Tattoo-artiest Sander leeft tussen inkt en ijzer. Zijn nieuwste project is een Road Glide performance bagger met strakke lijnen, gewaagde kleuren en als finishing touch… Ècht bladgoud!
We spreken af bij Inkredible Tattoo’s in Hoofddorp, de zaak van Sander. Tussen de geur van verse inkt en het geluid van ronkende motoren is ook Ian aanwezig. Hij is de man achter de opvallende paintjob van deze bike. Met een bescheiden glimlach vertelt Sander: “Het verbouwen van Harleys is al sinds mijn 19e een serieuze hobby. Na werktijd sleutelen we hier achter in de werkplaats van Inkredible Customs aan custom motoren. Ik wilde namelijk niet alleen maar werken, maar ook iets voor mezelf doen, iets uitdagends. Sindsdien heb ik verschillende motoren verbouwd, in stijlen zoals Cholo, Fat Bagger en Clubstyle. Dit is mijn derde Road Glide en nu ga ik voor de Performance Bagger.”
Meer Sander
Categorie | Informatie |
---|---|
Bouwjaar | 1979 |
Beroep | Tattoo-artiest |
Drank | Cola Zero en koffie |
Eten | Thais en Surinaams |
Liefde | Al 6,5 jaar getrouwd met Thyrza |
TV | Nieuws, Vandaag Inside, Vis TV |
Film | Layer Cake |
Muziek | Hip-hop en rock |
Boek | Biografieën en true crime |
Sport | Hengelsport |
Hobby’s | Motoren, karpervissen, tatoeëren en varen |
Vrouwen | Mijn vrouw is de enige voor mij (ze leest de Bigtwin ook…) |
Motoren | Alles op twee wielen |
TWEE WERELDEN
Eerder verbouwde Sander vooral wendbare Dyna’s in de bekende Clubstyle, maar de Road Glide geeft hem het beste van twee werelden: performance èn toereigenschappen. “Drie jaar geleden kocht ik deze Road Glide in originele staat en als eerste heb ik het blok aangepakt en een S&S 475-nokkenas gemonteerd, waardoor het blok stationair weer dat typische, onregelmatige Harley-geluid heeft. Daarna heb ik alles wat glom zwart laten poedercoaten. Standaard heeft een Road Glide voor mijn rijstijl weinig grondspeling. De Öhlins-duoshocks achter verhogen de motor en geven meer ruimte tot het asfalt, maar daardoor klopte de geometrie niet meer. Daarom heb ik ook de voorvering met twee inch verhoogd. Nu ligt alles weer in lijn en heb ik meer grondspeling. Mijn eerste Road Glide had air ride, maar dat reed echt voor geen meter. Nu heb ik het comfort van een tourer, maar dan wel met het speelse rijgedrag dat ik van mijn Dyna’s gewend ben. Het beste van twee werelden dus.”
GOUD LAK EN LEF
Ian van Self Made Custom Painting heeft al meerdere motoren voor Sander gespoten en elke keer brengt dat weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Ian vertelt: “Sander liet me een foto zien en zei: ‘Dit wil ik. Deze kleuren. Dit design.’ Hij zit niet op social media, maar weet altijd precies wat hij wil en komt met duidelijke voorbeelden. Dit keer was de inspiratie een design van Jayce Hudson, FastLife Garage. In eerste instantie vond ik de witte vlakken niet zo mooi, maar Sander stond erop om het exact zo uit te voeren. Achteraf had hij gelijk; het moest gewoon even bij mij groeien.” De lak zelf was een uitdaging. House of Kolor levert niet meer in Europa, dus Ian moest zelf een alternatieve mix van candy- en pearl-pigmenten maken om de juiste goudtint te krijgen. “Eerst heb ik alle delen strak geschuurd en in een antracietgrijze metallic voorkleur gezet”, zegt hij. “Daarna ging de candy-pearl basislaag erop. Toen die goed was, begon het echte werk: De zwarte vlakken omlijnd met bladgoud, de witte accenten met fijne lijnen en de velgen in dezelfde witte kleur als die op de body. De paarse baan had ik ook al gedaan, maar pas daarna heb ik het bladgoud aangebracht. De gouden blaadjes heb ik met de hand op de lijm gelegd en laten drogen, waarna ik er met ultrafijn schuurpapier een patroon in wreef, voor een uniek effect.”

PULL-BACK
Op de Bigtwin Bikeshow van vorig jaar had Ian met zijn custompaint-bedrijf een stand waar Sander’s Road Glide flink de aandacht trok. “Mensen hadden er echt een uitgesproken mening over; ze vonden ‘m helemaal geweldig, of helemaal niks. Ik kreeg niet alleen vragen over het spuitwerk, maar ook over de stuursetup. Eerlijk gezegd had ik daar vaak geen antwoord op”, lacht Ian. Sander legt uit: “Ik heb een pullback plate gebruikt, waardoor het stuur iets naar achteren komt en de tellers goed zichtbaar blijven. De 6-inch risers hebben een pull-back en samen met het stuur, dat een high bend heeft, komt de totale hoogte op 12 inch. Niet het allermooist, maar het rijdt voor mij perfect.” Ook de verlichting kreeg een upgrade. “Ik heb twee Baya koplampen gemonteerd: één helder en één felgeel. Dat wordt trouwens niet altijd gewaardeerd door medeweggebruikers. Ze geven gewoon zóveel licht, zelfs als ik ze naar beneden richt. De CVO-spoiler en de bijpassende crashbars geven de motor een iets agressievere look. De achterste crashbar is van Burley Brand. En dan de uitlaat… “Dit is misschien de tweede of derde die ik heb geprobeerd, maar deze Bassani is perfect. Pas als je ‘m erop zet, zie je of het klopt bij het totaalplaatje. Hij mag niet te lang of te kort zijn. En de hitteverkleuring moest erin terugkomen. Het moest het niet tè gelikt worden.”
136 CRATE
Een vierde Road Glide komt er niet, maar deze is nog niet af. “Vergeleken met eerdere projecten, waarbij ik bijvoorbeeld de balhoofdhoek volledig moest aanpassen en onderdelen moest wegwerken, was dit project meer recht-toe-recht-aan”, verklaart Sander. “Ik heb er nu zo’n 2.000 kilometer mee gereden. Sleutelen en bouwen is gewoon echt mijn ding. De volgende stap? “Eerst wil ik de claxon verplaatsen, zodat het motorblok beter zichtbaar wordt, maar deze winter ga ik voor een nieuwe 136 Crate Engine. Dan is ‘ie pas écht af.”
Fotografie: Edgar Vingerhoed
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON ROAD GLIDE SPECIAL
Categorie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | Eigenaar/bouwer: Sander |
MOTORBLOK |
Bouwjaar: 2021 Merk: Harley-Davidson Type: Road Glide Special Cilinderinhoud: 114 ci Nokkenas: S&S 475 Luchtfilter: Trask Assault Uitlaat: Bassani Superbike 2-1 |
RIJWIELGEDEELTE |
Schokbrekers: Öhlins STX 46 Voorvork: Arlen Ness +2 inch gold |
DIVERSEN |
Stuur: Thrashin Supply Hendels: PSR Anthem Handvatten: ODI Vans Audio: Stage 2 Boom Audio Koplamp: Baja LP6, Clear en Amber Controls: Thrashin Supply Zadel: Saddlemen Covers: CVO spoiler Achterspatbord: Standaard Harley-Davidson, ingekort Achterlicht: Custom Dynamics Floor Boards: Thrashin Supply Crash bar: Voor CVO, achter Burly Brand |
SPUITWERK |
Kleur: House of Kolor basispaint Spuiter: Self Made Custom Painting |