Old skool choppers opbouwen vanaf de grond, dát is de uitdaging van veel chopperbouwers! Ook Jan Pouwels valt al van jongs af aan voor de charme van echt ambachtelijk gebouwde choppers. Sinds enkele jaren sleutelt hij regelmatig samen met Peet, die gezegend is met twee gouden handen. Gewapend met de slijptol en lasapparaat gingen de Limburgers aan de slag en zie hier het resultaat: de Gooseneck XS650!
Jan vertelt: “Ik ben al heel lang aan het klungelen met motoren. Dat begon met origineel spul van allerlei makelij. Sinds ik een verbouwde Triumph kocht, was het hek van de dam en ben ik altijd wel aan het sleutelen. Die Triumph was een beetje in dezelfde stijl als deze XS650 en ik heb me er lang mee geamuseerd. Daarna bouwde ik in de slaapkamer een Honda CB500. Ik reed in die tijd met een clubje, de Circle of Friends. Ik hou van het bikerwereldje, iedereen helpt elkaar en het draait om gezelligheid. Vooral met oude motoren heb ik iets, het liefst choppers. Een Yamaha Dragstar die ik een tijdje had bleek niet echt mijn ding te zijn omdat het nodige karakter miste. Sleutelen is altijd mijn lust en leven geweest en in die hobby vond ik kameraadschap met Peet.”
Gooseneck
Jan: “Sinds we elkaar kennen zitten we wekelijks bij hem in de garage, soms wel vier keer in de week. Peet bouwt veel choppers en ik denk en discussieer graag mee, al vind hij sommige ideeën van mij helemaal niks, haha! Peet is iemand die graag alle onderdelen zelf maakt. Het liefst van restjes oud ijzer, dat is het leukste. We kopen bijna niks. Deze Gooseneck XS650 heb ik samen met Peet verbouwd.” Peet licht toe: “Dit is een stijl waar ik zelf ook wel iets mee heb. Als ik iets maak moet ik er zelf wel 100% achter staan, anders is het geen hobby meer.” Jan: “De motor was al verbouwd toen ik ‘m kocht. Maar totaal niet naar mijn zin, dus we hadden er geen moeite mee er de zaag in te zetten. Het is een Gooseneck geworden, de motor is verlengd. Deze stijl zag je in de jaren 70 in Amerika, met verchroomde struts in plaats van veren. Het frame is verbouwd in de gewenste stijl door Nick Heere. Hij heeft de kennis en het vakmanschap om zoiets te doen. Mensen die iets heel goed kunnen moet je iets gunnen en bovendien is het een sympathieke kerel. Details zoals de verchroomde eigenbouw blok-steunen onder de tank maken de motor heel speciaal.”
Overstock
Jan: “Een lange voorvork vind ik het mooiste wat er is. We hadden eerst nog korte poten geprobeerd, die Peet nog had liggen. Maar we besloten toch om voor overstock te gaan. De motor hangt daardoor iets achterover en je zit er mooi ‘diep’ in. Omdat de motor echt freaky begon te worden, opperde Peet dat er wel een Crazy Frank-achtig spatbord op zou passen. Maar dan kleiner en smaller. Het king & queen zadel is helemaal zelf gebouwd en is heel apart geworden. De bekleding is door Menno Lenting op maat gemaakt. De originele XS650 wielen zijn weer gebruikt, alhoewel Peet liever geen voorrem zou zien. Maar ik heb altijd gecrost en weet daardoor hoe belangrijk een voorrem is. Ik wilde een hoog stuurtje en bij Iron Pit is dit naar mijn wens gebogen. Peet maakte zoals altijd veel onderdelen zelf. Met een slijptol maakte hij de foot controls. De elektrabox is ook mooi geworden. Dit lijkt net een olietank en door de dummy olieleidingen lopen de kabels. Ik ben er heel tevreden over! De benzinetank is verbouwd naar een dubbele kraan.”
Kaugomballenblauw
Jan’s motor zul je niet snel over het hoofd zien. Niet alleen is de vormgeving anders dan anders, ook is de kleur erg opvallend. Alles, inclusief frame, is in een prachtige diepblauwe kleur gezet… Jan lacht: “We hebben lang over kleuren zitten discussiëren, totdat ik een potje kauwgom zag met precies de goede kleur! Ik ben met het potje naar de spuiter gegaan als voorbeeld. Daarna heb ik bij Frank ‘Inca’ Stienen aangeklopt, die er vlammen op heeft gezet en een dubbele streep. Er is zelfs bladzilver in de vlammen verwerkt.”
Peet is – net als Jan – erg te spreken over het project. “Het is een super aparte motor geworden. Je komt er geen tweede van tegen! We bouwen ondertussen lekker verder. Zelf ben ik bezig met een Sportster project en ook Jan is weer met iets leuks bezig!”
Technische specificaties op volgende pagina