Nadat hij zich gedurende een aantal jaren op de bouw van een bobber gestort heeft, komt de Brit Andy Brown tot de conclusie dat die bike, hoe mooi ook, nooit een motor zal zijn waarop hij echt met veel plezier kilometers kan maken. Hij denk met de aanschaf van een standaard 2004 model Dyna de oplossing te hebben, maar komt tot de ontdekking dat ook die machine nogal wat tekortkomingen heeft die het rijplezier vergallen. Tijd voor een radicale ombouw!
Begin 2019 kocht ik een 1450 cc Dyna FXDXI van een 75-jarige pensionado die de motor eerste eigenaar was en er een kleine 32.000 mijl op gereden had. De motor was nog helemaal standaard en ik verwachtte dat hij prima zou voldoen op lange tourritten. Maar dat viel vies tegen! De remmen waren van hardhout, de vering veel te slap en het stuurde voor geen meter. Na een maand of negen was ik het helemaal zat en besloot ik er wat aan te gaan doen.
Hagane: Japans minimalisme door Overdrive Customs
VERBETEREN
Het is mijn geluk dat mijn maat Ashley niet alleen een heel goede vriend van me is, maar ook ingenieur en in zijn vrije tijd een getalenteerd custombouwer. Omdat ik de look en stijl van Clubstyle gaaf vind en het daarbij ook altijd gaat om het verbeteren van de rijprestaties, was dat de richting waarin ik met de motor wilde gaan. Ashley was het daar meteen mee eens. We begonnen het project met een focus op het motorblok en kozen een S&S 124 vanwege het fijne extra vermogen en koppel van zo’n blok. De veel te slappe standaard vork werd vervangen door een USD van Gigacycle. Tim van Gigacycle maakte voor ons op maat een set kroonplaten voor de juiste geometrie. De angstaanjagende rem in het voorwiel werd vervangen door een set Galfer wave schijven met Tokico klauwen. Dankzij de Giga voorspatbord montage kon het standaard voorspatbord blijven. Bij het Amerikaanse Big Bear Performance klopten we aan voor de blokophanging en de uitlaat. Voor een lekker optisch effect werd de uitlaat gepolijst. De (standaard) wielen werden gestript en keramisch gepolijst om een mooi contrast te geven met het zwart. Met de machine volledig getript werd de versnellingsbak herbouwd en geblueprint. Elk lager en elke bevestiging werd vervangen. Waar mogelijk gebruiken we ARP hardware en de belt werd vervangen door een ketting die we beter geschikt achten voor een vermogen van dik 140 pk en een koppel van eenzelfde aantal newtonmeters.
TRACK AND TRACE
Na een paar missers met de kwaliteit van de geleverde risers en tellerbevestigingen besloten we een tandje hoger te gaan en gingen we voor Kraus Moto en een digitaal Motogadget display. Al veel langer bewonderde ik de vaardigheden van de Amerikaanse spuiter Jace Hudson (The Fast Life Garage). Na een paar telefoontjes met Texas hadden we wel een plan voor het spuitwerk. Het zal best wel gestoord overkomen, maar ik vond een aantal overjarige spuitbussen bij een handelaar in Nederland. Die liet ik naar mij in de UK sturen om ze te kunnen controleren en daarna stuurde ik ze weer door naar Texas. Ik doe dingen nu eenmaal graag een beetje anders… Jace spoot ook een carbon Simpson helm voor me in de kleuren van de bike. Geloof me, ik was best wel een tikkie gespannen toen ik midden in de nacht de DHL verzending vanuit Amerika volgde. Maar gelukkig had Jace alles heel zorgvuldig ingepakt en hadden ze bij de douane de spullen met rust gelaten. Alles arriveerde dus volledig onbeschadigd bij mij thuis. Een hele opluchting en wat mij betreft petje af voor Jace en DHL. Verder met de bouw vervingen we de standaard fietspompen achter door fatsoenlijk piggyback schokbrekers van Öhlins. Voor het zadel kozen we een Saddlemen Step Up die ik binnenkort weer hoop te kunnen vervangen door een custom made Saddlemen van IMZZ in een kleur die perfect bij het spuitwerk past. Dat wordt dus nog een keer zenuwachtig de track and trace van over de Atlantische Oceaan volgen…
VERDUBBELD
Naast alle verbeteringen aan de koppeling en aandrijflijn zijn er nog tal van details waarvan ik elke rit weer opnieuw geniet. De voetsteunen, de hendels, de poedercoating van de onderdelen. Bij Nic en Boz van V Twin Cycles Rye ging de motor op de dyno voor de juiste afstelling. Vermogen en koppel zijn minstens verdubbeld ten opzichte van het standaard blok. Ash zegt altijd: ‘Als het niet goed is, is het fout’ en ik begrijp helemaal wat hij bedoelt. Dat is ook het idee waarmee we mijn standaard Dyna aangepakt hebben en hoe de motor van not naar hot ging! Laat de zomer maar komen!
Tekst: Andy Brown
Fotografie: Del Hickey
SPECIFICATIES CLUBSTYLE HARLEY-DAVIDSON/ S&S DYNA
ALGEMEEN | |
Model | Harley-Davidson FXDXI |
Bouwjaar | 2004 |
Eigenaar | Andy Brown, Oxford, UK |
Bouwer | Ashley Gettings, Unit 6 Customs |
MOTORBLOK | |
Merk | S&S |
Cilinderinhoud | 124 ci |
Bouwjaar | 2020 |
Ontsteking | Remapped standaard ECU en Badlander |
Carburatie | Elektronische injectie, 58 mm gasklephuis |
Uitlaatsysteem | Big Bear |
Transmissie | H-D vijfbak, ketting |
Afstelling/tuning | V Twin Cycles |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Super Glide Sport FXDXI, 2004 |
Voorvork | GigaCycle Garage USD |
Kroonplaten | Custom door GigaCycle Garage |
Voorwiel | H-D, 13 spaaks, ceramisch gepolijst |
Voorrem | Dubbele schijfrem, Galfer Wave schijven en Tokico klauwen |
Achterwiel | H-D 13 spaaks, ceramisch gepolijst |
Achterrem | Bracket: GigaCycle Garage, schijf: Galfer, klauw: Tokico |
Banden | Avon Cobra Chrome |
DIVERSEN | |
Stuur | TC Bros pullback |
Risers | Kraus Motor Company |
Controls | Standaard H-D met Thrashin Supply plus Ricks instelbare handles |
Zadel | Saddlemen CA |
Koplamp | Custom Dynamics LED |
Achterlicht | Moons MC met geïntegreerd remlicht |
Tellerpartij | Motogadget digitaal |
Kentekenplaathouder | Kuryakyn Laid Back |
Richtingaanwijzers | Thunderbike |
SPUITWERK | |
Spuiter | Jace Hudson, The Fast Life Garage, USA |
Poedercoating | ST Powder Coatings |