Geïnspireerd door de Saint Mary-schakelpookknop, die hem door een vriend werd geschonken, koos de Italiaanse custombouwer Boccin ervoor om een (gedeeltelijk)Panhead-onderblok te combineren met een Early Shovelhead-bovenblok. Het resultaat plaatste hij in een Wishbone frame, dat hij al jaren geleden kocht. Het is de start van een project met de heilige inspiratie van de chopper church…
Lorenzo Solighetto, binnen en buiten Italië beter bekend als ‘Boccin’, gebruikte voor zijn ‘Sacred’ veel onderdelen die hij al in zijn winkel had liggen. ‘Wie wat bewaart, heeft wat!’
CLEAN
Gebaseerd op een Wishbone-frame uit ’54, met een H-D FX voorkant met 21 inch spoolhub wiel en een 18 inch wiel aan de achterkant, is dit de klassieke chopper set-up. Een (gedeeltelijke) Pan/Shovel-motor, uiteraard gebouwd door Boccin zelf, wordt gevoed door een S&S carburateur met een cool Throwback luchtfilter. De twin ademt uit via een mooi stel bochtige, vloeiende, omhooglopende uitlaatpijpen. Het vermogen wordt via een H-D-transmissie met 4-versnellingen naar het achterwiel overgebracht. Boccin vervaardigde een achterspatbord met onzichtbare steunen, maakte ook een sissybar en vormde vervolgens de basis voor het zadel, waarvoor Basso Tappezzerie de bekleding deed. In eigen huis creëerde Boccin de smalle benzinetank, die zo goed bij het Pangea Speed stuur past. Veel handgemaakte onderdelen zorgen ervoor dat deze fiets tot in detail de moeite van het bestuderen waard is. De cleane wijze waarop Boccin zijn motoren bouwt is verbluffend en vrijwel ongeëvenaard.
BLADGOUD
Ook de forward controls zijn gemaakt in klassieke chopperstijl, met de standaard achterremopstelling en een voetkoppeling met Jockey Shift, waarop de Saint Mary-schakelpookknop met biddende figuur. Dit is het detail waaraan deze chopper haar naam dankt: ‘sacred’, ofwel ‘heilig’. Nadat Boccin de fiets had voltooid, vertelde hij custompainter Cichera dat hij spuitwerk rond het thema ‘heilig’ wilde. Zodoende besloot Cichera om de figuur van de Maagd Maria op basis van bladgoud bovenop de benzinetank te spuiten, een paar biddende handen op de olietank en natuurlijk de naam Sacred op beide kanten van de benzinetank.
CHOPPER BROTHERS! DEMOBIKE VAN BCCB EN ROADSIDE REPAIR SHOP
CHURCH OF CHOPPERS
Dus waar fotografeer je, zonder respectloos te zijn, een ‘heilige’ custombike? Nou ja, voor een landelijk, typisch Italiaans kerkje natuurlijk, met model Irene die bidt voor de heilige Maria. Natuurlijk is de chop kickstart-only. Zoals alle builds van Boccin, loopt ook deze in een of twee trappen. De chopper vertrekt met een diepe roffel uit de uitlaten; Voor de volgers van de Church of Choppers ook een absoluut heilig geluid…
Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | H-D |
Model | FL |
Eigenaar/bouwer | Boccin Custom Cycles |
Contact | Lorenzo Solighetto |
Website | www.boccincustomcycles.com |
MOTORBLOK | |
Jaar | 1967 |
Bouwer | Boccin Custom Cycles |
Cilinderinhoud | 74” (1200 cc) |
Type | gedeeltelijk Pan / Early Shovelhead |
Carburateur | S&S Super E |
Luchtfilter | Throwback |
Ontsteking | punten |
Uitlaat | Sideswept, Paughco |
Transmissie | 4-bak, H-D 1967, standaard koppeling, primair: 2 inch riem, secundair: 530 ketting, achtertandwiel: drumtype |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | H-D Wishbone |
Jaar | 1954 |
Voorvork | H-D, FX Super Glide |
Voorwiel | BCC |
Type | Spaken |
Velg | H-D 21 x 2.15” |
Naaf | spool hub |
Band | Avon Speedmaster 3.00 x 21 |
Achterwiel | BCC |
Type | Spaken |
Velg | H-D 18 x 3.50” |
Naaf | Starhub, H-D |
Remmen | mechanische trommel H-D |
Band | Avon Speedmaster MKII 4.00 x 18 |
DIVERSEN | |
Achterspatbord | BCC |
Spatbordsteunen | BCC |
Benzinetank | BCC |
Stuur | Pangaea Speed |
Handvatten | replica’s in oude stijl |
Koplamp | Unity 5” |
Achterlicht | vintage-stijl |
Zitting | BCC & Basso Tappezzerie |
Sissybar | BCC |
Forward controls | achterrem, voetkoppeling met Jockey Shift |
Voetsteunen | H-D ’40-’65 replica |
Olietank | standaard H-D |
SPUITWERK | |
Kleur | zwart, rood, bladgoud, pinstriping |
Spuiter | Cichera ‘Cup Kustom Paint’ |