Bij zijn introductie kreeg de 1868 cc metende H-D Breakout het indrukwekkende predicaat ‘dragster op steroïden’ opgespeld. Op zich geen slechte kwalificatie, maar voor Robin Barbiaux mocht het best wel ietsje meer zijn.
Robin: “Na de aanschaf van een recente, standaard tweedehands Harley begon ik op Instagram nieuwsgierig rond te snuffelen naar plaatjes van verbouwde Breakouts. Ontelbare ideeën en ontwerpen passeerden de revue, maar uiteindelijk raakte ik het meest gecharmeerd door de in het Duitse Hamminkeln gebouwde Thunderbike machines. De moderne en sportieve façade van Thunderbike’s GP-Monza bleek de ultieme en perfecte inspiratiebron om mijn eigen Harley op te baseren.”
Robin Barbiaux
Bouwjaar | 1994 |
Beroep | lasser |
Ik ben van type | spontaan, makkelijk (denk ik) |
Drank | rum-cola, als ik de kans zie |
Eten | côte à l’os |
Beste film | Lawless |
Muziek | rock/R&B |
Boek | pfffff |
Sport (en hobby) | boksen |
Motoren zijn voor mij | ontspanning |
Droommotor | CVO Road Glide |
Mooiste motorervaring | moet nog komen (met Wesley naar Schotland) |
Zonder motor zou ik | meer lege momenten hebben |
Grootste angst | een zomer zonder motor |
Gebruik de motor meest voor | ontspanning, tripje met de vrienden |
Een project is | experimenteren, iets bouwen wat nog niet eerder gezien is |
Bezondig mij in het verkeer aan | stevig gas geven natuurlijk |
Wat met 5 miljoen | zorgen voor een goede toekomst van mijn dierbaren en een grote hangar bouwen voor alles zonder limiet |
BEHOEDZAAM BOKSEN
De Harley-fanaat vervolgt zijn verhaal: “Wesley, de zaakvoerder van Harley West-Flanders, was ervan op de hoogte dat ik op zoek was naar een recente tweedehands Breakout en toen ik van hem een belletje kreeg heb ik onmiddellijk toegehapt. Wesley is tevens de hoofdsponsor van de boksclub waar ik ga trainen en hij durft zelf ook nog wel eens een stevig partijtje te meppen. Daar moet je omzichtig mee omgaan, want achteraf moet ik er ook nog voor onderhoud aan mijn machine terecht kunnen”, gniffelt Robin. “Bij mijn aankoop was het net zomer en om niet meteen zonder motor te vallen heb ik eerst nog wat standaard op de machine gebaggerd, alvorens hem tijdens de wintermaanden te laten verbouwen. Na talrijke levendige discussies en eindeloos grasduinen tussen zowat 1000 voorbeeldfoto’s, had ik uiteindelijk mijn keuze voor elkaar en kon Wesley de geselecteerde onderdelen bij elkaar beginnen zoeken. Veel haast was er overigens niet bij, want de meeste onderdelen werden in die periode, omwille van een stevig woekerende corona pandemie, slechts met mondjesmaat afgeleverd.”
DE JUISTE SOUND
Robin: “De oorspronkelijke intentie om een zware, 90° naar voor wijzende luchtfilter met supergave luchthapper te monteren viel meteen aan duigen. Die zou namelijk hinderlijk tegen mijn knie kunnen stuiteren. Bij het doorbladeren van de officiële Harley-Davidson Performance bijbel heb ik dan maar een iets bescheidener exemplaar gekozen uit het Screamin’ Eagle aanbod. De Kodlin X-Remus uitlaat is van Duitse origine. Ze werden in première bevestigd, want de West-Vlaamse dealer had ze nog niet eerder gemonteerd. De lijn van de bovenste buis loopt verbazend mooi egaal mee met het profiel van het achterspatbord. Als toemaatje beschikken ze over de juiste Harley sound, zonder asociaal storend te klinken. Met de 1 inch verlagingskit van Thunderbike zakt de machine iets meer door de knieën en oogt de Amerikaan nog een tikkeltje brutaler. Het is misschien niet zo efficiënt als de alom geprezen Air ride, maar het is wel een pak goedkoper. Vooraan zitten de minuscule knipperlichtjes tegen de stuurhendels aan, achteraan zitten ze net als het remlicht in de Thunderbike GP carrosserie verwerkt. Dat is een complete set met aluminium benzinetank, spatbord, koplamp- en radiatorcover. Het zitje is volgens mijn wensen aangekleed bij zadelmaker Jean Michel Justus. De 240 achterband heb ik behouden, want die levert in standaardformaat al voldoende show op. De zitpositie is licht voorovergebogen en voor stevig bochtenwerk is dat eigenlijk perfect. Vanuit mijn ervaring met de Street Bob vergde het eerste ritje evenwel een serieuze aanpassing.”
THE CURSE OF THE BLACK BIKE: FXR BRENGT ASHLEY KLEUR IN HET LEVEN
MEGA NIEUWSGIERIG
Vanaf de aankoop was het direct Robins betrachting om de 114 inch bike te laten verbouwen tot een opvallende, niet alledaagse machine. “In 2021 had Wesley een fraaie Low Rider Clubstyle in de toonzaal. Een motor die me qua kleurstelling immer bijgebleven was. Over de finishing touch hoefde ik dus niet lang te tobben. De markante blauw-fluogele kleurencombinatie van de Clubstyle waren in feite gebaseerd op de uitmonstering waarmee racelegende Valentino Rossi een aantal jaren geleden uitkwam in de MotoGP. Dat concept sloot perfect aan bij de sportief geconstrueerde Breakout. Het spuitwerk is uitgevoerd door Lukas van Radical Customz. Diverse onderdelen, waaronder de aluminium benzinetank, zijn van een laagje carbonprint voorzien en afgewerkt met talloze glanzende lagen vernis. Daar kruipt tijd en werk in, maar bij de aflevering viel mijn mond letterlijk open. Gedurende de ganse opbouw was ik mega nieuwsgierig geweest, maar ‘pestkop’ Wesley gaf standvastig geen foto’s vrij over de vorderingen. Zorgen waren uiteraard niet nodig, want bij Harley West-Flanders hebben ze de motor strikt gepersonaliseerd zoals ik hem in gedachten had en mooi vond. Op de boksclub zijn een 10-tal leden die een Harley hebben en daarmee trek ik wel eens op voor een heilzaam tripje doorheen Noord Frankrijk. Ook het Vlaamse heuvelland behoort tot de favorieten. De innemende natuurpracht en verzichten zijn zoveel interessanter dan de kont van een stinkende camion op een grijze autostrade. Historische trekpleisters maken geen deel uit van het traject. Gewoon zorgeloos doorknallen en onderweg een goed biefstukske verorberen, met een lekker drankje als supplement. Meer moet dat niet zijn. De nieuwsgierige blikken onderweg zijn de max, want het merk van de machine is enkel van dichtbij op de tank af te lezen.”
SPARTAANS KARAKTER
Robin vertelt verder: “Na afronding van de aloude brommerperiode tijdens mijn schooljaren, liet ik me verleiden door de charmes van een Harley Street Bob. Achteraf bleek het een verkeerde keuze, want ik vond hem te licht en ik miste het echte motorgevoel. Op mijn zoektocht om iets steviger onder de bips te schuiven kwam ik op de Breakout terecht. Het is een beest van een motor, waarop het nog duchtig zwoegen is om een bocht te ronden. In het begin leek dat fenomenaal, maar wat later bleken de Spartaanse rijeigenschappen toch een beetje te veel van het goede. In totaal heb ik amper drie jaar motorervaring, waarvan slechts één jaartje op de verbouwde Amerikaanse V-twin. Toch besef ik dat het niet gezond is om verder te klooien op een machine waarop je steeds meer last hebt van ‘slapende’ handen en voeten. Ondanks een behoorlijk intensieve bokscarrière heb ik soms last van belemmerende rugpijnen die helaas het alom geprezen plezier van motorrijden wat inperken. Waarschijnlijk speelt de gemonteerde Thunderbike clip-on set daar een niet onbelangrijke rol in. Effe behaaglijk chillen en knusjes rondknallen voor de fun werd langzamerhand een utopie. Afzien is wellicht niet abnormaal op een cruiser, maar mettertijd begon ik te beseffen dat een stevige buitenlandse trektocht met mijn goede kameraad Wesley er niet meer inzat als ik met deze motor bleef rijden.”
EEN NIEUW VERHAAL
Ondanks de verwezenlijking van al zijn wensen, begon er voor dus voor Robin een compleet nieuw verhaal toen hij een tijdje gelden een imposante Pan America naast de Breakout geparkeerd zag staan. “Weinige tijd later heb ik mijn gecustomizede machine ingeruild voor een comfortabelere hoogpoter”, sluit Robin zijn betoog. “De nieuwe Breakout eigenaar heeft reeds een Air ride op het verlanglijstje staan. Het verbouwingsverhaal is dus zeker nog niet afgesloten voor de steroïden cruiser. Zelf kan ik op mijn gloednieuwe Pan America terug fikse toertochten afhaspelen, zonder achteraf halfkreupel te moeten afstappen. Het geplande braspartijtje in Schotland met mijn kameraad Wesley kan ik dus met een gerust hart tegemoet zien. Het reisbeest kreeg al een alternatieve uitlaat aangeschroefd en is door Radical Customz alweer voorzien van een uniek en artistiek laklaagje. Het resultaat is een machine waar ik weerom enorm trots op ben. Toch moet ik toegeven dat ik, wat styling en professionele afwerking betreft, waarschijnlijk nooit meer op zo’n mooie Harley-Davidson als deze Breakout zal rijden.”
Tekst & foto’s: Patrick De Muynck
TECHNISCHE SPECIFICATIES H-D BREAKOUT CUSTOM
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | Breakout |
Bouwjaar | 2018 |
Eigenaar | Robin Barbiaux |
Bouwer | Harley-Davidson West-Flanders |
Bouwtijd | 2 weken |
MOTORBLOK | |
Type | Milwaukee-Eight |
Cilinderinhoud | 1868 cc |
Luchtfilter | Screamin’ Eagle |
Uitlaten | Kodlin X-Remus |
Versnellingsbak | standaard 6-bak |
Andere aanpassingen | Thunderbike GP carrosserie kit |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard |
Achterbrug | standaard |
Schokdempers | Thunderbike verlagingskit |
Voorvork | standaard |
Voorwiel | 21 inch |
Voorrem | H-D enkele schijf, 4-zuiger klauw |
Voorband | standaard |
Achterwiel | 18 inch |
Achterrem | H-D enkele schijf, 2-zuiger klauw |
Achterband | standaard, 240 |
DIVERSEN | |
Koplamp | Thunderbike |
Stuur | Thunderbike |
Knipperlichten | kleine leds |
Spiegels | Rizoma |
Tellers | standaard |
Handvatten | H-D |
Benzinetank | Thunderbike |
Tankdop | Thunderbike |
Zadel | custom door Jean Michel Justus |
Voorspatbord | stock |
Achterspatbord | Thunderbike kit |
Achterlicht | Thunderbike |
Voetsteunen | H-D |
Kentekenplaathouder | aftermarket |
SPUITWERK | |
Spuiter | Radical Customz |
Kleur | cobaltblauw en fluorgeel |