Voor de fameuze Ballentent in Rotterdam staat een witte bestelbus met zwarte HD-logo’s. De achterklep gaat open en voorzichtig rollen Yuri Boomert en ik de Fat Boy in Chicano-stijl van de rijplank af. Zonder aarzelen start hij de motor, het 120R-blok en het Jekyll & Hyde-uitlaatsysteem produceert diepe, rake klappen. Ondanks de vrieskou voelt het meteen alsof het motorseizoen nu eindelijk ècht is begonnen.
Yuri is een wereldburger met een Rotterdams hart. Geboren in Schiedam en opgegroeid in Hellevoetsluis, wijst hij naar het World Port Center aan de overkant van de Maas, waar zijn bedrijf is gevestigd. “Ik heb veel in het buitenland gewoond en gewerkt, onder andere in Griekenland, Engeland en nu België. Op mijn 29ste begon ik als shipbroker in Nederland, een tussenpersoon voor scheepstransport. Uiteindelijk richtte ik mijn eigen bedrijf op, ‘Eastport Maritime BV’, samen met een Singaporese partner. We hebben nu vestigingen in Singapore, Tokio, Dubai, New York en Houston.”
Meer Yuri
Naam | Yuri Boomert |
Geboortedatum | 25 september 1969 |
Beroep | Ondernemer / Shipbroker |
Type | Happy-go-lucky |
Drank | Jack Daniel’s |
Eten | Het liefst buiten de deur |
Liefde | Mijn vrouw |
TV | Voetbal & series |
Politiek | Doen we niet aan |
Film | Pulp Fiction, om er maar een te noemen |
Muziek | Alles, van rock tot opera |
Boek | King of Oil, Marc Rich |
Sport | Voetbal |
Hobby | Motoren en reizen |
Vrouwen | Gecompliceerde wezens die veel geluid produceren |
Mannen | Snel tevreden, makkelijk in de omgang |
Motoren | Alles van Harley-Davidson |
Voorbeeld | Bruce Springsteen – ouwe rocker, maar nog steeds drie uur achter elkaar op het podium |
Lijfspreuk | “Wachten doen we op de bus en die komt hier niet.” |
KRIEBELEN
In zijn jeugd reed Yuri motor zonder rijbewijs, wat zijn geliefden maar niets vonden. Hij staakte motorrijden een tijd, in tegenstelling tot zijn jongere broertje Tim, die altijd bleef motorrijden en sleutelen. “Tim is technisch aangelegd en haalt alles uit elkaar, iets waar ik minder handig in ben. Mijn werk speelt zich vooral achter een computer en via de telefoon af. Op mijn 40ste begon het weer te kriebelen. Ik liep toevallig bij een Harley-Davidson-dealer in België binnen en ontdekte dat een Sportster Iron al voor € 7.500 te koop was. Ik had altijd gedacht dat Harley’s onbetaalbaar waren, maar dit viel me enorm mee dus kocht ik er een, nog steeds zonder rijbewijs. Maar dit keer besloot ik het goed te doen en haalde ik mijn rijbewijs in België. Veel mensen denken dat het daar makkelijker is dan in Nederland, maar dat valt tegen. Wel hebben ze een bijzonder systeem: je mag met een lesplaat op je eigen motor naar je praktijkexamen rijden. Als je zakt, rij je gewoon weer naar huis.”
Michael laat zijn 2023 Lowrider S upgraden
ROUTE 66
Vier jaar geleden besloot Yuri zijn broertje Tim voor zijn trouwen te verrassen met een roadtrip over de legendarische Route 66. “Mijn rijervaring was niet groot en je weet nooit wat je tegenkomt, dus we boekten de reis bij een Amerikaanse touroperator. Tim was door het dolle heen en bestelde T-shirts en twee headsets. Ik begon echter te twijfelen: wat als ik koudwatervrees krijg, of als het juist helemaal geweldig wordt? De eerste rit was allesbehalve makkelijk en voelde alsof ik opnieuw mijn rijexamen deed. De volgende ochtend regende het pijpenstelen en de voorspelling was vier dagen storm. We reden samen met een groep Schotten en ik kon niet meer afhaken, dus moest ik doorzetten. Gedurende die trip leerde ik te genieten van het motorrijden, wat het startsein werd om mijn hobby met motoren voort te zetten.”
MOTORCYCLE ACADEMY
Yuri kocht zijn Fat Boy van Claus, een betrouwbare klant uit Duitsland. Die had de motor door H-D Performance uit Hamburg laten verbouwen tot een meer klassieke uitstraling met een beachbar en een enorm zadel. Inmiddels heeft Yuri de motor meer ‘blacked out’ gemaakt om de duistere Chicano-stijl te bereiken. “Toen ik de motor kocht, moest ik hem opnieuw laten keuren om hem op Belgisch kenteken te krijgen. Dat was nogal een gedoe, want in België zijn ze strenger met zaken als geluid en knipperlichten. We bouwden de motor eerst helemaal terug naar origineel, lieten hem keuren en hebben hem daarna weer omgebouwd naar custom. Het oorspronkelijke zadel was een oud-Duits model, wat niet echt bij de stijl paste. Ik ging naar Tijger Leathers in Den Haag en daar maakten ze een prachtig zadel met ‘diamond stitching’, in een kleur die perfect bij de motor past. Via mijn broer wist ik al het een en ander, maar ik wilde zelf leren hoe een motor in elkaar zit. Zo kwam ik bij de Motorcycle Academy van Peter van den Barselaar terecht, waar ik meerdere cursussen heb gevolgd. Die cursussen waren top: je slaapt daar, ontbijt samen en ontmoet mensen uit alle lagen van de samenleving. Van priesters tot motorclubleden, iedereen komt daar samen rond de techniek van Harley. Peter is een echte liefhebber en wist mij te enthousiasmeren voor oudere motoren. Daardoor heb ik nu ook een Harley-Davidson WLA uit 1939. Mijn doel is om te leren sleutelen aan deze oude machines. Het rijden op zo’n oude motor is al een uitdaging op zich. Het schakelen en koppelen is namelijk totaal anders dan op moderne motoren.”
BIKESHOW PRIJS
Yuri’s gezin is nauw betrokken bij zijn projecten en inmiddels ook gearriveerd. We sluiten de dag af met (hoe kan het anders…) vijf overheerlijke, handgemaakte gehaktballen. De sfeer is top en we praten nog lang na, waarbij ook de (derde) prijs die Yuri vorig jaar won op de Bigtwin Bikeshow ter sprake komt. De gewonnen 250 euro tegoedbon van Zodiac investeerde hij in een Soundstream Reserve voor zijn nieuwste project. Wie weet zien we Yuri (met de kennis die hij bij Peter heeft opgedaan) snel weer terug met een van zijn volgende projecten!
Tekst & fotografie: Edgar Vingerhoed
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Yuri Boomert |
Bouwer | H-D Performance Hamburg |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 2014 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Fat Boy |
Cilinderinhoud | 120R Screamin’ Eagle met Screamin’ Eagle 255 nokkenas, RFA C909698 |
Vermogen | 135 pk |
Versnellingsbak | Standaard met hydraulische koppeling |
Ontsteking | Screamin’ Eagle Super Tuner |
Luchtfilter | Roland Sands Design (RSD) |
Uitlaat | Dr. Jekill & Mr. Hyde 2-2 Short Cut ESM |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Softail |
Schokbrekers | Legend Air Suspension |
Voorwiel | Rick’s Motorcycles Super Steve 3.5 x 21 inch, velgenring zwart gepoedercoat met 20-spaaks hoogglans gepolijst |
Voorband | Metzeler ME 880, 120/70-21 |
Voorspatbord | Klock Werks Kustom Cycles Steel |
Voorrem | Standaard |
Voorvork | Standaard |
Achterwiel | Rick’s Motorcycles Super Steve 6 x 18 inch, velgenring zwart gepoedercoat met 20-spaaks hoogglans gepolijst |
Achterband | Metzeler ME 880, 200/50 ZR18 |
Achterrem | Harley-Davidson origineel, Rick’s Super Steve 11.5’’ |
DIVERSEN | |
Stuur | Killer Custom ‘Killer Bull’ 12 inch, 2” Fat Handlebar |
Snelheidsmeter | Harley-Davidson combinatie analoge snelheids- en toerenteller |
Koplamp | LED Killer Custom 7’’ headlight met parkeerlicht |
Controls | Slipstream |
Op de benzinetank | Performance Machine Apex met LED-benzine-indicator |
Zadel | Tijger Leathers, Den Haag |
Achterlicht | Kellermann Micro Extreme Atto Dark (running/brake/turn signals) |
Floorboards | Arlen Ness Deep Cut Black footpegs, Shift Peg Deep Cut Black, Shifter Heel/Toe |
Spiegels | Arlen Ness Cat Eye Curvaceous |
Handvatten | Slipstream |
SPUITWERK | |
Kleur | Mat grijs / zwart uni airbrush, decorstrepen in groen en zilver |
Design | Sinnwell Design |
Spuiter | Pulvertechnik Nord |