Als je initialen ‘TL’ zijn en je weet een motor van je favoriete merk met juist die letters op de kentekenplaat, dan wil je die natuurlijk graag hebben! Maar helaas, de eigenaar wilde ‘m niet verkopen aan Tony Leenes. Het had zo mooi kunnen zijn… Totdat op een dag bij Tony de telefoon rinkelt!
Tony, sigaar in het hoofd en het lange haar in ‘coupe storm’, vertelt. “Ik wist dat die man met een Scout met TL op de kentekenplaat hier in de buurt reed. Maar hij wilde ‘m niet verkopen. Jarenlang heb ik aan z’n kop gezeurd, maar met een stellig ‘nee!’ als antwoord kon ik elke keer naar huis.”
NOG GEEN TIEN
Jarenlang ging dit door, totdat de goede man Tony opbelde en het gesprek begon met “Ik moest even bellen van mijn vrouw”, waarop Tony gevat antwoordde: “Dat is geen goed teken.” De eigenaar, dik in de tachtig, was slecht ter been en daardoor al twee keer gevallen met de Scout. Toen had zijn vrouw gezegd: “En nu is het genoeg! Ik ging erheen met het idee dat het een 101 Scout zou zijn, maar het bleek dus deze te zijn; Een Indian Standard Scout uit 1935 met een Chief frame en een snel motorblok van 750 cc. Toentertijd speciaal voor de politie gemaakt.” Waarschijnlijk zijn er nog geen tien van dit type in Nederland. Deze heeft 50.000 kilometer op de teller, het is een originele motor die nooit uit elkaar is geweest. “De oude baas was de tweede eigenaar en die heeft ‘m vanaf 1958 in zijn bezit gehad. De motor is in 1935 ingevoerd, op kenteken gezet en geleverd door toenmalig hoofddealer Van der Molen & Co in Amsterdam.” Tony vervolgt; “Ik mocht ‘m alleen kopen als ik beloofde ‘m niet door te verkopen en voor het museum te gebruiken.” Doorslaggevend was volgens Tony het kenteken, dat begint met zijn initialen, TL.
REGELMATIG GEREDEN
“Het stuur was aan beide kanten krom; hij was twee keer gevallen, een keer op links en een keer op rechts en het stuur moest dus gericht worden.” De goede man belde me na een week al op. “Hoe rijdt ie?” Waarop Tony uitlegde dat eerst het stuur weer netjes gemaakt moest worden en dat zoiets even tijd vraagt. Niet origineel is het zadel, wat echter wel ‘period correct’ ook uit 1935 komt. “Ik kwam er inmiddels achter dat zowel koplamp als achterlicht ook niet origineel voor dit type waren, maar ik had gelukkig nog een goede koplamp in het museum liggen.” Zacht fluisterend, (want stel je voor dat iemand het hoort!), vervolgt Tony: “Er zat een Harley demper op en hij liep er mooi op en klonk nóg mooier…” De Scout wordt nog regelmatig gereden en staat tussentijds in het museum bij een speciale Indian vitrinekast. “De vrouw van Van der Molen is hier nog geweest. Ik heb van de familie, die na haar overlijden het bedrijf heeft beëindigd, veel aparte Indian spullen gekregen voor het museum. Geweldig mooi natuurlijk en daar ben ik hen dan ook zeer dankbaar voor!”
MOTORGESCHIEDENIS
Met een ferme trap wordt de Scout aangetrapt en in het Friese landschap ontmoeten we Tessa en goede vriendin Anna, die graag even op de Scout plaatsnemen voor een kiekje. Ze vormen een mooi contrast met de oude Tony, euh, pardon, de oude Indian, rijkelijk voorzien van roestig patina en besmeurd met olie en vet. Een uniek stukje rijdende motorgeschiedenis, te bewonderen in Tony’s museum in Lemmer.