Danne’s dragracer voor de straat: The Project Bike

Gepubliceerd:

Als de Zweedse gereedschapmaker Danne Sundström besluit zijn oude vriend Charley Karling te gaan helpen met het maken van onderdelen voor Charley’s 800 pk sterke Top Fuel dragracer, krijgt hij een idee. Van alle belangrijke en superspeciale parts voor Charley’s dragracer maakt hij replica’s om daarmee voor zichzelf een waanzinnige custombike te kunnen bouwen. Goed idee en… Nog beter uitgevoerd!

Danne Sundström houdt zich graag low-profile, maar toch is hij een bekende verschijning binnen de Zweedse custom-scene. Tussen 1974 en 1979 was hij president van de H-D Club Sweden. Hij was ook de allereerste die in Zweden een chopper bouwde rond zo’n fameus Amerikaans Ostrich motorblok. Daarna creëerde de techneut uit Piteå elke paar jaar wel een coole custom. Voor hun mooiste ritten in en buiten Zweden hebben Danne en zijn vrouw Kerstin respectievelijk een Ultra Electra en een V-rod.

BEPERKINGEN

Een ander vroeg lid van de H-DCS was Anders ‘Charley’ Karling die halverwege de jaren 80 begon met dragracen en volop experimenteerde met steeds extremere motortechniek. In zijn voortdurende jacht naar de ultieme motorprestaties stuitte Charley steeds vaker op de beperkingen van de gekochte kant-en-klare onderdelen. Het was allemaal gewoon niet sterk genoeg voor de extreme machines die Charley bouwde en dus besloot hij een beroep te doen op het vakmanschap van een zekere gereedschapmaker in Piteå. “Het begon met een nagenoeg onverwoestbaar carter”, verklaart Danne. “Charley maakte de tekeningen en in freeste de carterhelften in Alumec. Dat is twee keer zo duur als aluminium, maar zo sterk als staal. Hij kreeg blok nummer 1 en ik hield blok nummer 2 voor mezelf. Dat was in 1992 en sindsdien heb ik een stuk of zes andere carters gemaakt, de meeste ook voor dragracers.” De supersterke carters bleken goed bestand tegen de beproevingen van de dragstrip en de vrienden gingen verder met het ontwerp en de bouw van hun eigen cilinders en cilinderkoppen.

VAKMAN

Net als eerder maakte Danne van de gelegenheid gebruik om de onderdelen voor eigen gebruik te kopiëren, zij het wel met enkele aanpassingen. “Charley rijdt zijn dragracer op nitro terwijl ik gewone benzine tank. Dus de compressieverhouding voor mijn blok moet anders zijn en ik heb ook veel meer koeling nodig dat hij, want hij hoeft maar 400 meter.” Danne maakt uiteindelijk ook zijn eigen kruksassen en drijfstangen. Dat niet alleen omdat hij de ‘standaard’ spullen niet goed genoeg acht, maar ook om te ontdekken of hij als vakman inderdaad in staat zou kunnen zijn om met zulke kritische onderdelen het niveau van de gerenommeerde fabrikanten te overtreffen. Dat is hij dus en inmiddels maken de vrienden verreweg de meeste onderdelen voor Charley’s dragracers zelf. De enige onderdelen die nog gekocht worden zijn zaken als de oliepomp, de kleppen, zuigers, tuimelaars, lifters en stoterstangen. “Eigenlijk zou ik die ook zelf kunnen maken”, zegt Danne. “Maar het zou belachelijk veel extra tijd kosten en je moet toch èrgens een grens trekken.”

METAAL

Voor zijn custom koos Danne de vierbak van een Sportster. Dankzij de Alumec steunplaten aan weerszijden van de motor is de aandrijflijn superstabiel. Blok en bak fungeren ook als dragend deel voor het rijwielgedeelte. De met staal omvlochten olieleidingen dragen bij aan het race-imago van de bike. Het smeersysteem van de motor is vergelijkbaar met dat van een standaard Harley. Voor de opbouw van het blok heeft Danne uiteraard het nodige advies van Charley gekregen. De hele machine is opgebouwd uit perfect bewerkt Alumec en Danne liet de oppervlakken precies zoals ze waren nadat ze van de CNC bank afkwamen. Is hij ooit in de verleiding gekomen om het Alumec te polijsten of in de blanke lak te zetten? “Nee, nooit”, antwoordt hij resoluut. “Ik wil juist dat je de kunst in de bewerking van het metaal kunt zien.”

START

Het hele proces van de bouw heeft ongeveer 7 jaar geduurd en hoe meer het op een complete motorfiets begon te lijken, hoe vaker Danne na de reguliere werkuren in zijn werkplaats bleef om aan de bike te werken. Op een dag in de herfst van 2002 was dan eindelijk het moment daar dat de startknop van ‘The Project Bike’ zoals Danne de motor eenvoudig noemt, in te drukken voor een eerste start. Het blok startte meteen, hoewel er natuurlijk ook wat kinderziektes aan het licht kwamen. De plek van de dynamo, op de voorste poelie, voldeed niet en de oorspronkelijke startmotor bleek te zwak. Danne gebruikt nu de 3,5 pk sterke startmotor uit een Chevy V8. Een dynamo uit een onbekende Jap kreeg een alternatieve plek op het blok en de constructie doet nu een beetje denken aan die van een compressor. De prestaties van het blok zijn prima met een vermogen van 150 pk bij 6.500 t.p.m. en een prachtig glooiende koppelkromme met al 180 Nm bij 2.000 t.p.m. en 210 Nm als max. Echt lange ritten doet Danne niet met zijn ‘Project Bike’, als was het alleen al omdat de dorst van het blok bijna een liter per 10 kilometer vraagt en de tank niet groter is dan een litertje of 9.

VERSTANDIG

Maar heeft Danne zijn straatversie van Charley’s Top Fuel dragster al een keer op de dragstrip uitgetest? En zo ja, welke tijd heeft hij dan kunnen neerzetten…? Zijn antwoord is verrassend: “Om eerlijk te zijn durf ik daar niet aan te beginnen”, lacht hij. “Ik ken mezelf en weet dat als ik zoiets zou doen, ik er ook meteen voor de volle 110% voor zou gaan. Iedereen die iets van dragracen weet, weet ook dat het me dan weer enorm veel tijd en bakken met geld zou gaan kosten. Dus laat ik nu gewoon eens een keer echt verstandig zijn en daar helemaal niet aan beginnen…”

Tekst & foto’s: Ulf Forsberg

TECHNISCHE SPECIFICATIES THE PROJECT BIKE

Bouwer / eigenaar Danne Sundström, Piteå, Zweden
Merk en type motorblok Eigenbouw door Danne Sundström, watergekoelde V-twin
Cilinderinhoud 2065 cc (126 Cui)
Boring x slag 4,0 x 5,0 inch
Compressie 12,0 : 1
Cilinders Eigenbouw, materiaal: Impax Supreme staal
Cilinderkoppen Eigenbouw, materiaal Alumec
Carters Eigenbouw, materiaal: Alumec
Carburatie S&S Super D carburateur
Luchtfilter Eigenbouw
Uitlaatsysteem Eigenbouw met 3” Supertrapp collector
Oliepomp Pro-Flow Stage III
Ontsteking V-Thunder
Transmissie Primair: 3” belt, koppeling: Bandit, versnellingsbak: Sportster 4 bak
Startmotor Chevrolet V8
Frame Eigenbouw, staal
Balhoofdhoek 35 graden
Voorvork Kawasaki Ninja
Kroonplaten Eigenbouw
Voorwiel Eigenbouw, 4 x 16”
Voorrem Dubbele schijfrem, ISR schijven, Tokico zeszuiger klauwen
Voorband Pirelli Demon, 110/90-16
Achterwiel Eigenbouw, 7,5 x 17”
Achterrem Enkele schijfrem, met Tokico dubbelzuiger klauw
Achterband Michelin Hi-Sport 200/50-17
Benzinetank 1983 Sportster
Stuur Pull bar
Zadel Eigenbouw
Controls H-D
Foot controls Eigenbouw
Koplamp Bates replica
Achterlicht Lucas
Displays H-D, gemodificeerd
Spuiter Benny Bergvall, Piteå Autolack

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen