Sommige bikers zijn op enig moment in hun leven verliefd geworden op de lifestyle. Anderen zijn ermee geboren en dan is er ook nog Cedric, binnen Belgische bikerkringen beter bekend als ‘Captain’. Zijn hele leven draait om olie, vet, staal en een allsomvattende drang om choppers te bouwen. Zijn meest recente project, een Panhead, laat zien waar decennia van bouwen Cedric gebracht hebben.
Op zijn 15e kocht Cedric een aftandse Honda Dax om die helemaal uit elkaar te halen en weer op te bouwen, alleen maar om te gaan begrijpen hoe het allemaal in elkaar stak en werkte. Die nieuwsgierigheid werd een obsessie en die obsessie werd een lifestyle. Na de Dax volgden een paar Volkswagen Kevers die eveneens volledig gedemonteerd werden om vervolgens als customprojecten weer opgebouwd te worden. Daarna kwamen de motorfietsen met uiteindelijk een totale passie voor choppers.
GP-Suzuka: Thunderbike Harley-Davidson Softail Breakout 117
ZOEKTOCHT
Het verhaal van deze chop begint voor Cedric niet met het blok, maar met het frame. Hij is jaren op zoek geweest naar een origineel Panhead frame, maar die zijn moeilijk te vinden. Zijn droom was zo’n frame te combineren met een originele Big Twin springervork. Mooie droom, maar niet makkelijk te realiseren. Pas in 2022 was het lot hem in zijn zoektocht een keer goed gezind; Cedric vond zijn frame, een ruige èchte ‘survivor’, the real deal. Dit was de kans zijn droombike te bouwen. Het Panhead blok had hij al in zijn bezit, maar een Panhead hebben en weten in welke staat het blok verkeert zijn twee heel verschillende dingen. Nadat hij het blok helemaal uit elkaar gehaald had viel er een last van zijn schouders, want vrijwel alles verkeerde in een bijna-nieuwstaat. De enige werkelijke ingreep die Cedric nodig achtte betrof de koppen. Zijn 1949 Panhead was nog voorzien van de oude ‘Plumber’ inlaten en iedereen die iets met Panheads heeft weet dat het nagenoeg onmogelijk is om die dicht te houden. Vandaar dat hij zijn ombouwde naar een O-ring inlaatsysteem waarmee het blok en stuk betrouwbaarder werd, zonder iets van haar klassieke ziel prijs te hoeven geven.
VRIENDEN
Vanuit Amerika liet Cedric een passende versnellingsbak overkomen, die hij volledig reviseerde zodat hij zeker wist dat hij niet ergens in de Belgische Ardennen met een onwillige bak zou komen stil te vallen. Zoals het eigenlijk ook hoort bij het ontstaan van een chopper werd ook dit exemplaar gebouwd met de hulp van een aantal vrienden. Cedrics maat Kenny, aka ‘Lesco’ deed bijvoorbeeld een deel van het nodige laswerk. De broers Sven, aka ‘Cheapo’ en Hans (‘El Guero’) namen respectievelijk het vlammende spuitwerk en het poedercoaten van het frame voor hun rekening. Nadat de Panhead eindelijk helemaal klaar was werd de aandacht verlegd naar het rijden met deze pure machine.
LEVENSVERHAAL
Vraag Cedric waarom hij zoveel tijd besteedt aan het zoeken naar onderdelen, het eigenhandig creëren van onderdelen en het weerstaan van alle tegenslagen waar je bij projecten als deze onvermijdelijk mee te maken krijgt en hij zal alleen maar even grijnzen. Voor hem bestaat er eenvoudig niets anders. Van de Dax die hij als 15-jarige onder handen nam, tot en met de recente Panhead; het is voor hem zijn vrijheid. Zijn levensverhaal op twee wielen.
Tekst en fotografie: Adila Ben
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON PANHEAD CHOPPER
| Categorie | Details |
|---|---|
| Eigenaar en Bouwer | Cedric aka Captain |
| Bouwjaar | 1949 |
| Basismodel | Panhead |
| Bouwtijd | 2 maanden |
Motorblok
| Model | Panhead |
| Ontsteking | Puntjes |
| Cilinderinhoud | 1200 cc |
| Zuigers | Standaard |
| Cilinderkoppen | Standaard |
| Carburatie | S&S super E |
| Nokkenas | Standaard |
| Luchtfilter | Custom door Cedric |
| Uitlaatsysteem | Custom |
| Versnellingsbak | Ratchet top |
| Koppeling | Droge platenkoppeling |
Rijwielgedeelte
| Frame | Raked Panhead |
| Voorvork | Samwel 40 inch over Big Twin springer |
| Voorwiel | 19 inch spoolhub |
| Achterwiel | 16 inch standaard |
| Achterrem | Standaard mechanische trommelrem |
Diversen
| Stuur | Custom |
| Risers | Oud, onbekende herkomst, chroom |
| Foot controls | Custom steuntjes met standaard rempedaal en suïcide clutch |
| Benzinetank | Custom chroom peanut tank |
| Zadel | Selle Guilliarde solozitje en p-pad |
| Sissybar | Custom |
| Koplamp | Bates style |
| Achterlicht | Lucas |
Spuitwerk
| Frame | Hans aka ‘El Guero’ |
| Graphics | Flames handpainted door Sven aka ‘Cheapo’ |


