Het levenswerk van Henk Okkerse: unieke Road King zijspancombinatie

Gepubliceerd:

Henk Okkerse uit Den Helder heeft een zwak voor Harley-Davidson: met name het ongepolijste karakter en de unieke uitstraling spreken hem aan. Niet zo vreemd voor iemand die al meer dan 66 motoren heeft gehad. Maar één Harley springt er voor hem echt uit: de Road King die hij in 1994 nieuw kocht. Wat begon als een standaardmodel, verandert onder zijn handen in een unieke zijspancombinatie met tal van handgemaakte details. Bijna dertig jaar later is zijn levenswerk af.

Terugkijkend op het ontstaan van zijn liefde voor zijspannen vertelt Henk: “Mijn eerste zijspan was een Ural, eind jaren tachtig kant en klaar gekocht voor zo’n 7.000 gulden. Veel plezier mee gehad. In de winter reed ik er door een halve meter sneeuw mee en ik trok zelfs eens een ingesneeuwde Lelijk Eend los. Grip genoeg dankzij het aangedreven zijspanwiel en terreinbanden van de Ural. Ik heb geen technische opleiding; alles wat ik weet heb ik mezelf aangeleerd. Op mijn zestiende trad ik in dienst als beroepsmilitair bij het Korps Mariniers. Daarna werkte ik tot 2025 als burger bij een marine-onderhoudsbedrijf in Den Helder. Mijn kennis groeide vooral door eigen interesse en uitzoeken; Eerst uit boeken, tegenwoordig vooral via YouTube.”

TWIN PEAKS

In 1994 kocht Henk deze FLHR Road King gloednieuw bij Westcoast. “De vonk sloeg echt over toen ik in de TV serie Twin Peaks zo’n klassieke Harley zag met dat ‘80’-voorspatbord en die volle Shovelhead-look. De eerste Road King met EVO-motor was precies wat ik zocht; groot, zwaar en klassiek. Na een proefrit was ik meteen verkocht, maar ik heb de motor later nog wel aangepast met een breder stuur en wat kleinere accessoires. Na vier jaar besloot ik, geïnspireerd door Amerikaanse motorbladen zoals Hotbike en Easyriders, er een zijspan aan te bouwen.”

ZIJSPANFRAME

Op de MotorSale in Rosmalen in 1999 liep Henk dus rond met het plan om een zijspan aan zijn Road King te bouwen. Daar zag hij een matzwarte Road King met een klassieke zijspanbak. Die bak stond op een frame van Hans Lak uit Westerland. “Hans bouwt het zijspanframe van dikke stalen pijpen, zodat het zijspan ongeveer de helft van het gewicht van de motor weegt voor een goede balans. De bak inclusief rijwielgedeelte weegt zo’n 100 kilo. Het bleek een eenmalig project van Hans, maar omdat ik beloofde hem serieus aan te passen bouwde hij een tweede. Voor dat complete spul betaalde ik toen ongeveer 10.000 gulden. Terwijl ik bij het marinebedrijf werkte, bouwde ik het zijspan in mijn eigen garage. Duurzaam met restafval en overgebleven scheepsmaterialen. Alles moest perfect passen en er professioneel uitzien.”

Hans van Heesch bouwt driewieler Indian met drie gezichten

STAGE 4

Omdat een standaard EVO met 57 pk een verbruik van 1 op 10 heeft met zijspan, bouwde Henk zelf een Screamin’ Eagle Stage 4 kit in. “Het blok levert meer dan 90 pk en verbruikt 1 op 15. De kit bestaat uit hoge compressiezuigers en koppen, een andere nokkenas, een aangepaste carburateur, een programmeerbare ontstekingsunit en uitlaat.” Voor het spuitwerk schakelde Henk Willem van Vliet van Airbrush Art in. “Het bouwen is niet alleen techniek, maar ook ontwerpen. Ik liet me inspireren door de eerste Duo-Glide Panhead uit de jaren zestig met de kenmerkende pinstripe over de tank. Mijn Road King heeft daardoor veel weg van die Panhead. Uiteindelijk koos ik voor een ruitjesvlag-patroon met een skull. Symbool dat alles eindigt, maar dat je onderweg nog volop in de race bent. De neus van de zijspan was eerst in hetzelfde patroon, maar dat werd te druk, dus die is zwart gebleven. Het resultaat is een rustig geheel waarin de vorm van het zijspan mooi uit komt.”

BALANS

Voor de uitlijning houdt Henk het simpel. “Een zijspan moet zorgvuldig afgesteld worden: vlucht en toespoor zijn essentieel voor de stabiliteit. Het zijspanwiel staat juist uitgelijnd om het dode gewicht te compenseren. Voor het meten gebruikte ik rubberen isolatiematten van scheepsvloeren, afkomstig uit de elektrische ruimten. Het lijnenpatroon in deze matten bood een handige referentie om het toespoor van het zijspan af te stellen en zo het dode gewicht te compenseren. Daarbij ben ik uitgegaan van de basisafstelling van Lak Sidecars. Na de eerste testrit hoefde ik nauwelijks bij te stellen; alles was al perfect in balans. De Öhlins-schokbrekers had ik nog liggen van een andere motor. Ik heb ze laten reviseren en aanpassen bij HK Suspension en meteen een derde Öhlins-schokbreker laten maken voor het zijspan. In totaal zitten er nu drie Öhlins-schokbrekers aan de achterzijde, waardoor de combinatie uiterst comfortabel over de weg rolt.

EEN PARTNER

Dat comfort is belangrijk, want de prachtige combinatie wordt flink gebruikt: “We gingen ieder jaar met de motor op vakantie naar Zuid-Frankrijk, naar motorcampings en prachtige wegen om samen te toeren. Met een zijspan kun je veel meer meenemen en rij je super ontspannen. Het heeft wel de nadelen van twee voertuigen: Je staat in de file èn je wordt nat, maar als je er ruimte voor hebt, is er bijna niks leukers. Op 22 september 2025 heb ik de motor precies 30 jaar in mijn bezit. De bouw nam, uitgesmeerd over een periode van 25 jaar, in totaal zo’n zes jaar in beslag. Een cadeau zo mooi, dat je het eigenlijk bijna niet wilt uitpakken.” We sluiten de dag af bij Henk’s favoriete plek bij het Westerlandse Peilschaalhuisje, waar je uitkijkt over de Waddenzee. “Voor mij draait het altijd om de verbinding met de techniek en het onderhoud. Met deze motor praat ik zelfs. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo ervaar ik het écht: Deze motor is voor mij meer dan een machine, het is een partner onderweg!”

Fotografie: Edgar Vingerhoed

SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON / LAK ZIJSPANCOMBINATIE

ALGEMEEN
Merk:Harley-Davidson
Model:FLHR
Bouwjaar:1995
Eigenaar:Henk Okkerse
Bouwer combinatie:Henk Okkerse
MOTORBLOK
Merk:Harley-Davidson
Type:EVO Stage 4 Screamin’ Eagle
Bouwjaar:1995
Cilinderinhoud:1340 cc
Ontsteking:Harley-Davidson SE Single Fire
Carburateur:Harley-Davidson SE 44 mm CV
Luchtfilter:origineel huis met K&N-filter
Uitlaat:Samson True Dual headers met Harley-Davidson SE slip-ons en fishtails
Versnellingsbak:origineel Harley-Davidson
Covers:CNC diamond cut / Beun de Haas
Tuning:Henk’s eigen werk
RIJWIELGEDEELTE
Frame:standaard, aangepast voor zijspangebruik
Swingarm:origineel, aangepast
Voorvork:origineel, aangepast
Balhoofd:origineel, met stuurdemper
Voorwiel:RVS 80-spaaks DRC
Voorband:Bridgestone Exedra
Voorrem:4-zuiger Performance Machine
Schokdempers:Öhlins, aangepast
Achterwiel:RVS 80-spaaks DRC
Achterband:Bridgestone Exedra
Achterrem:4-zuiger Performance Machine
Sprocket:origineel, aangepast
Bijzonder:Carlini torque arm
DIVERSEN
Stuur:Chubby Knuckle Bar
Snelheidsmeter:Harley-Davidson combi-meter
Hendels:Harley-Davidson
Gadgets:eject button
Handvatten:Arlen Ness diamond cut
Koplamp:Harley-Davidson Freight Train nacelle met H4-lamp
Olietank:onder de versnellingsbak
Voetbediening:Harley-Davidson
Benzinetank:Harley-Davidson, special paint met Pingel-kraan
Zadel:Harley-Davidson Badlander, customized
Achterspatbord:Harley-Davidson, 3 cm verbreed met klassieke sierstrips
Achterlicht:Harley-Davidson
Bedrading:Harley-Davidson, aangepast
Draaiwerk:Henk’s eigen werk
Bijzonderheden:
  • Zijspanbak en zijspanrijwielgedeelte casco afgenomen bij Lak Sidecars en naar Henk’s smaak afgebouwd.
  • Volledig handgemaakte bagageklep met scharnieren, ruit, stoel en veiligheidsbeugel.
  • Handgemaakte remankerplaat voor het zijspanwiel.
  • Brackets voor koffers en uitlaten handgemaakt en in het achterspatbord geplaatst.
  • Spatborden verbreed en voorzien van siertrim.
  • EML achteruitversnelling ingebouwd.
  • Gegraveerd leren koffers en zadel.
  • Motor opgevoerd met Screamin’ Eagle Stage 4 Eliminator kit.
SPUITWERK
Ontwerp:Henk Okkerse
Spuitwerk:Willem van Vliet / Airbrush Art
Zadel en tassen:Karin Bentvelzen
DANK AAN
Hans, Cas en Patrick voor het assisteren van las- en plaatwerk.

MEER HENK

Kenmerk Details
Bijnaam Okkie
Geboren 1958
Beroep Pensionado
Karakter Recht door zee
Drank Jack Daniel’s, bier of wijn
Eten Eet (bijna) alles
Liefde Jannette, Zoë en Ruby
TV Discovery, Netflix
Politiek Wordt er moe van
Favoriete films Legends of the Fall, The Big Lebowski, Apocalypse Now
Muziek Stevie Ray Vaughan
Boek Werkplaatshandboek
Sport Fietsen
Hobby’s Motoren onderhouden, aanpassen en rijden
Vrouwen Redheads
Mannen Motorcoureurs die op Isle of Manracen
Motoren Harley-Davidson, BMW
Voorbeeld Allan Millyard, motorfanaat pur sang, bekend van o.a. de Dodge Viper V10-motorfiets
Lijfspreuk “Je beste vrienden zie je niet elke dag, maar wel de rest van je leven”

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen