BMW Retro Bobber van Erwin Dijkstra: Jet Green Dream Machine

Gepubliceerd:

Te midden van indrukwekkende retro Porsches in de werkplaats van Rico Customs, zijn we op zoek naar het perfecte plaatje. Maar vandaag gaat het om meer dan alleen de ambiance en een fraaie setting. De BMW Bobber van Erwin Dijkstra uit Emmen heeft namelijk ook een bijzondere connectie met het legendarische merk Porsche.

Erwins passie voor retro motoren in de customstijl van caféracers en bobbers begint pas echt te groeien wanneer hij jaren geleden voor het eerst de creaties van custombouwer Arjan van den Boom ziet. Wetende dat kwaliteit niet goedkoop is, verbouwt en onderhoudt hij hier en daar wat motoren totdat hij begint aan zijn mooiste project tot nu toe. “Mijn vader Hielke was motoragent en dat is waar ik grotendeels het motorrijden van heb overgenomen. Het leek mij een mooie gedachte om hetzelfde type motor als waarmee mijn vader zijn rijopleiding heeft gereden, als basis te gebruiken voor mijn project: Een BMW R100RT”, vertelt Erwin.

PHOTOSHOP

“In 2018 woonde ik een jaar met mijn vrouw in Spanje. Daar begon ik met het tekenen van mijn project in Photoshop. De motoren van Arjan van den Boom gebruikte ik als inspiratiebron. Op internet vond ik een complete BMW met maar 48.000 kilometer op de teller. Hij was van de eerste eigenaar en de complete onderhoudshistorie was bekend. Ik stuurde er mijn vader en broer op af om te kijken of het iets was. De BMW heeft maanden bij mijn broer in de schuur gestaan, tot ik terug was in Nederland.”

HORIZONTALE LIJN

“Eerst heb ik de motor helemaal gestript en een subframe laten maken speciaal voor een solozadel. Ondertussen liet ik het blok en de deksels opnieuw stralen. Daarna kon het inclusief frame, velgen, cardan en voorvork gepoedercoat worden. Omdat de motor voor zijn leeftijd weinig kilometers had gelopen, zagen de zuigers er nog mooi uit. Wel heb ik preventief de zuigerveren en kleppen opnieuw ingeslepen. Het had niet gehoeven, maar alles lag toch uit elkaar. Mijn maat Stephen hielp me met grote klussen, zoals het terugplaatsen van het blok, de versnellingsbak en de cardan. De voorvork is met vijf centimeter ingekort en heeft nieuwe veren. Om het geheel waterpas te krijgen, heb ik de achterzijde ook iets laten zakken. Bij dit type motor is het belangrijk hoe de horizontale lijn verloopt. Je wilt hier niet de hoogte in, maar de breedte. Voor meer body heb ik het stuur even breed gehouden als de cilinders”, verklaart Erwin.

FOCUS

Omdat Erwin voor kwaliteit gaat en iets unieks wil bouwen, houdt hij zich een tijdje bezig met kleinere projecten om zijn grote project te kunnen bekostigen. Een ander voordeel is dat hij daarmee ook veel ervaring opdoet. “Vorig jaar besloot ik de motor helemaal af te maken en legde ik de volledige focus op dit project. Alle bouten en schroeven werden vervangen voor RVS. De originele Snowflake-wielen werden voorzien van Brembo’s met nieuwe leidingen en de bekabeling van de bedieningsknoppen werkte ik zo subtiel mogelijk weg. De kabels van LED-verlichting zijn niet zo dik. Het wegwerken door het stuur ging me daarom best goed af.”

PORSCHE INVLOED

Erwin vervolgt: “Ik kwam ooit een Porsche tegen waarvan de kleur fantastisch mooi veranderde vanuit de schaduw in de zon en dacht: ‘dat wordt mijn kleur’. De Jet Green paint op de originele BMW tank is dus een exclusieve kleur die alleen door Porsche, op bestelling, wordt geleverd. Het met leer beklede zadel liet ik door Jeroen van Silvermachine maken en het heeft dezelfde stijl en stiksels als de bekleding van een Porsche. Hiermee leek het echter wel ineens alsof de gepoedercoate accubak er maar een beetje los bij hing. Jeroen bedacht toen in dezelfde stijl als het zadel een accubak. Zo creëer je toch een beetje meer eenheid”.

BIGTWIN BIKESHOW

Het eindresultaat is op enkele details na precies geworden zoals de ontwerptekening die ik in 2018 in Spanje had gemaakt. Het enige verschil is dat ik daar een achterspatbord op had getekend. Maar in het echt belemmerde dat toch het achteraanzicht en de inkijk van het blok. Het voorspatbord, daar ontkom ik niet aan, anders heb ik zo een mond vol met stenen.” Nagenietend van alle indrukken sluiten we de dag af met een potje bier aan de bar. Natuurlijk komt ook de Bigtwin Bikeshow ter sprake en met een beetje geluk zien we de BMW van Erwin daar weer terug. Want hij mag zeker gezien worden!

TECHNISCHE SPECIFICATIES BMW R100RT CAFÉRACER

Eigenaar/bouwer Erwin Dijkstra
Bouwjaar motorblok 1984
Merk BMW
Type R100RT
Cilinderinhoud 980 cc
Ontsteking Elektronische ontsteking
Carburateurs 2 x 40 mm Bing
Luchtfilter DNA
Uitlaat Standaard bochten afgewerkt met keramische coating, shorts einddempers
Versnellingsbak 5-bak
Frame Origineel BMW
Voorvork Origineel maar ingekort met CNC gefreesde voorvork emblemen
Voorwiel Origineel 19 inch
Voorband Continental TKC80
Voorrem Brembo
Schokbrekers YSS BMW R-series Twin Shocks
Achterwiel Origineel 18 inch
Achterband Continental TKC80
Achterrem Brembo
Bijzonderheden Op maat gemaakt subframe voor monoseat en YSS shocks
Stuur Superbike
Snelheidsmeter Daytona Velona
Hendels Retro rem- en koppelingsset
Handvatten Motogadget
Koplamp Classic koplamp met originele BMW lamp oren
Knipperlichten voor Kellermann
Controls Motogadget
Benzinetank Origineel BMW, gespoten in Porsche Jet Green
Zadel Custom soloseat + accubak gemaakt door Silvermachine
Achterlicht Kellermann 3-1
Bedrading Geminimaliseerd en aangepast voor LED
Spiegels Highsider
Kleur Porsche Jet Green
Design Erwin Dijkstra
Spuiter Mark Hassing (Made)
Socialmedia Instagram: motor_braap
Dank aan Rik ten Napel (Rico Customs) voor het beschikbaar stellen van zijn locatie,
Gerard Kramer (Jerryt Custom Bikes) voor het maken van het subframe,
Jesper Herngreen (Ninetytwo Custom Motorcycles) custom onderdelen,
Jeroen Bouwmeester (Silvermachine Seats) zadel en accubak

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen