In het Nederlandse landschap zijn ze zeldzaam geworden: lange choppers in echte Zweedse stijl. Die stijl is hier bijna vergeten, behalve in Friesland. Daar houdt Roelof, samen met zijn club Unknown Saints, de Zweedse choppertraditie springlevend. Geïnspireerd door de stijl uit Scandinavië, bouwen zij motoren voor wie de reis belangrijker is dan de bestemming.
Langs een winderige polderweg ‘op ’t Bildt’, hoog in Friesland, staat Roelofs lange chopper. Tot in de puntjes gepoetst, “al is dat maar een momentopname”, benadrukt hij. De motor is gebouwd in de onmiskenbare Zweedse stijl: lang en laag, als een wigwam op wielen, met een klein tankje dat het silhouet centreert. Roelof ontwierp en bouwde de chopper zelf, met hulp van clubgenoten van de Unknown Saints, dat inmiddels officieel colors draagt. “Het begon als een brommerclubje”, vertelt Roelof. “We waren nog geen zestien en mochten officieel niet eens op de weg. Doordeweeks sleutelden we aan wat we in het weekend sloopten in het weiland.”
Sixties choppa’: PW Custom Cycles bouwt Eddie’s Shovel
20 INCH OVERSTOCK
Langzaam maakten brommers plaats voor motoren. “Ik begon met een KTM. Ondertussen kwamen er steeds meer Sportsters bij in de club en uiteindelijk ook bij mij in de schuur. Eerst nog helemaal stock, maar tijdens een roadtrip in Zweden zagen we de mooiste choppers: allemaal met die lange vorken. Toen is het echt begonnen.” We delen een liefde voor oude Harley-blokken, een Shovel vinden we eigenlijk al nieuw. En we houden van écht lange motoren. Voor ons begint het pas bij 20 inch overstock, dat is onze ‘nul’. Vriendschap en avontuur zijn voor ons de kern.”
DENVER BEND
Via de bevriende club Rogues MC kochten Roelof en zijn maten een paar choppers, blokken en onderdelen. Zo kwam hij in het bezit van een fraaie Shovel chopper, een bekende verschijning in de scene. Maar Roelof wilde liever niet op ‘die chopper van…’ rijden en besloot naar eigen ontwerp een compleet nieuwe fiets te bouwen rond het Shovel-blok. Dat had flink wat kilometers achter de kiezen en kon wel wat liefde gebruiken. Vakman Bart Hendriks nam het onder handen. “Bart maakte ’t als nieuw, met een snellere nokkenas en Evo-lifterblokken. Ik zette er een Ratchet top 4-bak achter met een open belt. Een clubmaat, Benny ‘Chopperhûs’, heeft het frame gebouwd naar mijn ontwerp. In zijn frame-jig werden balhoofd, asplaten en blokpunten gepositioneerd. Ik wilde gebogen downtubes, ouderwets met de hand gebogen. Old skool, zoals het hoort. Het frame kreeg een ‘Denver Bend’: een knikje in de framebuis”, vertelt Roelof.
ODEUR
Dan schuift clubmaat Thomas aan en het gesprek buigt richting de avonturen van onderweg. De club kent zo z’n ongeschreven regels. “Tijdens onze roadtrips is douchen verboden, met uitzondering van een bierdouche. Kledingvoorschriften zijn streng: je mag alleen dragen wat je bij vertrek aan hebt. Wassen mag slechts in natuurlijk water. Scheren? Taboe. We vinden het prachtig om bij de pomp aan te komen met een zure lucht, vieze baard en roodverbrande neus”, wordt er gelachen. Het clubleven zorgt soms voor bijzondere taferelen: geweigerd worden bij hotels vanwege het ‘odeur’, slapen in een speeltuin of achter de snelwegbeschoeiing. “In Finland moesten we verplicht naakt de sauna in, zodat ze even konden checken of de lengte van onze voorvork écht ergens voor compenseerde”, klinkt het lachend.

KARAKTER
Roelof: “Er gaat altijd wel wat kapot. Gelukkig kun je in een Zweedse bouwmarkt, naast hotdogs, ook echt alles krijgen. We maakten een schakelpook van een tuinpaalset, repareerden balhoofdplaten met slangenklemmen en fiksten onze controls met een waterpomptang. Inmiddels kennen we veel bikers en clubs in Scandinavië en Zuid-Europa, dus hoeven we minder vaak te wildkamperen.” De club reed zelfs tot aan de Poolcirkel. “Daar zit je echt in the middle of nowhere, 3.000 km van huis, met weinig tankstations. Met onze kleine tankjes is dat spannend. Onze motoren hebben karakter: unieke startrituelen, eigenzinnige kuren… Mijn licht doet het alleen overdag, ’s nachts nooit. Accu’s gaan standaard kapot als je het verst van huis bent. Inmiddels nemen we altijd een reserveaccu, een doos bougies en een carburateur mee. Voorvorkrevisies doen we gewoon op de camping.”
AUTOBAND
Roelof doet niet aan concessies. Zijn Zweed moest ‘The Real Deal’ worden, compleet met een autoband en jockey shift. “Een voorrem heb ik, tegen de traditie in, wel… Of nou ja, hij vertraagt een beetje. Ik wilde per se een trommelrem achter, een 15 inch achterwiel met autoband en een 18 inch voor. Dat zijn de perfecte maten voor een Zweed, al is het niet makkelijk om de juiste banden te vinden. De achterband komt van een oldtimer. Net genoeg ronding om door de bocht te komen. Ik pomp ’m tot maximaal 1,5 bar, want ik rijd zonder achtervering.” Ook het spatbord werd aangepast: “De radius heb ik met slijpen en lassen precies passend gemaakt. De voorvorkhoek is instelbaar. Afhankelijk van de route, rechtdoor of veel bochten, zou in theorie de naloop aangepast kunnen worden. Al doe ik dat nooit.”
Roelof besluit: “Mijn motor oogt nu nog nieuw, maar ik wil ’m veranderen in een smerig ding vol olie, vliegen met een oude PTT-posttas. Het moet een echte ‘Struner’ worden, Fries voor een smerige zwerver. De herfstachtige schutkleur is hier al perfect voor.”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES ZWEEDSE ‘STRUNER’ CHOPPER
Eigenaar en bouwer | Roelof Wijbenga |
---|
Motorblok
Bouwjaar | 1979 |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Type | Shovelhead |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Versnellingsbak | Ratchet top 4 speed |
Ontsteking | Puntjes |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | The Gasbox Dog Dish |
Primair | BDL open belt drive |
Uitlaat | Drag pipes |
Overig | Andrews EV27 Camshaft, Evo lifterblokken |
Bijzonderheden | Revisie en performance upgrade door Bart’s Bike Shop |
Rijwielgedeelte
Frame | Eigenbouw hardtail frame |
---|---|
Voorwiel | 18 inch narrow spoolhub (van Spokeman) |
Voorband | Heidenau K34 |
Voorrem | Speciaal remschijfje dat op deze spoolhub past |
Voorvork | Tolle |
Balhoofdplaten | Tolle |
Achterwiel | 15 inch starhub |
Achterband | Michelin XZX 165R15 |
Achterrem | Hydraulische trommelrem |
Bijzonderheden | Aangepaste Shovel gietstuk balhoofd, gietstuk asplaten Harley-Davidson stijl |
Diversen
Stuur | Rabbit Ears handlebars |
---|---|
Hendels/hand controls | ‘Wannabrake’ van Wannabe Chopper |
Handvatten | Vans wit |
Koplamp | 4 ½ Bates stijl koplamp |
Olietank | Horseshoe |
Foot controls | Custom opgebouwd uit diverse parts (o.a. brake pedal parts van FL shovelhead, Jockey shift conversion Kit van MCS gebruikt voor de voetkoppeling) |
Benzinetank | King P-Nut Frisco Gas Tank 2.4 Gallon |
Zadel | Zelf gemaakt (bekleed door Hieke Seinen en Kim Beerepoot) |
Achterspatbord | Eigenbouw |
Achterlicht | China (AliExpress) knipperlichten, nu gebruikt als achterlicht |
Knipperlichten | Geen |
Sissybar | Eigenbouw |
Spuitwerk
Kleur | Oranje/bruin (kleur code B-8-0125-4) |
---|---|
Spuiter | Doeke Stienstra |
Bijzonderheden | Geïnspireerd op de herfst |
Dank Aan
Benny Lautenbag (Chopperhûs), framebouwer van de club | |
Ralph Keukens (Spokeman) | |
Doeke Stienstra (spuiter) | |
Hieke Seinen en Kim Beerepoot (zadelbekleding) | |
Bart Bike Shop (revisie motor + upgrade) |