Wilbert van Boekel uit Uden draagt met een knipoog de geuzennaam ‘Chopadilic’. “Ik ben gewoon verslaafd aan choppers”, zegt hij. Naast een fanatieke rijder is hij ook een begenadigd sleutelaar. Zijn bebaarde verschijning komt je misschien bekend voor, want hij dook al eerder op in Bigtwin. Dit keer bouwde hij een Sportster hardtail chopper met een eigenzinnige draai.
Diverse zelfgebouwde choppers zijn al bij Wilbert de revue gepasseerd. Maar één motor blijft al een kwart eeuw op stal: zijn Shovelhead. Die Harley werd ooit door Wilbert verchopt. “Ik heb altijd gezegd: als ik ’m 25 jaar bezit, maak ik ‘m weer origineel en dat moment is nu aangebroken. Bijna alle originele onderdelen lagen al die jaren op de plank, dus dat gaat zeker lukken.” Maar Wilbert zonder chopper is als een café zonder bier. Dus dat er weer een nieuw project zou komen, stond vast. “Eigenlijk wilde ik een Triumph T100 kopen en daar een hardtail van maken. Maar tijdens het speuren op Marktplaats stuitte ik op een verwaarloosde Sportster, compleet met een doos vol chopperonderdelen: een TC Bros hardtail, een stuur en nog veel meer. Mijn interesse was meteen gewekt”, vertelt Wilbert, terwijl we van het zonnetje zitten te genieten.
FRIKANDEL
Hij vervolgt: “Na het maken van een prijs ging ik het ding ophalen. Helaas bleek het een regelrechte frikandel te zijn. Het zag er niet uit! De schetsplaten waren afgebroken, bouten dolgedraaid en van de voorvork klopte maar weinig. De tank zat vol deuken en zowat alles was matzwart gespoten met de knikkerbus. Een hoop ellende dus. Maar… Het blok liep. En het was een vijfbak, iets wat ik per se wilde.” Eenmaal thuis begon het passen en meten. Al snel bleek: met deze onderdelen kon er geen mooie chopper ontstaan. Veel werd verkocht en uiteindelijk bleven alleen het frame, het blok, het achterwiel en een ombouwset van belt naar ketting over. Vanaf daar begon het echte eigenbouwavontuur. “Alles moest perfect zijn en 100% kloppen. Laswerk, draaiwerk: ik heb alles zelf gedaan. En er is nergens op bezuinigd.”
Unieke caféracer Cavaliere Giallo: Yellowrider’s visie op de Moto Guzzi California 1100
RUITJES
Wilbert besloot een kort, gedrongen en zo smal mogelijk fietsje te bouwen. “Een typische Frisco-stijl, oftewel een lane-splitter, met een klein peanut tankje, een smal stuur en alles moest ‘vol’ ogen: geen gaten of kieren. Gewoon één strak geheel. Behalve het balhoofd – dat moest juist helemaal opengewerkt worden en dat was een flinke klus!” Het hele frame werd ingemeten en digitaal in 3D getekend. Zo konden onderdelen als de olietank perfect worden ontworpen. “De motor moest anders worden dan al die andere Sportster-choppers, want die lijken vaak op elkaar. Het thema begon bij de olietank. Daar maakte ik een verzetje in: 3D-contouren in de vorm van een ruit. Vierkant is ook weer eens wat anders dan rond. Toen dacht ik: geen ronde speedholes, ik ga overal ruitjes in verwerken!” Van rvs maakte Wilbert een kettingrand, hitteschildjes, versnellingspook, accubak en sissybar. “En in al die onderdelen zijn ruitjes gelaserd! Wat dat betreft zit ik dicht op het vuur, want op mijn werk kan ik dat soort dingen makkelijk maken.” En foot controls voor tachtig euro? “Ben je gek, die maken we gewoon zelf. Alles van RVS, hoogglans gepolijst. Dat vind ik mooier dan verchromen.”
CLEANE BOUWSTIJL
Het Sportster 883-blok bleek van alle kanten te lekken. Tijd voor nieuwe pakkingen dus. “Bij Wing Palace kreeg ik een setje 883-pakkingen mee, maar die pasten niet!” lacht Wilbert. “Wat bleek? Het blok was ooit omgebouwd naar 1200 cc. Geen idee door wie, maar ik klaag niet.” Nu het blok toch open lag, werd het meteen aangepakt. “Ik heb de onderkant geshaved, zodat het minder massief oogt. Daarna is het blok matgrijs gespoten.” De cleane bouwstijl loopt als een rode draad door het hele project. Het stuur is zo kaal mogelijk gehouden: alleen een gashendel en voorrem. De kabels zijn strak door het stuur en frame geleid. Geschakeld wordt met een jockey-shift en voetkoppeling van Prism Supply uit Amerika. “Bij mijn choppers vind ik het zadel en de uitlaat eigenlijk het belangrijkst. De uitlaat moest echt vloeiend lopen en ik heb ’m drie keer opnieuw gemaakt voordat ik tevreden was. En het zadel? Dat moest af zijn vóór ik überhaupt over kleur ging nadenken.” De bekleding werd verzorgd door Marcel Miller, die voorstelde om het ruitjesthema ook hier terug te laten komen.

HUEY LEWIS & THE NEWS
De keuze voor de kleur van het spuitwerk is voor Wilbert geen ingewikkelde; “Ik heb al drie jaar een foto van een motor op m’n telefoon in een groentint die ik perse wilde. Na lang zoeken tussen talloze kleurstaaltjes had ik ’m eindelijk gevonden! Volgens spuiter Frank ‘Inca’ Stienen bleek het een Kia-kleur te zijn, een lastige tint met meerdere lagen en een snufje parelmoer. Ook het frame moest in kleur, want zwart is zo voorspelbaar. Onderweg naar Frank, met de onderdelen achterin, kwam op de radio toevallig ‘Hip to be Square’ van Huey Lewis & The News voorbij. En op dat moment wist ik het: dát wordt de naam van de motor. Dit moest gewoon zo zijn.” Wilbert legt uit waar die uitspraak vandaan komt: “In de jaren zestig was ‘square’ een scheldwoord. Zo noemden de hippies de brave burgers die zich aan de regels hielden. Maar jaren later droegen diezelfde hippies zelf een pak met stropdas en zaten ze thuis met een gezinnetje en een hypotheek. Toen wás het opeens hip om square te zijn!”
DRIEDIMENSIONAAL
Spuitkunstenaar Inca Stienen leefde zich helemaal uit op het plaatwerk. Het 3D-effect van de olietank werd optisch doorgetrokken in de benzinetank, met slim gebruik van schaduw. “Het lijkt écht driedimensionaal, zo knap gedaan”, zegt Wilbert vol bewondering. “Het ruitjespatroon komt ook terug in de pinstriping en er is prachtig bladgoud in verwerkt.” Details… Wilbert’s vrouw kwam met het idee om groen bloemistendraad te gebruiken om de kabels langs de sissybar te fixeren. Als finishing touch bestelde Wilbert groene remleidingen die bij het spuitwerk moesten passen. Maar toen hij het pakketje opende, schrok hij zich een hoedje: de leidingen waren knal-fluoriserend groen! “Even dacht ik: wat heb ik nou weer besteld?” lacht hij. Toch maar gemonteerd en verrassend genoeg stond het top. Misschien niet helemaal zoals gepland, maar ach… Zo ziet niemand hem in elk geval meer over het hoofd!
Fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES HIP TO BE SQUARE
Categorie | Details |
---|---|
Eigenaar/Bouwer | Wilbert van Boekel |
Motorblok
Bouwjaar | 2001 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Sportster |
Cilinderinhoud | Oorspronkelijk 883 cc, opgeboord naar 1200 cc |
Versnellingsbak | Origineel Harley-Davidson 5-bak |
Ontsteking | Dyna S |
Carburateur | Mikuni |
Luchtfilter | K&N-filter, eigenbouw ophanging |
Primair | Origineel Sportster |
Uitlaat | Eigenbouw, RVS hoogglans gepolijst |
Bijzonderheden | Prism Supply voetkoppeling, handschakeling, ombouw naar ketting |
Rijwielgedeelte
Frame | Sportster 2001, TC Bros hardtail |
Voorwiel | 21 inch |
Voorband | Dunlop 90×21 |
Voorrem | Zwevende schijf, klauw Sportster origineel |
Voorvork | Sportster, 2” overstock |
Balhoofdplaten | Origineel, geshaved |
Achterwiel | 16” TC Bros |
Achterband | Shinko |
Achterrem | Sportster, aangepast voor hardtail |
Bijzonderheden | Custom made sissybar, LED lampjes, in frame bekabeling |
Diversen
Stuur | Rabbit ears, ingekort |
Snelheidsmeter | MMB digitaal |
Hendels/Hand controls | Rempomp Honda CB |
Handvatten | Vans grips |
Koplamp | Bates style, helder glas |
Olietank | Eigenbouw met kijkglaasjes |
Foot controls | Eigenbouw, diamond pegs |
Benzinetank | P-Nut Wassel |
Zadel | Bodemplaat eigenbouw, bekleding door Marcel Miller |
Achterspatbord | Aftermarket |
Achterlicht | Motone |
Spuitwerk
Kleur | Kia Groen |
Spuiter | Frank ‘Inca’ Stienen |
Bijzonderheden | Bladgoud randen met 3D-effect, pinstripe belijning |
Dank Aan
Credits | Marcel Miller, Frank Stienen, Wingpalace, Marlies en gezin, Hertog Jan |