Harley-Davidson: XL 53C

Gepubliceerd:

De Sportster met het betrouwbare Evolution motorblok heeft na ruim 35 jaar plaats moeten maken voor een moderne variant. Dit was noodzakelijk door de steeds strenger wordende Euronormen en vraag naar meer vermogen. De luchtgekoelde V-twin kon daar helaas niet meer aan voldoen. Voor een mooi onverprutst exemplaar moet je steeds dieper in de buidel tasten om eigenaar te kunnen worden. We hebben er een gevonden in de 100 th anniversary uitvoering die door omstandigheden heel netjes is geprijsd. 

Tanja Poelman (26) heeft op dit moment geen vaste woon of verblijfplaats. Vorig jaar is zij na haar medische studie met de noorderzon vertrokken. Op dit moment verblijft ze in het Aziatische continent en heeft nog geen idee wanneer ze weer terug zal keren. Haar oom heeft de Sportster destijds aangeschaft bij O.I.T. Harley dealer in Breda. Er is direct handvatverwarming, een alarmsysteem/startonderbreker opgezet en wat kleine accessoires gemonteerd. Twee jaar terug heeft Tanja die overgenomen, nu helpt hij met de verkoop. De Harley is nog helemaal origineel en in uitzonderlijk nette staat. Tanja is al ruim een jaar op pad en dat bevalt zo goed dat de Sportster nu verkocht moet worden om de reis verder te financieren. Die staat nu in Midwolda en was met een starthulp en snufje remmenreiniger snel weer aan de loop. Om de prijs te drukken is er verder nog niks aan gedaan.

Harley-Davidson: XL 53C
Bouwjaar: 2003
Tellerstand: 24149 kilometer
Vraagprijs: € 4.750,-
Telefoonnummer: 06-44034809

Deze Sportster is één van het laatste productiejaar zonder rubber mount frame waarbij het motorblok in rubbers is bevestigd. Dit zorg voor meer beleving maar gaat natuurlijk ten koste van het comfort. Ook de cv-carburateur draagt daaraan bij. Tijdens het starten moet je de choke knop in de juiste stand zetten en is dit systeem gevoeliger voor lang stilstaan. In combinatie met de kwaliteit van de huidige benzine kan dit voor een uitdaging zorgen. Dat is hier ook het geval. Door lang stilstaan zijn de benzineslangen, afdichtingen en sproeiers aangetast. Om dit goed aan te pakken is de beste optie alles demonteren en ultrasoon te reinigen en weer opnieuw op te bouwen. Dit zal een paar tientjes aan materiaal kosten en een middagje sleutelplezier. Ook zal de accu moeten worden vervangen. Voordat de motor ruim een jaar terug is weggezet zijn alle oliën vernieuwd. Als je dit allemaal door een dealer laat uitvoeren zullen de kosten op ongeveer €500,- tot €700,- uitkomen. Dat is natuurlijk ook nog een optie.

Tekst & foto’s: Peter van den Barselaar (MotorcycleAcademy)

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen