Rob de Bot had een Sportster 1200 Custom gekocht om te verbouwen, maar daar kwam niks van terecht. Rob’s vrouw had namelijk haar zinnen gezet op deze motor, dus Rob moest op zoek naar een andere basismotor voor zijn project. Dat werd een Sportster 883, die hij samen met collega Pawel verbouwde tot deze Rob Chop.
De 57-jarige vrachtwagenmonteur Rob kocht uiteindelijk een Sportster 883 via een verkoopsite en bouwde hem samen met collega-monteur Pawel om tot deze hardtail. Een Yamaha 350, Kawasaki off-road en een Harley-Davidson Dyna Glide gingen deze Sportster voor. Dat Rob met zijn vorige projecten al de nodige ervaring had opgedaan en dat de werkplaats waar hij trucks onderhoudt tot zijn beschikking stond, was uiteraard een prettig gegeven bij de bouw van deze custombike.
OVER ROB
Naam | Rob de Bot |
---|---|
Bouwjaar | 1967 |
Beroep | Monteur |
Type | Rustig |
Drank | Bier en Bacardi cola |
Eten | Hollandse pot |
Liefde | Mijn vrouw |
TV | Flatscreen! |
Film | Youngblood |
Muziek | Divers |
Boek | Werkplaatshandboek! |
Sport | Ijshockey |
Hobby | Motorrijden |
Vrouwen | Mijn vrouw en mijn dochter |
Mannen | Mijn vader en zoon |
Motoren | Harley Dyna Wide Glide en een bobber |
Voorbeeld | Mijn vader |
Lijfspreuk | ‘Er is niets gevaarlijker dan een grote gedachte in een leeg hoofd’ |
EIGEN GEZICHT
Als eerste ging de Sportster helemaal uit elkaar en werd de swingarm vervangen door een hardtail. Daarna was het blok aan de beurt en werd opgeboord naar 1200 cc en uitgerust met een set Wiseco zuigers. Een S&S carburateur zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof en brandstof onder de kleppen. “De uitlaten hebben we aangepast, de achterste mooi hoog. Dat geeft een heel eigen gezicht aan de motor, mede omdat we de benzinetank hoog op de framebuis hebben gelegd”, verklaart Rob. “De beugels om de tank te verhogen heb ik zelf gemaakt en op het frame gezet.” Van een stel oude brandblussers werd de olietank gemaakt, die mooi strak in het hardtailframe hangt. Een beste klus, maar dat schonk Rob wel veel voldoening. “Het geeft tenslotte een eigen gezicht aan je motor.” Rob maakte ook het achterspatbord en bijbehorende steunen. De kentekenplaat verhuisde naar de zijkant, met op de sidemount een Cat’s Eye achterlicht. Aan de voorzijde werd een Wide Glide voorvork in een set SJP balhoofdplaten gemonteerd. Daarop een mini-ape, waarbij in de stuurklem led-controlelampjes zijn gezet. Het spatbord werd aangepast voor een 21 inch wiel en een Billet dubbelzuiger remklauw zorgt voor meer stopkracht aan de voorkant.
CHROME SHOVELHEAD: DEATHWISH COMPANY LAAT DE PURISTEN WEER ZWETEN
CLEAN
Nu zijn vrouw niet meer achterop hoeft, kon Rob een solozadel monteren. De steun voor kilometerteller, gepositioneerd naast de voorste cilinderkop, is home-made en dat houdt het stuur mooi clean. Om de rest van de chopper ook zo netjes mogelijk te laten ogen, werd besloten om alle elektra door de framebuis te leiden. Geen plezierig klusje, maar zeker de moeite waard. Dus geen kabels met tie-wraps om de framebuizen, maar een mooie cleane look. Iets meenemen op zo’n chopper is natuurlijk lastig, vandaar dat een kleine leren tas in dezelfde stijl als het zadel werd gemaakt en op het frame geplaatst. Om de opwaartse lijn van de chopper te benadrukken, werden de Harley-Davidson logo’s precies in de lijn van de bovenste framebuis op de tank aangebracht. De Harley-Davidson Club ‘Barons’ waar Rob lid van is, heeft groen als huiskleur, vandaar dat hij er voor koos om zijn motor ook in diezelfde kleur te spuiten.
Het resultaat is een fijne handzame motor, met voldoende power en een heel eigen look. Wat wil je nog meer?
Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS ROB CHOP SPORTSTER
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Model | XL 883 |
Bouwjaar | 1989 |
Eigenaar | Rob de Bot |
Bouwer | Rob de Bot en Pawel |
Bouwtijd | 6 maanden |
MOTORBLOK | |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Evo Sportster |
Cilinderinhoud | 1200 cc |
Zuigers | Wiseco |
Cilinders | origineel, opgeboord naar 1200 cc |
Cilinderkoppen | origineel |
Carburateur | S&S Super E |
Luchtfilterhuis | S&S |
Ontsteking | elektronisch |
Uitlaatsysteem | custom door eigenaar |
Versnellingsbak | 4-bak |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | origineel, gehardtailed |
Voorvork | Wide Glide |
Voorwiel | Dyna, 21 inch |
Achterwiel | origineel, 16 inch |
Remmen | voor Billet dubbelzuiger remklauw |
DIVERSEN | |
Voorspatbord | Dyna Wide Glide, ingekort |
Achterspatbord | eigenbouw |
Spatbordsteunen | eigenbouw |
Benzinetank | origineel |
Dashboard/Tellers | kleine kilometerteller |
Olietank | custom door eigenaar |
Stuur | mini ape |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | origineel |
Koplamp | 1200 Custom |
Achterlicht | op side mount |
Zadel | lederen zweefzadel |
Forward controls, voetsteunen en rem- schakelpedaal | origineel |
SPUITWERK | |
Kleur | groen |
Merk verf | House of paint |
Spuiter | Colin Verbunt |
Idee | Rob |
Design | Colin en Rob |