CADbike 49: Custombike building to the limit

Gepubliceerd:

Waarschijnlijk is de uitspraak ‘God is in the Details’ nog nooit zó van toepassing als op deze Triumph. Niet alleen omdat zo’n beetje elk detail met de hand gemaakt is, maar ook omdat elk onderdeel tot in de puntjes is afgewerkt. Tussen de bedrijven door werd veertien jaar aan de Triumph gewerkt, met als resultaat een motor die er niet alleen perfect uitziet, maar ook nog eens perfect rijdt!

Lachend staan metaalbewerker Aad Heemskerk (57) en industrieel ontwerper Mark van der Kwaak (58) bij hun CADbike 49. Motoren zitten al vanaf hun jeugd in het bloed. Mark is ooit begonnen op Honda CB’s, waarna een BMW R51, Norton Commando en een Harley WLC volgden. Momenteel heeft hij twee Shovelheads, een Evo Chopper, ‘n BMW R90 Bobber en ‘n Panhead project staan. Aad reed een NSU scooter, allerlei Japanners, drie Shovelheads, twee FXR’s en momenteel heeft hij een Evo Custom, ‘n Buell en de Triumph van dit artikel.

AAD HEEMSKERK MARK VAN DER KWAAK
Bouwjaar19651964
Beroepmetaalbewerkerindustrieel ontwerper
Typeaerodynamischbourgondisch
Drankjagraag
Etenpannenkoekenlust (bijna) alles
Liefdeal heel lang met Nicolineal heel lang met Adele
TVspannende seriesGame of Thrones en zo
Politiekverwacht er niet te veel vanals je een goed leven wilt hebben moet je het zelf doen
Filmvan allesWorlds Fastest Indian
Muziekvan allesBlues, Soul, Rock
Boekde bijbelPratchett, Lee Child, Stephen King, etc.
Sportroeien en fietsenkayakken en fitness
Hobbymomenteel verbouwing huismetaal draaien, frezen, gieten, etc.
Motorende Triumphhet nieuwe Panhead project
VoorbeeldMajoor Boshardtmijn pa
Lijfspreuk‘Wie een kuil graaft met zijn tanden, heeft geen last van vuile handen’ (Koot en Bie)

PERFECTIE              

Mark vertelt: “Aad en ik hebben dit project vanaf het begin samen gedaan. Ik richtte me vooral op het bedenken en ontwerpen, zoals de hele motor in 3D en de bedrading. Aad hield zich vooral bezig met het metaalwerk en polijsten. Problemen zagen we als uitdagingen, waarbij we de moeilijkheden niet uit de weg gingen. We zagen dat juist als iets waar we onze vaardigheden en creativiteit op los konden laten tot de perfectie werd bereikt. En daar hebben we dan ook ruimschoots de tijd voor genomen.”

Ondanks technisch inzicht en vernuftige gereedschappen en machines, ging ook bij hen weleens iets mis. Luchtigjes wordt daarover gezegd: “Ja, een paar onderdelen zoals het zadel, ‘t spatbord en de fork shrouds hebben we dubbel gemaakt, omdat de eerste versie toch niet helemaal naar ons zin was. Maar dat hoort er bij.” En dan te bedenken dat er soms dagen, weken aan een enkel onderdeeltje gewerkt werd, waarna dat dan vanwege een minuscuul onvolkomenheidje werd weggegooid en opnieuw gemaakt. Zo stoorde het de heren bijvoorbeeld dat het draadje van de koplamp ietsje zichtbaar was. Dus werd doodleuk de balhoofdplaat gedemonteerd om er een gat in te boren, waar het draadje doorheen gefriemeld werd. Daarna werd het hele balhoofd van het frame gehaald waar ook een gat in werd geboord. Vervolgens werd er een pijpje in het balhoofd en het frame gelast, waardoor het draadje niet meer zichtbaar was. Weken werk om een dun draadje te verbergen… Als je het hebt over perfectie, toewijding en passie voor custombike building, dan is dit wel het absolute schoolvoorbeeld!

Murata Boardtracker: elektrisch aangedreven custom door RM Builds

VERDWIJNENDE ZIJSTANDAARD        

Mark vertelt over het maken van de vele onderdelen: “Sowieso alles wat glimt is gepolijst RVS, vaak gemaakt van stukjes afvalmateriaal. Aad werkt bij een metaalbedrijf, waar veel RVS-onderdelen voor dure boten gemaakt worden, zodoende is hij er inmiddels erg handig in. Ook al het polijstwerk heeft hij zelf gedaan.” Mark wijst; “Zelfs de kettingspanners zijn eigen ontwerp en gemaakt van gepolijst RVS.”

De kickstarter-arm en voetpedalen zijn helemaal handgemaakt, taps van ovaal naar rond lopend en in bijna organische vormen gebogen. Het kickstarterpedaal wordt met een kogel en veertje ingeklapt gehouden. Ook de taps lopende hand/schakelpook en de hendel van de Jiffy zijn van RVS. “Maar de ‘party piece’ is toch wel de verdwijnende zijstandaard”, zegt Mark. “Nadat we heel veel tijd in de RVS uitlaten hadden gestoken, kwamen we er achter dat er eigenlijk nergens een goede plek was om de zijstandaard te monteren, zonder de lijn van de uitlaat te verstoren en aan de grond te komen in de bochten. Ik bedacht een systeem waarbij de zijstandaard tussen de uitlaat en het frame verstopt zit en door middel van een hendel wordt bediend. De standaard zakt eerst vijf centimeter en draait daarna pas naar buiten. Tijdens het rijden steekt hij nergens onder het frame uit en in de bochten krijg je ‘m niet aan de grond.”

GLAZEN OOG

Verder moeten we nog even de tankdop noemen. Aad was op bezoek bij vriend Louk, die een glazen oog heeft. Hij vertelde dat hij om de drie jaar een nieuwe krijgt, omdat een echt oog ook verandert door de jaren. Hij liet een schaaltje vol glazen ogen zien, waarvan Aad er onmiddellijk eentje inpikte en kunstig verwerkte in de tankdop! Zo heeft elk onderdeel een verhaal, zoals bijvoorbeeld het achterlicht. Deze is zelfgemaakt uit een stuk massief RVS en vastgelast aan de sissybar. Het glaasje en de LEDS komen uit een Motone achterlicht. “Voor ons is het plezier om zulke dingen te verzinnen en gewoon te maken”, aldus Mark en Aad. “We waren dan ook diep teleurgesteld toen opeens de motor helemaal klaar was en we niets meer hoefden te doen! Als oplossing zijn we inmiddels alweer bezig met een volgend project!”

DONKERGROENE JAS

Terwijl ik liggend wat foto’s schiet wordt de motor met een ferme kick aangetrapt, waarna Aad en Mark laten zien hoe alles werkt. Zo zijn alle kabels onzichtbaar gemonteerd, waarvoor weer de meest ingenieuze oplossingen werden bedacht. Op het zelfgemaakte stuurtje zit niks, geen hendel of kabel is zichtbaar. De voetkoppeling wordt ingedrukt en met de handschakeling – ook weer zo’n prachtige constructie – wordt de Triumph in de versnelling gezet. Met het grootste gemak gaat Aad ervandoor, om vervolgens als een ware stuntrijder de gekste capriolen uit te halen! Thuisgekomen laat Aad de oude leren jas zien, die de perfecte donor bleek te zijn voor het zadel. “We vonden deze oude donkergroene jas die Aad ooit eens met carnaval had gedragen. Terwijl we aan het overleggen waren of we daar geen zadelbekleding van konden maken, besloot de lokale ‘dorpsgek’ die net op bezoek was, om de jas te redden. Voor we het wisten was hij met de jas aan op zijn fiets gesprongen en ging er rap vandoor. Dagen later wisten we de jas toch weer op te sporen en heeft Jeroen van Silvermachine er een stuk uitgeknipt en het zadel er mee bekleed!”

BEST IN CLASS        

De CADbike 49 is een motor, waarbij superlatieven tekort schieten en daarbij ook een artikel als dit tekort schiet. Misschien dat een boek met tientallen pagina’s tekst en honderden foto’s slechts bij benadering kan laten zien wat erbij komt kijken om zoiets te bouwen. De CADbike 49 won niet voor niets ‘Best in Class’ op de Bigtwin Bikeshow van 2022 en tijdens de Custombike Show in Duitsland ook ‘Best of Show’. Slechts weinig motoren staan op dit hoge niveau. ‘Custombike building to the limit’ kan je wel stellen…

NAAM VAN DE TRIUMPH
CADbike 49 is de naam van deze motor. Mark verklaart: “Naast mijn eigen bedrijf, waar ik voor allerlei bedrijven motorfiets onderdelen ontwerp, ontwerp ik ook al jaren voor de lol motorfietsen in CAD, waarvan we er af en toe eentje voor onszelf bouwen. Dit was de 49e, maar inmiddels ben ik bij nummer 56, een Panhead die voor mij zelf wordt. Alle ontwerpen zijn te zien op www.dbbp.com, een van de oudste (sinds 1996) en grootste (8761 pagina’s) motorfiets websites die er te vinden zijn… Ik heb verder nog Cadbike 1, 13 en 33 in mijn bezit, en Aad heeft Cadbike 31 en nu dus 49.”

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS CADBIKE 49

ALGEMEEN
MerkTriumph
ModelBonneville T120
EigenaarAad Heemskerk
BouwersAad Heemskerk en Mark van der Kwaak
Bouwtijd14 jaar, tussen de bedrijven door
MOTORBLOK
MerkTriumph, gereviseerd door Jos Reijnders
TypeT120
Bouwjaar1964
Cilinderinhoud650 cc
Cartermet trilnaald voorzien van gelijkmatige textuur
Krukasorigineel
Zuigers1e overmaat
Cilindersorigineel
Cilinderkoppennieuwe kleppen, zittingen en geleiders, geschikt voor ongelode benzine
Nokkenasorigineel
Nokvolgersorigineel
Oliepomporigineel, gereviseerd
CarburateursAmal met gepolijste vlotterbak en bovendeksel
Luchtfilterzelfgemaakte aluminium kelken met messing roosters
Ontstekingelektronisch, werkt zonder accu
Uitlaatsysteemhandgemaakt uit RVS
Versnellingsbakorigineel, maar voorzien van eigen ontwerp hydraulische koppeling
RIJWIELGEDEELTE
Frameswingarm, verbouwd naar hardtail
Voorvorkorigineel, ingekort en onderpoten afgedraaid
VoorwielSpool Hub van Flying Choppers, RVS spaken en 21” velg
VoorbandAvon Speedmaster
Achterwielorigineel, RVS spaken en 18” velg
AchterbandFirestone Deluxe
Remmenoriginele trommel achter, armpje zelfgemaakt van RVS
DIVERSEN
Achterspatbordzelfgemaakt op Engels Wiel
Spatbordsteunenverborgen bevestiging onder zadel
BenzinetankJapans verbouwd, onzichtbare bevestiging, compartiment voor bobine boven de tunnel
Tankdopzelfgemaakt met glazen oog
Olietanknaar origineel, ondersteboven gemonteerd, inwendig oliefilter en olieleidingen, onzichtbare bevestiging en nummer 49 in RVS verzonken
Stuurzelfgemaakt RVS, inwendig gas, geleidebuis door riser
Stuurverhogersvast gelast aan stuur, gebogen en taps toelopend
Handvattengroen
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendelgeen
Koplampvan swapmeet, beetje gewijzigd
Achterlichtzelfgemaakt uit RVS, vast gelast aan sissybar, glaasje en LEDS uit Motone achterlicht
Sissybarzelfgemaakt in RVS met vast gelast achterlicht en kentekenplaathouder
Zadelzelfgemaakte bodemplaat met bekleding oude jas door Silvermachine
VoetsteunenRVS zelfgemaakt, kartelprofiel gestoken op schaafbank en daarna gebogen
Rem- schakelpedaalzelfgemaakt RVS, rempedaal van links naar rechts verplaatst en overbrenging via achterspatbordsteun
Voetkoppelingzelfgemaakt RVS voor de voetkoppeling
HandschakelingRVS met RVS stangetjes verbonden aan de bak, ook allemaal zelfgemaakt
SPUITWERK
Kleurivorwit met drie tinten groen
SpuiterKustomBart
Idee en DesignGraphics samen met KustomBart bedacht
DANK AAN
Kustombart voor het spuitwerk, Jeroen van Silvermachine voor het bekleden van het zadel, Jos Reijnders voor de blokrevisie

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen