69 Chicano: de Fat Boy van Yuri

Gepubliceerd:

Voor de fameuze Ballentent in Rotterdam staat een witte bestelbus met zwarte HD-logo’s. De achterklep gaat open en voorzichtig rollen Yuri Boomert en ik de Fat Boy in Chicano-stijl van de rijplank af. Zonder aarzelen start hij de motor, het 120R-blok en het Jekyll & Hyde-uitlaatsysteem produceert diepe, rake klappen. Ondanks de vrieskou voelt het meteen alsof het motorseizoen nu eindelijk ècht is begonnen.

Yuri is een wereldburger met een Rotterdams hart. Geboren in Schiedam en opgegroeid in Hellevoetsluis, wijst hij naar het World Port Center aan de overkant van de Maas, waar zijn bedrijf is gevestigd. “Ik heb veel in het buitenland gewoond en gewerkt, onder andere in Griekenland, Engeland en nu België. Op mijn 29ste begon ik als shipbroker in Nederland, een tussenpersoon voor scheepstransport. Uiteindelijk richtte ik mijn eigen bedrijf op, ‘Eastport Maritime BV’, samen met een Singaporese partner. We hebben nu vestigingen in Singapore, Tokio, Dubai, New York en Houston.”

Meer Yuri

Naam Yuri Boomert
Geboortedatum 25 september 1969
Beroep Ondernemer / Shipbroker
Type Happy-go-lucky
Drank Jack Daniel’s
Eten Het liefst buiten de deur
Liefde Mijn vrouw
TV Voetbal & series
Politiek Doen we niet aan
Film Pulp Fiction, om er maar een te noemen
Muziek Alles, van rock tot opera
Boek King of Oil, Marc Rich
Sport Voetbal
Hobby Motoren en reizen
Vrouwen Gecompliceerde wezens die veel geluid produceren
Mannen Snel tevreden, makkelijk in de omgang
Motoren Alles van Harley-Davidson
Voorbeeld Bruce Springsteen – ouwe rocker, maar nog steeds drie uur achter elkaar op het podium
Lijfspreuk “Wachten doen we op de bus en die komt hier niet.”

KRIEBELEN

In zijn jeugd reed Yuri motor zonder rijbewijs, wat zijn geliefden maar niets vonden. Hij staakte motorrijden een tijd, in tegenstelling tot zijn jongere broertje Tim, die altijd bleef motorrijden en sleutelen. “Tim is technisch aangelegd en haalt alles uit elkaar, iets waar ik minder handig in ben. Mijn werk speelt zich vooral achter een computer en via de telefoon af. Op mijn 40ste begon het weer te kriebelen. Ik liep toevallig bij een Harley-Davidson-dealer in België binnen en ontdekte dat een Sportster Iron al voor € 7.500 te koop was. Ik had altijd gedacht dat Harley’s onbetaalbaar waren, maar dit viel me enorm mee dus kocht ik er een, nog steeds zonder rijbewijs. Maar dit keer besloot ik het goed te doen en haalde ik mijn rijbewijs in België. Veel mensen denken dat het daar makkelijker is dan in Nederland, maar dat valt tegen. Wel hebben ze een bijzonder systeem: je mag met een lesplaat op je eigen motor naar je praktijkexamen rijden. Als je zakt, rij je gewoon weer naar huis.”

Michael laat zijn 2023 Lowrider S upgraden

ROUTE 66

Vier jaar geleden besloot Yuri zijn broertje Tim voor zijn trouwen te verrassen met een roadtrip over de legendarische Route 66. “Mijn rijervaring was niet groot en je weet nooit wat je tegenkomt, dus we boekten de reis bij een Amerikaanse touroperator. Tim was door het dolle heen en bestelde T-shirts en twee headsets. Ik begon echter te twijfelen: wat als ik koudwatervrees krijg, of als het juist helemaal geweldig wordt? De eerste rit was allesbehalve makkelijk en voelde alsof ik opnieuw mijn rijexamen deed. De volgende ochtend regende het pijpenstelen en de voorspelling was vier dagen storm. We reden samen met een groep Schotten en ik kon niet meer afhaken, dus moest ik doorzetten. Gedurende die trip leerde ik te genieten van het motorrijden, wat het startsein werd om mijn hobby met motoren voort te zetten.”

MOTORCYCLE ACADEMY

Yuri kocht zijn Fat Boy van Claus, een betrouwbare klant uit Duitsland. Die had de motor door H-D Performance uit Hamburg laten verbouwen tot een meer klassieke uitstraling met een beachbar en een enorm zadel. Inmiddels heeft Yuri de motor meer ‘blacked out’ gemaakt om de duistere Chicano-stijl te bereiken. “Toen ik de motor kocht, moest ik hem opnieuw laten keuren om hem op Belgisch kenteken te krijgen. Dat was nogal een gedoe, want in België zijn ze strenger met zaken als geluid en knipperlichten. We bouwden de motor eerst helemaal terug naar origineel, lieten hem keuren en hebben hem daarna weer omgebouwd naar custom. Het oorspronkelijke zadel was een oud-Duits model, wat niet echt bij de stijl paste. Ik ging naar Tijger Leathers in Den Haag en daar maakten ze een prachtig zadel met ‘diamond stitching’, in een kleur die perfect bij de motor past. Via mijn broer wist ik al het een en ander, maar ik wilde zelf leren hoe een motor in elkaar zit. Zo kwam ik bij de Motorcycle Academy van Peter van den Barselaar terecht, waar ik meerdere cursussen heb gevolgd. Die cursussen waren top: je slaapt daar, ontbijt samen en ontmoet mensen uit alle lagen van de samenleving. Van priesters tot motorclubleden, iedereen komt daar samen rond de techniek van Harley. Peter is een echte liefhebber en wist mij te enthousiasmeren voor oudere motoren. Daardoor heb ik nu ook een Harley-Davidson WLA uit 1939. Mijn doel is om te leren sleutelen aan deze oude machines. Het rijden op zo’n oude motor is al een uitdaging op zich. Het schakelen en koppelen is namelijk totaal anders dan op moderne motoren.”

BIKESHOW PRIJS

Yuri’s gezin is nauw betrokken bij zijn projecten en inmiddels ook gearriveerd. We sluiten de dag af met (hoe kan het anders…) vijf overheerlijke, handgemaakte gehaktballen. De sfeer is top en we praten nog lang na, waarbij ook de (derde) prijs die Yuri vorig jaar won op de Bigtwin Bikeshow ter sprake komt. De gewonnen 250 euro tegoedbon van Zodiac investeerde hij in een Soundstream Reserve voor zijn nieuwste project. Wie weet zien we Yuri (met de kennis die hij bij Peter heeft opgedaan) snel weer terug met een van zijn volgende projecten!

Tekst & fotografie: Edgar Vingerhoed

ALGEMEEN
Eigenaar Yuri Boomert
Bouwer H-D Performance Hamburg
MOTORBLOK
Bouwjaar 2014
Merk Harley-Davidson
Type Fat Boy
Cilinderinhoud 120R Screamin’ Eagle met Screamin’ Eagle 255 nokkenas, RFA C909698
Vermogen 135 pk
Versnellingsbak Standaard met hydraulische koppeling
Ontsteking Screamin’ Eagle Super Tuner
Luchtfilter Roland Sands Design (RSD)
Uitlaat Dr. Jekill & Mr. Hyde 2-2 Short Cut ESM
RIJWIELGEDEELTE
Frame Softail
Schokbrekers Legend Air Suspension
Voorwiel Rick’s Motorcycles Super Steve 3.5 x 21 inch, velgenring zwart gepoedercoat met 20-spaaks hoogglans gepolijst
Voorband Metzeler ME 880, 120/70-21
Voorspatbord Klock Werks Kustom Cycles Steel
Voorrem Standaard
Voorvork Standaard
Achterwiel Rick’s Motorcycles Super Steve 6 x 18 inch, velgenring zwart gepoedercoat met 20-spaaks hoogglans gepolijst
Achterband Metzeler ME 880, 200/50 ZR18
Achterrem Harley-Davidson origineel, Rick’s Super Steve 11.5’’
DIVERSEN
Stuur Killer Custom ‘Killer Bull’ 12 inch, 2” Fat Handlebar
Snelheidsmeter Harley-Davidson combinatie analoge snelheids- en toerenteller
Koplamp LED Killer Custom 7’’ headlight met parkeerlicht
Controls Slipstream
Op de benzinetank Performance Machine Apex met LED-benzine-indicator
Zadel Tijger Leathers, Den Haag
Achterlicht Kellermann Micro Extreme Atto Dark (running/brake/turn signals)
Floorboards Arlen Ness Deep Cut Black footpegs, Shift Peg Deep Cut Black, Shifter Heel/Toe
Spiegels Arlen Ness Cat Eye Curvaceous
Handvatten Slipstream
SPUITWERK
Kleur Mat grijs / zwart uni airbrush, decorstrepen in groen en zilver
Design Sinnwell Design
Spuiter Pulvertechnik Nord

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen