Een lifestyle van vader op zoon: Benny’s Panhead

Gepubliceerd:

Ben Hanman, aka ‘Benny Blanco’ is een soort van legende binnen de Britse vintage chopper-scene. Het is een echt supercoole gast en dit is zijn verhaal.

Mijn eerste herinneringen aan een motorfiets is dat ik als klein jochie aan het einde van de oprit voor het huis waar ik samen met mijn moeder woonde, stond te wachten op mijn vader. Ik hoorde een laag gebrul in de verte en toen ik mijn vader de hoek om zag komen viel mijn mond open van verbazing. Hij zat op zijn nieuwe H-D Glide en het was het coolste wat ik ooit gezien had. Vanaf dat moment bleef ook het beeld in mijn hoofd dat mijn vader een soort superheld was, die op de stoerste motorfiets ooit reed. Hij haalde me vaak op met die motor en dan gingen we naar motorzaken of motorshows en als ik weer thuis was maakte ik tekeningen van de motoren om de volgende keer aan hem te geven. Ook in de latere jaren beleefden we een geweldige tijd samen met de motor op treffens en rally’s in heel Groot Brittannië en daarbuiten. Natuurlijk moest ik later zelf ook zo’n motor hebben!

SPORTSTER

Fast forward in de tijd en in heb geen Harley, maar een hypotheek, twee kinderen en meer dan genoeg zorgen aan mijn kop mede dankzij een stevige economische recessie. Maar toch kreeg ik uiteindelijk mijn eerste echte Harley; een Sportster uit 2009. Mijn vader en ik haalden de motor op in zijn busje. De Harley was als nieuw, dus ik sloeg mijn spaarvarken met liefde aan gruzelementen om die Sportster te kunnen kopen. Thuis met de motor kwamen er al meteen ideeën opborrelen over hoe de motor te verbouwen. Ik stripte de Sportster en slijpte de achterkant eraf om de look van een oldskool bobber te krijgen. Dat lukte prima en dat was ook het moment waarop het custom virus me definitief te pakken kreeg. Niet lang daarna liep ik een oude vriend tegen het lijf. Hij reed een Panhead chopper en ik vond het een supercool ding. Zoiets wilde ik ook!

SHOVEL

Maandenlang heb ik gezocht naar een betaalbare Shovelhead. Via mijn maat Ade kwam ik er een op het spoor; een hot-rod style 1976-er. Eigenlijk helemaal niet wat ik voor ogen had, maar Ade wist me ervan te overtuigen dat het een goeie deal zou zijn. Dus toch gekocht en er vervolgens ook nog heel veel werk in gestopt. Pas nadat mijn maat Lucifer (iedereen zou een maat moeten hebben die Lucifer heet…) de bike een klassieke paintjob gaf (blauwe vlammen en naakte fantasy lady op de tank) was de chop echt naar mijn zin. Heb er dat jaar veel mee gereden en op veel shows gestaan. Motor reed ook prima en ik was er helemaal gelukkig mee, totdat… Totdat ik een 1954-er Panhead te koop zag staan…

WAY OF LIFE

Hoewel ik helemaal niet van plan was geweest om mijn Shovel te verkopen, wist ik het meteen. De Shovel gaat weg, die Panhead is helemaal de richting die ik in wil slaan. Echt helemaal puur oldskool! Het lukte me mijn Shovel razendsnel te verkopen en ik belde de eigenaar van de Panhead om meteen al mijn geld in deze 70 jaar oude chopper te steken. Mijn droom werd daarmee werkelijkheid en ik bezit nu echt een Harley-Davidson Panhead chopper! Naar mijn mening heeft bike echt alles; de juiste stance, de gave parts en de perfect lichtelijk verweerde paintjob. De motor heeft geweldig veel karakter en voor mij ziet hij eruit alsof hij zo rechtstreeks uit een oude bikermovie komt. Een motor als deze wordt een soort van familielid van je. Het gaat niet alleen om het rijden, maar ook om de mensen die je onderweg ontmoet. Mensen uit alle lagen van de bevolking, die je zonder de chopper waarschijnlijk nooit gesproken, of zelfs maar ontmoet zou hebben. Een rit is ook nooit zomaar een rit; er moet altijd wel iets vervangen of gerepareerd worden voor of tijdens een rit. Het levert altijd weer een bijzonder verhaal op waaraan je later, samen met je maten en een paar biertjes, nog mooie herinneringen kan ophalen. De oldskool chopper is veel meer dan een motorfiets, het is een geweldig mooie ‘way of life’. Het is waar ik als klein jochie van droomde, toen ik mijn vader voor het eerst op zijn Harley zag. Als je dit leest en net zo gek ben van choppers als ik; tot ziens onderweg of aan de bar bij een choppershow!

TECHNISCHE SPECIFICATIES H-D PANHEAD CHOPPER

Eigenaar Ben Hanman
Basis Harley-Davidson Panhead, bouwjaar: 1954
Carburateur Linkert
Transmissie Vierbak, voetbediende koppeling, primair: belt, secundair: ketting
Uitlaatsysteem Upswept met cocktail shakers
Overig Standaard
Frame Hardtail
Voorwiel 21 inch
Voorrem Trommel
Voorvork H-D Wide Glide
Stuur 14 inch ape
Achterwiel 18 inch Ally Jones
Schijf Juicer
Benzinetank Wassel
Zadel Yaseat Custom Cobra Seat
Olietank Horse Shoe
Nummerplaatbevestiging Sissybar
Koplamp Slooponderdeel
Elektra Drie draden; een naar de koplamp, een naar het achterlicht en een naar de dynamo
Kleur Gebroken wit met details in blauw en geel
Spuiter Joel Peet aka ‘Rattle Can Ron’

Tekst: Ben Hanman
Fotografie: Del Hickey

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen