Hans verbouwt een Bonneville T100: Stormbird!

Gepubliceerd:

Zeg je Yamaha XS650? Dan zeg je Hans Prost! Maar een tijdje geleden ging de XS-goeroe vreemd met een Harley-Davidson Shovelhead, die hij verbouwde tot een bobber. Recentelijk belde de enthousiaste hobbyist uit Zutphen me met de boodschap dat hij een Triumph heeft verbouwd. Een Triumph? Kan jij het nog volgen?

Hoe vreemd het op het eerste gezicht ook lijkt, voor XS-freak Hans Prost is zijn aandacht voor een Triumph niets minder dan een gevalletje pure logica. Met de Engelse twin is voor hem namelijk de cirkel weer rond. Bij de Britten heeft Yamaha immers de kunst van afgekeken voor hun befaamde XS650.

HANS PROST
Bouwjaar 1966
Beroep CNC gereedschapsteller
Drank Hertog Jan en Achterhoekertje
Eten Mexicaans
TV zonde van m’n tijd
Politiek tegendraads
Film A Simple Plan
Muziek Southern rock/blues rock
Sport mountainbiken
Hobby motoren en muziek
Vrouw eentje, Marjan
Motoren best veel eigenlijk
Lijfspreuk ‘Sweet home Achterhoek’
Insta @hans.prost

VERANDERING VAN SPIJS

Hans vertelt: “Ik ben altijd bezig met eigenbouw. In ruil voor Shovelheads en XS650’s heb ik feitelijk m’n ziel verkocht aan de duivel. Van deze iconen heb ik van alles gemaakt. Van choppers tot caféracers, zijspannen en scramblers. Zulke oude techniek blijft me trekken. Geen nieuwerwetse fratsen voor deze Achterhoeker!” Over hedendaagse motoren heeft Hans wel een mening… “Ik volg de ontwikkelingen, maar doorgaans worden de modellen steeds ‘lélukker’. Oké, er zijn uitzonderingen zoals Royal Enfield en Triumph. Vooral voor dat laatste merk heb ik veel respect, hoewel ik eerder nog nooit een Britse bike heb gehad! Ik dacht… Verandering van spijs doet rijden en ging dus op zoek naar een carburatie-model Triumph Bonneville.”

NIGHT ROD SPECIAL VAN JASCHA BERGHS: ‘IT’S A V-ROD BABY!’

WILDE PLANNEN

Op Marktplaats vond Hans een reeds verbouwde T100 in Flattrack uitvoering… “Na enkele weken was nog niet de helft van de vraagprijs geboden. Maar eens effe bellen dus! De eigenaar bleek midden in een verhuizing te zitten en wilde er graag snel van af. Na een diepe zucht volgde een ‘oké dan’ op mijn heel gewaagde bod”, vertelt Hans. “Ik was onder de indruk van deze perfecte fiets. Er is flink vermogen en koppel aan boord en de stuureigenschappen zijn prima. Bovendien is de Bonnie sleutelvriendelijk. Zoals gezegd was de motor al aangepakt en was er bijvoorbeeld al een Yamaha R1 USD vork gemonteerd. Langzaam maar zeker kwamen er steeds meer ideeën over wat te doen met deze Engelse Twin. Nét voor de winter hadden alle wilde plannen zich ietwat geordend in mijn bovenkamer en ging de Bonneville helemaal uit elkaar.”

WIELEN

Hans vervolgt: “Het 800 cc tweecilinderblok kreeg een grote beurt en werd de standaard aluminiumkleur in satijn zwart gehuld. Op Internet kwam ik de gegoten koppelingscover met koelvinnen tegen van het Franse merk EMD. Belachelijk duur, maar hoe langer ik er naar keek, hoe meer kwijl er langs m’n kin liep. Uiteindelijk heb ik deze kunnen bemachtigen via de Groningse jongens van caferacer.com. Toen ze mijn plannen met de Triumph hoorden kreeg ik een mooie korting. (Bedankt guys!) Normaal spaak ik mijn wielen zelf, maar op één of andere manier kreeg ik niet het juiste patroon in het voorwiel. Na uren klooien flikkerde ik gefrustreerd alles in de hoek. Gelukkig heb ik kameraad Onno, die niet alleen retehandig is, maar ook over heul veul geduld beschikt. Twee dagen later kwam hij bij me thuis met een brede smile en twee complete wielen! Om het verse voorwiel lepelde ik een Tracker band van maar liefst 140 breed. Daar werd de Triumph gelijk een heel stukkie stoerder van.”

KNIKKERS EN WORTELS

Hans fabriekte van aluminium zelf de steunen voor het korte voorspatbord. Op een beurs werd een dikke koplamp gescoord, terwijl het rooster met Triumph logo voor ‘twee knikkers en een bos wortels’ op een Chinese webshop werd besteld. Het stuur werd vervangen door een LSL trackerbar en dankzij de digitale teller van Motogadget oogt het geheel lekker clean. Alle info is met een knopje op de stuurschakelaar tevoorschijn te halen. Hans vertelt dat hij het oorspronkelijke zadel met een broodmes te lijf is gegaan om de juiste vorm te verkrijgen. Plaatsgenoot en leerkunstenaar Marcel Miller heeft het geheel van zwart leer met gave dubbele stiknaden voorzien. Onder de H-D tracker kont zien we een Honda VTR achterlicht dat er perfect in valt. Zoals altijd is Hans erg bedacht op de juiste stance, die in dit geval is verkregen door lange Hagon schokdempers.  

SPEEDHOLES

Hans: “Op al mijn projecten zijn zogenaamde ‘speedholes’ te vinden, die niet alleen gewicht besparen, maar ook garant staan voor een racy uiterlijk. Ook deze Bonnie ontkwam er niet aan. De grote gaten in de hitteschilden springen onmiddellijk in het oog. Die heb ik samen geboord met goede vriend Willem. Het uitlaatsysteem is sowieso bepalend voor de algehele looks. De basis is afkomstig van een Triumph Scrambler, die hier en daar is aangepast voor de juiste flow. De zwarte Megaton dempers staan garant voor een lekkere dosis geroffel. De witte heatwrap om de pijpen matcht mooi met de flanken op de benzinetank. De Triumph had errug veel chroom en dat moest sowieso zwart worden. Van stuur tot velgen, van tankdop tot schokdempers! Alles werd in mijn oude VW T3 bus naar de poedercoater gereden. Nadien werd her en der het aluminium weer terug geschuurd voor de nodige contrasten. Zo werden de koelribben bewerkt met een vlakschuurmachine. Dit geeft de cilinders een chique uitstraling toch?”

LYNYRD SKYNYRD

“Na een winter sleutelen, boetseren en fröbelen, rolde de Bonnie als herboren de garage uit. De inspanningen hebben geleid tot een model dat tussen een Flattracker en een Scramber in zit. In het laatste hokje past bijvoorbeeld de zijlamp, die links voor het blok is gemonteerd. Ook de carterplaat met gaten wijst in die richting. Onlangs bleek deze overigens ook prima als gehaktmolen voor dikke houtduiven te fungeren. Zoals elk project kreeg ook deze appetijtelijke Triumph een naam. In alle gevallen zijn de namen te herleiden tot mijn andere passie: de Southern rockband Lynyrd Skynyrd. De Triumph is omgedoopt tot Stormbird, een samenvoeging van de songs Storm en Freebird.”

VOORTEKENEN

Hans besluit: “De Stormbird is een echte gebruiksfiets en makkelijk in omgang. Ik heb pas nog een dikke 800 km onder de wielen laten rollen naar Motorcamping La Grange in Frankrijk. Nu ook dit project voltooid is, komen er weer allerlei stofjes vrij in mijn hersenen die zorgen voor nieuwe wilde eigenbouw ideeën. Zo werkt dat in mijn hoofd. Als de voortekenen me niet bedriegen, zou dit zomaar een Zweedse stijl chopper kunnen worden! Keep dreaming, keep riding, keep building!”

Tekst: Hans Prost en Floris Velthuis
Fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES TRIUMPH BONNEVILLE STORMBIRD
ALGEMEEN
Merk Triumph
Model Bonneville
Bouwjaar 2003
Eigenaar Hans Prost
Bouwer Hans Prost / vorige eigenaar
Bouwtijd 1 winter
MOTORBLOK
Type Bonneville T100, lucht/oliegekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud 800 cc
Versnellingsbak origineel
Carburateur Keihin, finned covers
Luchtfilter K&N
Uitlaat Triumph scrambler/eigenbouw
Bijzonderheden EMD finned koppelingsdeksel
RIJWIELGEDEELTE
Frame Triumph T100
Schokdempers Hagon
Voorwiel 19 inch, rvs spaken
Voorband Shinko 140/80-19
Voorrem enkele schijfrem, 6-zuiger remklauw
Voorvork Yamaha R1
Balhoofdplaten Yamaha R1
Achterwiel 17 inch rvs spaken
Achterband Dunlop k660
Achterrem T100
DIVERSEN
Stuur LSL trackerbar
Risers Triumph
Snelheidsmeter Motogadget
Hendels/hand controls origineel
Handvatten zwart
Koplamp El Paso 6 inch
Foot controls origineel, zwart gecoat en speedholes
Benzinetank origineel
Kont H-D Tracker
Zadel aangepast, bekleding door Marcel Miller
Voorspatbord 40 cm staal
Achterlicht Honda VTR
Zijlamp Bates 4,5 inch
Sprocketcover LSL
Kettingkast LSL
Bijzonderheden carterplaat met speedholes
SPUITWERK
Kleur origineel, Sapphire Blue en Opal White
Poedercoating Waayenberg Barneveld
DANK AAN
Mijn vrienden Onno, Willem en Fred voor de hulp

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen