Road King Bagger door DRC Motors: Let the beast go!

Gepubliceerd:

Bij DRC, in de Kempense gemeente Wuustwezel wordt niet alleen hard aan Harley’s gesleuteld, je kan er ook terecht voor het onderhoud en herstelling van allerhande motormerken. Wie zijn dertien in een dozijn machine graag verpopt ziet tot exclusieve eyecatcher, is er eveneens aan het juiste adres.

Opendeurdagen zijn voor Ivan De Ron een ideale gelegenheid om fraai gecustomizede projecten aan een ruimer publiek te showen. Onlangs stond er, te midden van een oldskool dragracer en een seventies chopper, een opmerkelijk gestroomlijnde Road King bagger te pronken. Vereerd met de royale aandacht vertelt de enthousiaste zaakvoerder hoe het project tot stand kwam.

IN DE KNOEI 

Over de voorgeschiedenis van de in 2013 gebouwde Road King valt helaas niet veel meer te achterhalen. Ivan vertelt: “De motor stond een tijdje geleden nog in zijn originele uitmonstering te koop bij Francis, de exploitant van Euro 6 Motors. Dat is een firma die gespecialiseerd is in de verkoop van exclusieve wagens. Francis heeft vroeger nog een motorzaak gerund en omdat hij met dat wereldje goed vertrouwd is, worden er tussendoor ook gecustomizede motoren verhandeld. Onlangs trok hij met een paar exotische Harley’s in de camionette naar Faak am See. Niet om er prijzen weg te kapen, maar gewoon uit passie en er tevens nieuwe ideeën op te doen voor een volgende verbouwing. Een die-hard motard is het zeker niet, het is eerder een pur sang zakenman. Omdat er weinig gegadigden op de standaard Road King afkwamen, dacht hij erover om de Amerikaan een iets exotischer aanzien te schenken. Daarvoor was hij bij mij uiteraard aan het juiste adres”, knipoogt Ivan. “We staken de koppen bij elkaar en gingen samen aan de slag. Toen de motor in ruwbouw bij mij aankwam waren de voorvork en het 26 inch wiel al gemonteerd, maar de rest van de kit was er los bij.”

BAGGER KIT

Ivan: “Vooreerst ben ik begonnen met de Road King volledig te strippen. Enkel het frame, het motorblok en de versnellingsbak bleven gespaard. De originele benzinetank, die over twee benzinedoppen beschikt, was bedekt met een blanco bagger kit tankcover zonder opening. Om te kunnen tanken heb ik het inwendige pompsysteem van een Street Glide ingebouwd. Zo kon de tank aangepast worden op de Tommy&Sons bagger carrosserie. Het balhoofd werd aangepast en met een baggerset naar voor opgeschoven, omwille van het grote 26 inch voorwiel. De vorkpoten zijn ingekort en voorzien van Arlen Ness covers. De gemonteerde Moto-Master Flame remschijven werden hoofdzakelijk gekozen voor de fraaie esthetiek. Toch zijn we er wel een tijdje mee aan het sukkelen geweest, want telkens als ze warm werden liepen ze vast. Dat probleem werd opgelost door de remklauwen, die niet honderd procent recht bleken, af te vlakken. Binnenin bleef het 103 c.i. blok volledig standaard. Enkel aan de buitenkant zijn er een aantal optische aanpassingen gebeurd, zoals andere covers en rode cilinderkoppen.”

HEBBEDINGETJES

Lachend vertelt Ivan: “Net als de meeste verbouwers kwam Francis opdraven met een onvoorzien en langzamerhand verder uitdijend verlanglijstje. Toen hij in de werkplaats een motor met engine lights zag, wou hij meteen dezelfde rode lampjes onder het motorblok en de benzinetank. De rode remklauwen zijn bijkans een persoonlijke signatuur, want Francis heeft waarschijnlijk nog nooit motoren gereden of verhandeld zonder rood of geel gespoten klauwen. Alcantara en Bentley stiksel voor het zadel behoren eveneens tot de vaste items voor zijn motoren. Het werd vervaardigd bij een zadelmaker uit Zandvliet. Vooraan moest er sowieso een vette, met opvallend ‘BOSS’ logo gegraveerde koplamp op. Een alledaagse standaard teller bovenop de dikke flyer bar was volgens Francis zowat huilen met de pet op. Het stuur moest zo clean mogelijk blijven, met weggewerkte kabels. Zodoende kwam hij op zekere dag doodleuk de garage binnengestapt met een digitale indicator onder de arm. De teller kon fraai in de koplamp verwerkt worden, maar het zijn mini-details waar toch behoorlijk wat tijd en werk in sluipen. Ook een 150W muziekinstallatie behoorde tot de hebbedingetjes, want tijdens de uitstapjes is een vleugje loeiharde muziek uiterst welkom. De boxen zitten in de verhoogde deksels verwerkt, terwijl de koffers dienst doen als ideale klankkasten. Door twee extra boxen op de valbeugels te monteren is de sound werkelijk fenomenaal.”

Dirty Scumbag: Davids lang gekoesterde droom wordt werkelijkheid

FUNCTIONALITEIT

De Holly Custom Touring fender volgt keurig de contouren van het voorwiel. Door de afhangende bakken is het achterwiel amper zichtbaar, maar toch moest het vervangen worden door een 17 inch exemplaar met ongeveer hetzelfde design als de fikse 26 inch joekel vooraan. De velgen werden, net als de floorboards en een aanzienlijk pakket andere onderdelen, zwart gespoten. Enkel in de spaken bleef nog een streepje aluminiumtint over. “Zwart straalt klasse uit en mijn ervaring leert dat de mensen tegenwoordig minder gecharmeerd zijn van het oubollige chroom”, verduidelijkt Ivan. “De open Freedom Combat uitlaat verspreidt tamelijk wat heibel, maar op een bagger is dat eigenlijk wel gerechtvaardigd en het blijft aanvaardbaar. Toen de motor bij ons binnenkwam was het plaatwerk van de kit nog in ruw, wit polyester. Bij het inwerken van de langwerpige, verticale led verlichting hebben we er gelijk voor gezorgd dat alles vlot demonteerbaar is. Bij het vervangen van een achterslof kan dat bijzonder handig zijn. Stekkertje loskoppelen en de bakken kunnen eraf zonder miserie. Er zijn al duizenden motoren gebouwd waar niet mee te rijden valt, maar om probleemloos rond te knallen verkies ik toch een zekere vorm van functionaliteit.” 

KEUZE VOOR ESTHETIEK 

Ik ken Francis ondertussen al een drietal jaar, een periode waarin ik meerdere motoren voor hem mocht verbouwen. Opgepepte motorblokken interesseren hem nauwelijks, hij spendeert zijn biljetten liever aan optische ingrepen die een zekere esthetiek uitstralen. Dan is de keuze voor een statige, regelbare luchtvering op een bagger een compleet logische beslissing. Een centrale elektrische middenbok was het ultieme speeltje. Met de onlangs in België ingevoerde motorkeuring wordt er helaas minder geïnvesteerd, maar bij Francis was dat geen probleem en bij DRC was hij daarvoor aan het juiste adres.

KIJKLUSTIGEN

Vrijwel direct nadat we plaats hadden genomen op het terras van een lokaal staminee (cafeetje) voor het interview, vormt zich een horde kijklustigen om de geparkeerde Road King. Alvorens de aftocht aan te vangen krijgt Ivan dus nog een hele rits extra vragen te verwerken. Daarna mept hij de mastodont in eerste versnelling, om met een krachtige gasstoot weg te stuiven. Het valt op dat de driehoek tussen stuur, zadel en voetsteunen ruim bemeten is, waardoor het rijcomfort voor mensen met een bescheiden lichaamslengte ietwat getemperd wordt. Een echte liefhebber zal daar heus niet om malen. Let the beast go! De Road King staat ondertussen alweer te koop. Francis heeft zijn oog al laten vallen op een Road Glide bagger en een V-Rod die al gedemonteerd is en klaar om te customizen. The show must go on…

Tekst & fotografie: Patrick De Muynck

SPECIFICATIES H-D ROAD KING BAGGER

ALGEMEEN
EigenaarEuro 6 Motors
BouwerDRC-Motors, Wuustwezel
Bouwtijd+/- 1 jaar (onderbroken)
MOTORBLOK
Merk en typeHarley-Davidson Road King
Bouwjaar2013
Cilinderinhoud1690 cc – 103 c.i.
InjectieDelphi
LuchtfilterArlen Ness
UitlatenFreedom Combat
Versnellingsbak6-bak
Primaire kaststock
Andere aanpassingenengine light kit
RIJWIELGEDEELTE
Merk en type frameH-D Road King
Achterbrugstock
Schokdempersair ride
Balhoofdplatenaangepast baggerset voor 26 inch wiel
Voorvorkstock, Arlen Ness covers
Voorwiel26 inch
VoorremFlames Moto-Master
VoorbandShinko 120/50-26
Achterwiel17 inch
Achterremstock
AchterbandMetzeler 180/60-17
DIVERSEN
KoplampBoss led-lamp
StuurFlyer bar
KnipperlichtenLed
SpiegelsArlen Ness
Tellersdigitaal
HandvattenArlen Ness
BenzinetankStreet Glide binnenwerk, Tommy&Sons bagger kit
Zadelop maat gemaakt. Alcantara, leder, Bentley stiksel
VoorspatbordHolly Custom Touring fender
AchterspatbordTommy&Sons bagger kit
AchterlichtLed
VoetsteunenArlen Ness
Muziekinstallatie4 x 150W met bluetooth versterker
Middenbokelektrisch
Radiator coverTommy&sons
SPUITWERK
SpuiterJD Classic Wuustwezel
Kleurblack S016/ red S126

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen