Rob Chop: Rob en Pawel transformeren 883 Sportster

Gepubliceerd:

Rob de Bot had een Sportster 1200 Custom gekocht om te verbouwen, maar daar kwam niks van terecht. Rob’s vrouw had namelijk haar zinnen gezet op deze motor, dus Rob moest op zoek naar een andere basismotor voor zijn project. Dat werd een Sportster 883, die hij samen met collega Pawel verbouwde tot deze Rob Chop.

De 57-jarige vrachtwagenmonteur Rob kocht uiteindelijk een Sportster 883 via een verkoopsite en bouwde hem samen met collega-monteur Pawel om tot deze hardtail. Een Yamaha 350, Kawasaki off-road en een Harley-Davidson Dyna Glide gingen deze Sportster voor. Dat Rob met zijn vorige projecten al de nodige ervaring had opgedaan en dat de werkplaats waar hij trucks onderhoudt tot zijn beschikking stond, was uiteraard een prettig gegeven bij de bouw van deze custombike.

OVER ROB

Naam Rob de Bot
Bouwjaar 1967
Beroep Monteur
Type Rustig
Drank Bier en Bacardi cola
Eten Hollandse pot
Liefde Mijn vrouw
TV Flatscreen!
Film Youngblood
Muziek Divers
Boek Werkplaatshandboek!
Sport Ijshockey
Hobby Motorrijden
Vrouwen Mijn vrouw en mijn dochter
Mannen Mijn vader en zoon
Motoren Harley Dyna Wide Glide en een bobber
Voorbeeld Mijn vader
Lijfspreuk ‘Er is niets gevaarlijker dan een grote gedachte in een leeg hoofd’

EIGEN GEZICHT

Als eerste ging de Sportster helemaal uit elkaar en werd de swingarm vervangen door een hardtail. Daarna was het blok aan de beurt en werd opgeboord naar 1200 cc en uitgerust met een set Wiseco zuigers. Een S&S carburateur zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof en brandstof onder de kleppen. “De uitlaten hebben we aangepast, de achterste mooi hoog. Dat geeft een heel eigen gezicht aan de motor, mede omdat we de benzinetank hoog op de framebuis hebben gelegd”, verklaart Rob. “De beugels om de tank te verhogen heb ik zelf gemaakt en op het frame gezet.” Van een stel oude brandblussers werd de olietank gemaakt, die mooi strak in het hardtailframe hangt. Een beste klus, maar dat schonk Rob wel veel voldoening. “Het geeft tenslotte een eigen gezicht aan je motor.” Rob maakte ook het achterspatbord en bijbehorende steunen. De kentekenplaat verhuisde naar de zijkant, met op de sidemount een Cat’s Eye achterlicht. Aan de voorzijde werd een Wide Glide voorvork in een set SJP balhoofdplaten gemonteerd. Daarop een mini-ape, waarbij in de stuurklem led-controlelampjes zijn gezet. Het spatbord werd aangepast voor een 21 inch wiel en een Billet dubbelzuiger remklauw zorgt voor meer stopkracht aan de voorkant.

CHROME SHOVELHEAD: DEATHWISH COMPANY LAAT DE PURISTEN WEER ZWETEN

CLEAN

Nu zijn vrouw niet meer achterop hoeft, kon Rob een solozadel monteren. De steun voor kilometerteller, gepositioneerd naast de voorste cilinderkop, is home-made en dat houdt het stuur mooi clean. Om de rest van de chopper ook zo netjes mogelijk te laten ogen, werd besloten om alle elektra door de framebuis te leiden. Geen plezierig klusje, maar zeker de moeite waard. Dus geen kabels met tie-wraps om de framebuizen, maar een mooie cleane look. Iets meenemen op zo’n chopper is natuurlijk lastig, vandaar dat een kleine leren tas in dezelfde stijl als het zadel werd gemaakt en op het frame geplaatst. Om de opwaartse lijn van de chopper te benadrukken, werden de Harley-Davidson logo’s precies in de lijn van de bovenste framebuis op de tank aangebracht. De Harley-Davidson Club ‘Barons’ waar Rob lid van is, heeft groen als huiskleur, vandaar dat hij er voor koos om zijn motor ook in diezelfde kleur te spuiten.

Het resultaat is een fijne handzame motor, met voldoende power en een heel eigen look. Wat wil je nog meer?

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS ROB CHOP SPORTSTER

ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Model XL 883
Bouwjaar 1989
Eigenaar Rob de Bot
Bouwer Rob de Bot en Pawel
Bouwtijd 6 maanden
MOTORBLOK
Merk Harley-Davidson
Type Evo Sportster
Cilinderinhoud 1200 cc
Zuigers Wiseco
Cilinders origineel, opgeboord naar 1200 cc
Cilinderkoppen origineel
Carburateur S&S Super E
Luchtfilterhuis S&S
Ontsteking elektronisch
Uitlaatsysteem custom door eigenaar
Versnellingsbak 4-bak
RIJWIELGEDEELTE
Frame origineel, gehardtailed
Voorvork Wide Glide
Voorwiel Dyna, 21 inch
Achterwiel origineel, 16 inch
Remmen voor Billet dubbelzuiger remklauw
DIVERSEN
Voorspatbord Dyna Wide Glide, ingekort
Achterspatbord eigenbouw
Spatbordsteunen eigenbouw
Benzinetank origineel
Dashboard/Tellers kleine kilometerteller
Olietank custom door eigenaar
Stuur mini ape
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel origineel
Koplamp 1200 Custom
Achterlicht op side mount
Zadel lederen zweefzadel
Forward controls, voetsteunen en rem- schakelpedaal origineel
SPUITWERK
Kleur groen
Merk verf House of paint
Spuiter Colin Verbunt
Idee Rob
Design Colin en Rob

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen