Het begon voor de custombouwers van Thunderbike in het Duitse Hamminkeln met het idee een nieuwe 117 Breakout een bescheiden facelift te geven. Het spreekt bijna vanzelf dat het daar vervolgens niet bij bleef en het uitgroeide tot een boeiend project dat leidde tot deze GP-Suzuka.
Voor deze ‘GP Suzuka’ deed Thunderbike weer een forse greep in haar eigen assortiment aan customparts. In dit geval werd uiteraard de GP Performance lijn aangesproken.
The Dark Dream: Bas’ Fat Boy Custom door Motor Saloon
AANGEZICHT
Een nieuwe koplamp kan een motor al een heel ander aangezicht geven en het ‘Windshield kit’ van Thunderbike doet dat in dit geval, in combinatie met de extra brede GP Performance kroonplaten en clip-ons, zeker. De zwarte, DLC coated, vorkpoten steken in twee GP onderpoten met venstertjes. Het 23 inch Grand Prix voorwiel is CNC gefreesd uit een massieve plaat aluminium. De bevestigingen voor de imposante 340 mm Streetmaster remschijven zijn geïntegreerd met het wiel. Voor de remcapaciteit zorgen verder twee radiaal gemonteerde Brembo vierzuiger klauwen. Het GRP-GP voorspatbord past er perfect bij. De GP clip-ons zijn uitgerust met non-slip Phantom handvatten met satin afwerking. Daaronder de Stripe knipperlichten en erboven de Motogadget spiegels. De look wordt gecompleteerd met doorboorde bicolor toppers en een (verlicht) Rebuffini keypad. Aan de linkerzijde bevindt zich de ombouw naar hydraulische bediening van de koppeling. De naar voren gemonteerde forward controls komen uit de Phantom lijn van Thunderbike en hebben eenzelfde satin afwerking.
SLAMTAIL
Het GP-style achterspatbord bevat ‘verborgen’ LEDs als achterlicht en zit vastgelast, net zoals de front spoiler. Het GP zadel, voor het achterspatbord, is special ontworpen op de extra brede 260 achterband. De GP aluminium tank benadrukt het sportieve karakter van de Harley. Aan de achterzijde steelt de enkelzijdige swingarm de show, maar zijn ook het 21 inch wiel, de GP-pulley en de perimeter remschijf stuk voor stuk onderdelen die de aandacht trekken. De sidemount houdt het geheel optisch intact en de Slamtail Suspension kit maakt het mogelijk met een druk op de knop de achterkant te laten zakken, net als een Airride. De verschillende covers op de bike zijn afkomstig uit de ‘Drilled’ serie, terwijl de ovale airbox cover weer uit de Grand Prix serie afkomstig is. Dat alles op een blok waarvan de carters een ‘wrinkle black’ finish hebben gekregen. De rest van het spuitwerk kwam voor rekening van Thunderbike’s ‘huisartiest’ Ingo Kruse. Puur voor de looks werd de GP-Suzuka (genoemd naar het fameuze circuit in Japan) door Thunderbike uitgerust met hun GP uitlaatsysteem, dat echter niet straat-legaal is. Maar de uitlaat is dan ook het enige onderdeel dat vervangen zou moeten worden om legaal met deze machine de straat op te mogen. Alle andere parts zijn straat-legaal en… Volop verkrijgbaar voor iedere customliefhebber die zijn motor een Thunderbike-touch wil geven.
Tekst en fotografie: Thunderbike
Gebruikte onderdelen en accessoires Harley-Davidson GP-Suzuka
| Thunderbike parts |
| Grand Prix achterwiel 9.0×21 Grand Prix voorwiel 4.0×23 Streetmaster remschijf Pulley Grand Prix Richtingaanwijzer set ′GP 2.0′ Enkelzijdige Swingarm Kit 21′′ Alu Kroonplaat Kit, Grand Prix 2.0 Performance Voorspatbord GP Style Hydraulische koppeling ombouw kit, zwart Ovale airbox cover Grand Prix Phantom E handvatten Custom aluminium benzinetank GP-Style Richtingaanwijzers Stripe LED Forward control Kit Phantom Voersteun set SP-S black EFI cover zwart wrinkle Toppers base Koppelingsdeksel Timer cover Achteras covers |
| Overige leveranciers |
| Motogadget spiegels Brembo Monoblock M4 radiale remklauwen Metzeler Cruisetec achterband, 260/35VR21 83V Metzeler ME888F voorband, 130/60B23 M/C TL 65H |


