Knuckle-Pan Speed Chop: Bart en zijn unieke motorblok

Gepubliceerd:

Mijn laatste bezoek aan Bart’s Bike Shop in Herkenbosch maakte me al duidelijk dat er iets bijzonders stond te gebeuren. De velgen voor zijn nieuwste project lagen nog onder de kerstboom, maar het frame stond in de mal en het blok was zo goed als klaar. Binnen een half jaar ontving ik een appje: een video waarin Bart het gas er flink op had staan. Het was duidelijk: hier werd een absoluut unieke motor gebouwd.

Bart Hendriks vertelt: “Het zat vanaf het begin al in mijn hoofd hoe hij moest worden. Ik teken niets; het moet gewoon kloppen in mijn hoofd.” Het resultaat is een Speed Chopper met een standaard balhoofdhoek; sportief en bijna racewaardig. Geen hoge sissybar, maar een subtiele spoiler, een rauwe Thunderheader en twee Dell’Orto-carburateurs. Alles bij elkaar goed voor een compacte, krachtige uitstraling geïnspireerd op het Harley-Davidson XR-blok uit de dirttrack.

Meer Bart

NaamBart Hendriks
Bouwjaar1979
BeroepMonteur
DrankBier
EtenBief
LiefdeSuus
TVAl Bundy
PolitiekAllemaal leugenaars
FilmEasy Rider
MuziekAls ik maar kan dansen
BoekChop, Ride & Party
SportSeksen
HobbySleutelen
Vrouwen1 is genoeg
MotorenAaje meuk
VoorbeeldBeer
LijfspreukKomt goed

KOPPEN

Het blok is een technisch meesterwerk. Bart combineerde een voorste Knucklehead kop met voorste Panhead kop. Die laatste achterin geplaatst waardoor uitlaten en carburateurs aan dezelfde kant zitten. Dat vroeg om flinke aanpassingen: de nokken van de achterste kop moesten 180 graden worden gedraaid, iets waarvoor Andrews een nokkenas op maat maakte. Het Shovel-carter kreeg hydraulische Evo-lifters, met een Evo-lifterblok, onderaan volledig dichtgelast, en nieuwe oliekanaaltjes in de koppen. De stoterstangen zijn perfect gecentreerd, waardoor het geheel betrouwbaar draait met goede oliedruk. De cilinderinhoud is 1200 cc, de nokkenas is op maat gemaakt en de smering loopt via de stoters naar boven de koppen in, precies zoals bij een Evo. Twee Dell’Orto-carburateurs van 38 mm voeden het blok; een keuze die Bart bewust maakte omdat ze slank zijn en precies passen ter hoogte van zijn knieholte.

Hip to be Square: Chopadilic bouwt Sportster chop met hoekige twist

VLAMMEN

De benzinetank van W&W kreeg 3D-vlammen. “’s Avonds stonden mijn vrouw Suzanne en ik met een brander staal te buigen, vlammen uit te knippen, puntlassen, plamuren en met de hand schuren. Twee dagen werk, alleen al aan de tank. Het zadel is gemaakt door Emma uit Frankrijk bij Jimmy van de Chopperkingz. Het heeft speciaal comfortabel foam en een sportief puntje voor de juiste uitstraling. Ik stuurde de bodemplaat, videobelde met Emma en knipte karton voor de juiste dikte. Het haakse design en het schuim voorkomen pijn aan je stuitje”, zegt hij.

STOTERSTANGEN

Het maken van stoterstangen vereist precisie. “Onderaan bolletjes voor Evo-tappets, bij de Knuckle dichtgelast, bovenin holletjes voor de Knuckle-tuimelaar en bij de Panhead een bolletje passend in de tuimelaar. Wie iets vervangt, heeft drie setjes nodig en moet dan elk volledig uit elkaar halen, inkorten, aanpassen en boren.” Moderne toevoegingen zijn bescheiden: PM-remklauwen, achtervelg, startmotor, Roadside Repairshop-stuur en een BDL-beltkit. De rest is oude troep, maar alles met precisie en oog voor detail gemonteerd. “Het is een showmotor, maar ik moet er ook mee op vakantie kunnen, anders heeft het geen zin”, zegt Bart.

PUNTA BAGNA

Afgelopen zomer nam Bart deel aan de Punta Bagna Bikeshow in Courchevel. “Voor mij is het ook vakantieperiode, dus biertje drinken en lekker even ontspannen bij de show. Als de mensen het zien, begrijpen ze hoe het werkt. Zo krijg ik steeds meer klanten voor revisiewerk. Er komen zelfs mensen uit Friesland speciaal hierheen.” Een koper voor de motor? “Dan gaat het blok eruit en komt er een gereviseerde Shovel in. Er is maar één iemand die precies weet hoe dat blok werkt, dus uiteindelijk komen ze toch bij mij terecht.” Ook zijn 14-jarige zoon staat al in de garage te sleutelen: blokken uit elkaar halen, letten op krassen, schoonmaken, lassen en slijpen. Voor Bart is het duidelijk: passie voor motoren zit in de familie. En wie weet… Over een paar jaar staat zijn zoon misschien zelf achter een blok dat niemand ooit eerder zo heeft gebouwd.

Tekst en fotografie: Edgar Vingerhoed

Spuitwerk
De verantwoordelijke artiest,Frank ‘Inca’ Stienen, vertelt:  Bart had eigenlijk geen idee, behalve dat hij blauw moest worden. Heel donker blauw. Daar heb ik een stuk of twaalf stalen voor gespoten en uiteindelijk, net voordat hij de cabine in ging, heb ik toch nog een ander recept gemaakt. Iets met nèt wat meer ‘speciaal’ erin. Verder gaf hij mij carte blanche. Omdat de vlammen opgelegd zijn, wilde ik daar iets meer aandacht aan geven dan alleen het blauw. De vlammen zelf heb ik opgevuld met parelmoer wit, zilver en zwart. Best druk, maar het mocht wel bij het rustige blauw. Daarna heb ik alles afgezet met bladgoud, zodat de verhogingen het licht mooi zouden vangen. Het goud heb ik ook doorgezet op de olietank en het spatbord, zodat het één samenhangend geheel vormt. Tot slot is ook de achterband aangepakt, middels handlettering.

SPECIFICATIES KNUCKLE-PAN SPEED CHOP

Categorie Details
Eigenaar/bouwerBart Hendriks

Motorblok

MerkHarley-Davidson
TypeShovel-Pan-Knucklehead
Cilinderinhoud1200 cc
Versnellingsbak4-bak
OntstekingDyna
CarburateurDell’Orto
UitlaatThunderheader

Rijwielgedeelte

FrameEdlund, aangepast
Voorwiel21” Sportster
VoorbandAvon
VoorremPM
Voorvork35 mm Sportster
BalhoofdplatenSportster
Achterwiel16”
AchterbandAvon
AchterremPM

Diversen

StuurBunnyears
HendelsKustom Tech
KoplampMini Bates
OlietankCustom
ControlsSJP
BenzinetankLow Bro
ZadelES Products by Emma

Spuitwerk

SpuiterInca Stienen

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen