Voor Christophe Janssens zijn motoren een onontbeerlijk onderdeel van het leven. Zijn voorkeur gaat uit naar een custom of chopper, die liefst voorzien is van een betrouwbaar Evo blok met een klassieke, verleidelijke sound.
Christophe: “Ingenieuze technische snufjes of een indrukwekkende verzameling paardenkrachten krijgen mij absoluut niet warm. Het uiterlijk van een motor is het allerbelangrijkste voor mij. De drang naar het exclusieve, om iets te hebben wat niemand anders heeft, is de ultieme triomf. Ergens een identieke machine tegenkomen is voor mij een gruwelijke nachtmerrie.”
Naam | Christophe Jansens |
---|---|
Bouwjaar | 1964 |
Beroep | militair in ruste |
Type | oldskool |
Drank | als er maar witbier inzit |
Eten | als het maar smaakt |
Beste film | Braveheart, Apocalypto, Mad Max |
Muziek | Metal rules, Accept over Manowar tot Zeromancer |
Boek | ben cultuurbarbaar |
Sport | daar wordt je moe van |
Hobby | mijn Mustangs en Harleys |
Motoren zijn | part of my life |
Droommotor | Harley, liefst niet origineel |
Meest pijnlijke moment | inklappend zijstandaard aan ingang kazerne, waardoor de motor omviel |
Mooiste motorervaring | elk moment onderweg met mijn Iron Horse |
Zonder motor zou ik | niet kunnen rijden |
Gebruik motor meest voor | relaxte ritjes |
Wat maakt uw motor speciaal | geluid en de bouw |
Gevoel bij eerst start project | we gaan er eens een lap op geven |
Ondeugdelijkheden in het verkeer | inhalen over de witte lijn bij file |
Heb een hekel aan | leugenaars en mensen met veel uitleg. Veel blabla, weinig boemboem |
Lijfspreuk | ‘Waar een wil is, is een weg’ |
De gepensioneerde militair vervolgt: “Voor wie als snotneus ernstig geïnfecteerd raakt met het motorvirus is het lang wachten op het achttiende verjaardagsfeest. Maar eenmaal die barrière gepasseerd vloog ik er op een 350 cc tweetakt Jawa direct ‘Full Monty’ in. Als in Duitsland gelegerde beroepsmilitair had ik nooit een vaste stek en omdat ik regelmatig actief was op buitenlandse missies, ging ik daarna een tijdje motorloos door het leven. Toen ik in 1995 naar België verhuisde kocht ik met de bonussen van mijn missies een 1400 Intruder, die meteen stevig werd verbouwd. Diehard chopperfanaten komen gegarandeerd vroeg of laat automatisch op een Harley-Davidson terecht en voor mij was dat in 1999, met de aankoop van een nagelnieuwe Night Train met Evo blok. Na zeven jaar deed ik een tamelijk gewaagd manoeuvre door als consequent Harley rijder op een Night Rod over te stappen. De daaropvolgende Street Glide was eerder een rationele keuze, want we werden stilaan een dagje ouder. Ondanks het behaaglijke comfort kreeg ik heimee naar de aimabele eigenschappen van het motorblok waarmee het voor mij ooit begon en bij mijn pensionering wist ik het zeker: ik zou terugkeren naar de basis, een Harley-Davidson met Evo blok.”
MILWAUKEE MAYAN: SOFTAIL M8 MEXICAN VOLGENS JAN
SPUUGLELIJK
Christophe had ondertussen meerdere projecten onder z’n hersenpan, zodat er eerst nog een Heritage bobber in elkaar werd gezet. “De FXSTS Springer kwam pas twee jaar later”, verduidelijkt hij. “Beide machines zijn via het net getraceerd, gebouwd in ’89 en afkomstig uit Nederland. Met een superroyale benzinetank en spatbord tot op de grond had de Springer het typische uiterlijk van een custom uit de jaren negentig. Het was eigenlijk een spuuglelijk ding, maar toch zag ik er wel een projectje in. Omdat de machine al een tijdje te koop stond, kon ik een magnifieke deal afsluiten. Een tweedehands donormotor met een goede prijs/kwaliteit verhouding is belangrijk, want customizen brengt gegarandeerd een pak onvoorziene uitgaven met zich mee. Extreme aanpassingen probeer ik halsstarrig te vermijden en vervangen stukken worden bewaard, zodat de motor desgewenst in zijn originele toestand gebracht kan worden. Zuiver technisch heb ik helaas wat beperkingen. Nadat de twin uit elkaar geschroefd was, kreeg de krachtbron een bescheiden revisiebeurtje bij een ex-collega uit het leger. Omdat het blok nu toch open lag zijn de zuigerveren, lagers en dichtingen vervangen. Verder leek alles in orde.”
BRAINSTORMEN
Enthousiast vertelt hij verder: “De elektriciteit is volledig opnieuw heropgebouwd. Momenteel zit er enkel nog één enkele hoofdzekering in, de rest wordt aangestuurd door een mo-unit. Het is de standaardversie, waarbij de instellingen manueel gebeuren. Bij de duurdere versie kan alles geregeld worden via een app. De vorige eigenaar heeft de custom made aluminium wielen exclusief op bestelling laten vervaardigen. In eerste instantie wou ik ze vervangen door exemplaren met dikke spaken, maar later kwam ik op het idee om ze zwart te laten poedercoaten. Het in de wielen voorkomende design, komt ondermeer in de achterste poelie en de remklauwen terug. Eventjes was er twijfel om ook de voorvork te laten coaten, maar om de chroom van de kostbare vork niet te beschadigen heb ik geopteerd voor Motip rubberlak, die achteraf moeiteloos en zonder schade terug verwijderd kan worden. De standaard belt bleef behouden, maar om een 200 achterslof te kunnen huisvesten, zijn er een offset kit en bredere achterbrug gemonteerd. De Springer had verschrikkelijk lange Porker uitlaten, die uitstaken tot voorbij het achterwiel. Ik heb er de slijpschijf in gezet en ze ingekort op gelijke lengte. Daarna zijn ze keramisch gecoat. Esthetisch sluiten de pijpen goed aan op het project en verspreiden ze geen ergerlijk kabaal.”
‘T MOTORATELJEE
Meerdere onderdelen zijn afkomstig van Motorcycle Storehouse. Die kunnen enkel besteld worden via een dealer. “Zo kwam ik toevallig in contact met Roland van ’t Motorateljee, een motorzaak in de buurt”, zegt Christophe. “Via hem kwam ik voor het spuitwerk terecht bij Royal Kustom Works in Dordrecht. Ondertussen had ik bij Thunderbike een paar gave bikes gespot die met koper- of bronskleurige tinten waren afgewerkt. Vanaf dat moment stond het onvoorwaardelijk vast dat mijn motor dezelfde kleur zou krijgen. De coronapandemie woekerde op z’n hoogtepunt, zodat ik mijn keuze moest maken uit enkele opgestuurde staaltjes. Het overleg ging vlot en ook over het door de spuiter ontworpen Harley tanklogo waren we het snel eens. Het is wellicht een minder belangrijk detail, maar ook de voorste ring van de Arlen Ness koplamp, die origineel verchroomd was, kreeg hetzelfde bronstintje mee. De rest van de schijnwerper is zwart gepoedercoat.”
BOB DE BOUWER
Als gepensioneerd militair beschikt Christophe over sloten vrije tijd, die voornamelijk met intensieve sleuteluurtjes worden ingevuld. “Motoren zijn ‘a part of my life’, maar bovenop mijn twee Harleys heb ik tevens een ontzettende passie voor mijn twee Ford Mustangs. Die ontsnappen eveneens niet aan mijn verbouwingsdrift. Aan garagisten geeft ik zo weinig mogelijk geld uit, ik speel liever zelf voor ‘Bob de Bouwer’. Of mijn motor een naam heeft? Nee jongen, zo erg is het nog niet, hoor. Dat is een privilege dat alleen voorbehouden is voor ‘Jefke’, onze robotmaaier”, lacht hij.
“Hypermoderne snufjes spreken me totaal niet aan. Van inborst ben ik vrij conservatief en oldskool ingesteld. Een cv carburateur, in combinatie met een Big Sucker luchtfilter, is uitermate betrouwbaar en zeer gebruiksvriendelijk. Een solide Evo machine sluit het best aan bij mijn verlangens en de sound klinkt stukken bekoorlijker dan het timbre van de nieuwste Harleys. Daarenboven is er een enorme waaier accessoires beschikbaar voor dat concept. Sleutelen en motorrijden zijn zuivere zen voor mij. Mijn motoren gebruik ik dus het meest voor aangename, relaxte pleziertoertjes. Elke seconde dat ik op mijn ‘Iron Horse’ onderweg ben behoort tot de mooiste momenten in mijn leven. Tussendoor zijn er ook wel eens zeldzame, gênante momentjes. Zo heb ik al een tweetal keer de motor laten omvallen door een slecht uitgeklapte zijstandaard. Wanneer dat bij het binnenrijden van de kazerne, te midden van de collega’s gebeurt, dan is dat vanzelfsprekend niet zo goed voor het zorgvuldig opgebouwde ego. Zelden kreeg ik een motor zo snel recht. Wellicht zal de adrenaline een beetje meegeholpen hebben. Ach, that’s life hé!”
Tekst & fotografie: Patrick De Muynck
TECHNISCHE SPECIFICATIES SPRINGER CUSTOM
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXSTS Springer |
Bouwjaar | 1989 |
Eigenaar en bouwer | Christophe Janssens |
Bouwtijd | 9 maanden |
MOTORBLOK | |
Type | Evo |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | Arlen Ness Big Sucker Stage 1 |
Uitlaten | Porker |
Versnellingsbak | originele 5-bak |
Primaire kast | origineel, met offset kit |
Koppeling | origineel |
Andere aanpassingen | elektriciteit vernieuw en aangestuurd door mo-unit |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Softail |
Achterbrug | verbreed |
Schokdempers | origineel |
Voorvork | origineel |
Voorwiel | gefreesd, 21 inch |
Voorrem | origineel |
Voorband | Avon Cobra Chrome 90/90-21 |
Achterwiel | gefreesd, 18 inch |
Achterrem | origineel |
Achterband | Avon Cobra Chrome 200/55-18 |
OVERIG | |
Koplamp | Arlen Ness |
Stuur | H-D |
Knipperlichten | JS-Parts |
Spiegels | Anzene Grim Reaper |
Handvatten | Duke handlebar grip set |
Zadel | Le Pera solo |
Achterspatbord | Choppershop |
Achterlicht | JS-Parts |
Voetsteunen | gefreesd |
Kentekenplaathouder | JS-Parts |
SPUITWERK | |
Spuiter | Royal Kustom Works |
Kleur | Brons |