemaal in de wolken met z’n nieuwe motor. “Ik heb altijd Honda gereden, van schakelbrommers tot Honda Fireblade. Met zo’n Honda superbike moet je minimaal 180 rijden om de druk van de polsen te houden en dan rij je – als je wilt – nog maar in de derde versnelling. Eigenlijk is daar niks aan. Deze VT1100 special rijdt veel relaxter. Dit is echt puur genieten. Het gaat echt wel serieus van de plek en stuurt goed. En dat geluid! Ik doe ‘m nooit meer weg.”