De Street Bob Special van Jim: Dyna in rood, wit en blauw

Gepubliceerd:

Op het eerste gezicht lijkt het alsof Jim van Clubstyle Europe niet kan kiezen: zijn motor brandt aan de ene kant in rood met vlammen, terwijl de andere kant koelblauw glinstert. Maar juist die tegenstellingen maken hem tot wie hij is. Opgegroeid tussen de Harley’s en verslaafd aan snelheid, ziet Jim Clubstyle als de ultieme samensmelting van deze twee schijnbaar tegenstrijdige werelden.

In Amsterdam spreek ik Jim in zijn knusse maar heel compleet uitgeruste werkplaats. Een kleurrijke ruimte die zijn creativiteit en vakmanschap ademt. Aan alles is te zien dat hier met liefde wordt gewerkt: De muren hangen vol herinneringen aan zijn avonturen met Clubstyle Europe.

Meer Jim

Naam Jim
Bouwjaar 1991
Beroep Monteur
Type Dyna
Drank Bier
Eten Pizza
Liefde Chantal
TV Sopranos
Muziek Heavy metal+
Boek Bigtwin
Sport Fietsen/hardlopen
Hobby Motorsport, motoren en concerten
Vrouwen Ja
Mannen Nee
Motoren Bigtwin of jankende viercilinder
Voorbeeld Niki Lauda
Lijfspreuk Het loopt altijd anders.

NEXT LEVEL

Een winter geleden wist Jim via een ruildeal een flinke reeks carbon onderdelen te scoren: een voorspatbord, achterspatbord, zijdeksels, dashboard, skidplate en claxondeksel. Dat zette de boel weer in gang: tijd om zijn motor naar een next level te tillen. Jim begint: “Clubstyle heeft zich ontwikkeld. Je ziet bikes die puur voor dagelijks gebruik zijn, anderen voor stunts en dan heb je de groep die richting het circuit denkt. Ik ben denk ik een mix van alles. Maar stunten? Daar moet je mij niet voor bellen, haha. Ik had alle carbononderdelen eerst gepast en daarna weer gedemonteerd. Ze gingen op de plank, want ik wilde meer dan alleen die standaard carbonlook: vlammen, rood-wit-blauw… Dat typisch Nederlandse gevoel. De ene kant blauw, de andere rood. Dat zie je zelden op een Harley. Misschien op een racefiets of stuntbike. Ik maakte een simpele schets, op papier en daar ging ik mee naar Dylan van Lowlands Customs voor het spuitwerk.”

UITLAAT

Terwijl de Dyna wordt gespoten, krijgt ook het blok een upgrade. Jim begint met het poedercoaten van de kleppendeksels in de rode kleur en voegt een subtiele touch chroom toe. “De stoterstangen heb ik ook vervangen door chromen exemplaren”, vertelt hij. “Blank aluminium oxideert namelijk snel. Ik monteerde ook een set 577-nokkenassen van Star Racing voor extra pit. Ondertussen waren we bij Clubstyle Europe bezig met een samenwerking met Malparidos Exhausts. Voor de Dyna ontwikkelden zij een nieuwe uitlaat. Ik had de eer om als eerste het prototype te testen en ging er vervolgens mee naar Punta Bagna. Nu was het productiemodel inmiddels klaar: geen gedoe met elektra, gewoon plug & play. Die kon ik er zo opschroeven.”

Golden Slim-Line: Wolfgang houdt het smal en vloeiend

SCHIJFREM

Nadat de gespoten onderdelen, inclusief de hagelwitte velgen, gereed waren kon de Dyna worden herbouwd. “De vlammen zitten precies waar ze moeten, de kleurverdeling klopt en de flakes in de lak geven het een mooie glinstering in de zon. Echt vakwerk. Die wit gecoate velgen zijn een knipoog naar de oude GSX-R’s. Supersports met witte wielen, daar was ik vroeger al fan van. De grote 15-inch schijfrem aan de voorzijde was een project op zich. Aanvankelijk overwoog ik een Arlen Ness-stijl of in ieder geval een grotere schijf. De standaard remklauw vond ik saai en de remblokken waren toch al op. Daarom probeerde ik iets nieuws: ik kocht een set Tokico-remklauwen van een Hayabusa en een axiale remadapter. Aangezien deze adapter was ontworpen voor een 11,8-inch schijf en ik een 15-inch schijf had, maakte ik een grove spacer en gebruikte langere titanium bouten. Het werkt uitstekend. Daarnaast installeerde ik de YSS duo-shocks, geleverd door Barns Choppers. Deze zijn op maat gemaakt met een lengte van 14,5 inch. De achterbrug komt van het Engelse bedrijf Metmachex”.

LEGAAL

Het afstellen van de motor liet Jim over aan Gert-Jan Laseur in Almere. “Hij staat bekend als een van de besten op dat gebied”, vertelt Jim. “Zowel in de dragracewereld als via vrienden hoorde ik alleen maar goede verhalen, zeker als het gaat om afstellingen bij hoogteverschillen. Mijn Dyna was al eens afgesteld, maar de bougies waren nooit mooi koffiebruin. Tot Gert-Jan ermee aan de slag ging. Met zijn afstelling loopt de motor perfect, zonder een slag verkeerd en de bougies zijn nu precies zoals ze horen: mooi bruin.” Wat Jim het meeste waardeert, is dat alles legaal is. “De uitlaat is goedgekeurd, met de juiste dB-killer en afgesteld door Laseur. Ik dacht: wat heb je aan veel vermogen als je vooral op straat rijdt? Misschien één keer per jaar het circuit op, that’s it. Inmiddels zit er een XL-dB-killer in die iets luider is, maar nog steeds perfect. Rustig als je normaal rijdt, rauw en vol zodra je gas geeft. Vooral onder belasting klinkt hij fantastisch. Stationair hoor je vooral het blok, maar zodra je gas geeft, komt het karakter tot leven. Alles is goedgekeurd en de papieren zijn in orde. Ik wilde het netjes regelen, want in Nederland kun je al snel gedoe krijgen over geluid. Alles is CE- en TUV-gekeurd. Geluid blijft altijd een aandachtspunt, maar deze setup is gewoon legaal.”

ONTWIKKELEN

We sluiten de dag af bij de boerderij van een vriend voor de fotoshoot, waar we nog lang doorgaan met motorpraat. “Af is hij nooit, een motor blijft zich ontwikkelen. Maar ik ben wel over de helft en dat geeft rust. Zeker nu het weer zomer wordt en hij gewoon rijdt, dat is het belangrijkste. Volgende week is er een open house bij H-D Amsterdam, waar we zijn uitgenodigd. Ook gaan we weer naar Punta Bagna in de Alpen. Dat is voor mij het mooiste evenement van het jaar, voornamelijk door de omgeving. Twee weken later staan we in Duitsland, op een vliegveld, voor een nieuw Clubstyle-event: de Clubstyle-Bash.”

Tekst & fotografie: Edgar Vingerhoed

CLUBSTYLE EUROPE
Jim over Clubstyle Europe: “Voor ons draait Clubstyle Europe puur om passie en plezier. Het is geen manier om op te klimmen of te doen alsof we influencers zijn. Wat ‘hot’ is, interesseert me niet; ik hecht aan wat ik zelf mooi vind. Wat we tot nu toe hebben meegemaakt is geweldig. Clubstyle is meer dan een motor, het is een cultuur en daar zijn we trots op. Wat ik het mooiste vind, is dat we gewoon kunnen zijn wie we zijn, zonder verplichtingen of druk. We nemen onze tent mee naar evenementen om de motoren mooi neer te zetten, niet om spullen te moeten verkopen. We willen er rijdend heen, het feest meemaken en als mensen ons willen spreken of iets kopen, gebeurt dat vanzelf.”

SPECIFICATIES CLUBSTYLE HARLEY-DAVIDSON FXDBB

Kenmerk Details
ALGEMEEN
Eigenaar/bouwer Jim
MOTORBLOK
Bouwjaar 2014
Merk Harley-Davidson
Type FXDBB
Cilinderinhoud 1690 cc
Versnellingsbak 6-bak
Ontsteking Laseur mapping
Carburateur Laseur mapping
Luchtfilter Screamin’ Eagle
Uitlaat Malparidos Exhaust
Covers Malparidos Exhaust
RIJWIELGEDEELTE
Frame Dyna
Schokbrekers YSS 14,5 inch
Voorwiel Harley-Davidson switchblade
Voorband 100/90-19 Shinko 777
Voorrem Tokico met 15 inch remschijf
Voorvork 2” verlengd en Hyperpro veren
Balhoofdplaten Harley-Davidson
Achterwiel Harley-Davidson switchblade
Achterband 160 70 17 Shinko 777
Achterrem Tokico
Bijzonderheden Metmachex achterbrug
DIVERSEN
Stuur 17” mx bar van Triple Seven Customs
Gadgets Carplay en neon
Handvatten Vans Odi
Koplamp LED
Controls Forward controls aangepast
Benzinetank Harley-Davidson
Zadel Saddlemen
Achterspatbord Lucas Carbon
Achterlicht DMP
Floor Boards Kuryakyn
Bagagedrager Zelf gemaakte afneembare topkoffer en kleine zadeltassen
Draai- en freeswerk Zelf
SPUITWERK
Kleur Rood, wit en blauw
Design Jim en Lowlands Customs
Spuiter Lowlands Customs
DANK AAN Iedereen die me door de jaren geholpen heeft…

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen