Bike-Farm Melle: Purple Haze

Gepubliceerd:

Hoewel deze ‘Purple Haze’ ontworpen en gebouwd is voor de ‘look en feel’ van een klassieke chopper uit de jaren ‘70, schuilt er onder het metalflake plaatwerk een zeer moderne machine. In plaats van de standaard elektronica te verwijderen, omarmde het team van Bike-Farm Melle de moderne Indian techniek juist en dat leverde een indrukwekkende custom op met zeldzaam moderne specs. 

“Het was erg ingewikkeld om het hele elektrische systeem van een moderne 2022 Indian Chief te installeren inclusief alle comfortsystemen, zoals ABS, keyless go, navigatie, GPS, USB-poort en het oplaadsysteem. Dit leverde nogal ‘uitdagende’ werkzaamheden op en een goede planning van hoe de fiets opgebouwd en alles geïnstalleerd diende te worden, bleek meer dan ooit essentieel”, zegt Andre, de bedrijfsleider van Bike Farm in Melle, Duitsland.

Uitdaging

Yann, de monteur die het grootste deel van bouw op zich nam, vult aan: “De grootste uitdaging waar wij tegenaan liepen was de noodzaak de schakelaars en bediening van de originele Chief weg te halen van het stuur. Echt noodzakelijk, want deze passen niet bij een klassieke chopper met lange vork. Omdat de bediening van de schakelaars een belangrijk onderdeel is van de Can-Bus-communicatie, was het niet eenvoudig om dit probleem op te lossen.” Het frame van de Chief is een klassiek chopperframe, gebouwd met een balhoofdhoek van 48 graden. Het is vervaardigd door de Nederlandse specialist VG Motorcycle Specials in Hengelo. De standaard voetsteunen zijn vervangen door een set forward controls en ook het remsysteem is gewijzigd. Het team van Bike-Farm nam al het plaatwerk voor haar rekening, zoals de tankcover met geïntegreerde teller en GPS-zender en het spatbord. Daarnaast zijn ook onderdelen als de sissybar, het zadel, de wielen, het stuur, de eindaandrijving en inlaat- en uitlaatsysteem door Bike Farm zelf ontworpen en gemaakt. Zelfs de olievrije 16 inch over voorvork met zijn teflongesmeerde poten werd in eigen beheer op maat gemaakt bij Bike Farm. “Binnenin zit een cartridgesysteem van Progressive Suspension, waarmee we zeer dunne ‘Jammerstyle’-sliders op de vorkbuizen kunnen gebruiken. De tweedelige benzinetank, uitlaat, spatbord, maar ook de olietank dummies, diverse deksels, houders, kabelgoten, etc. werden allen met de hand gemaakt. De ‘Joint’, die dient als stuurverbinding, is een bijzonder detail op de Purple Haze. Veel oplossingen waren behoorlijk lastig. Vooral het verbergen van het hele elektrische systeem vergde nogal wat hoofdbrekens van het team. “Het gehele ABS ECM ontstekings- en verlichting-systeem zit verborgen onder de zelfgemaakte brandstoftank en olietank. We zijn erin geslaagd het stuur mooi strak en clean te maken en de CAN-bus-gestuurde navigatie is nu prima te bedienen via onze zelfgemaakte schakelaars”, verklaart Yann met gepaste trots.

Show Winnaar

“De chopper werd door vier monteurs in ongeveer negen weken ontwikkeld en gebouwd voor de Custombike Show in Bad Salzuflen van 2022”, verklaart Andre. “Hij werd afgebouwd op de show onder de ogen van het publiek en dat leverde heel veel positieve reacties op. Erg leuk om mee te maken. We hebben er inmiddels al meerdere shows mee gewonnen, zoals ‘Custombike’ en de ‘Budweis Custom Show’ tijdens het Indian Riders Fest. We zijn natuurlijk ontzettend trots op onze Purple Haze en blij dat zoveel andere custombike liefhebbers overal in Europa  hem ook zo enorm kunnen waarderen!”

Technische specificaties op volgende pagina

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen