De Duitse custombouwers bij Thunderbike weten dat Harley-Davidson voor haar CVO modellen de lat bijzonder hoogt legt. Toch deinst Thunderbike er niet voor terug om te proberen diezelfde lat nòg een flink stuk hoger te leggen. Ze starten met een CVO Road Glide ST en realiseren een schitterende Performance-Bagger!
We weten bij Thunderbike dat de 121 ci/1983 cc CVO Road Glide ST al af-fabriek een geweldige machine is, maar dat maakte voor ons de uitdaging om juist met die motor aan de slag te gaan alleen maar aantrekkelijker!
Harley-Davidson SPS 4 by Thunderbike
DIGGERS
Om te beginnen vervingen we de originele 19 inch wielen door onze high-spec driedelige Digger wielen. Voor in 21 inch, achter in 18 inch. De Diggers zien er niet alleen geweldig mooi uit, maar ze zijn ook technisch absolute top; Sportief, perfect afgewerkt en mede dankzij het nieuwe symmetrische design ook buitengewoon stabiel. De zwarte poedercoating zorgt ervoor dat de velgen perfect opgaan in het totaalbeeld. Ook de remmen kregen een upgrade; de standaard 320 mm schijven in het voorwiel werden vervangen door onze 340 mm zwevende Wave Spoke remschijven. De radiale remklauwen kregen een nieuwe plek met behulp van onze adapter. Vanwege het grotere voorwiel werd het voorspatbord iets hoger geplaatst. De originele front spoiler werd overgespoten en is nu (in plaats van zwart) wit om optisch goed bij de rest voor de voorzijde aan te sluiten.
CLUBSTYLE
Omdat veel van de originele kuipdelen van de CVO gemaakt zijn uit carbon vinden sommige mensen het ‘zonde’ om ze in een kleur te spuiten. Voor een Performance Bagger als deze gebruiken wij ook graag carbondelen. Je kunt het basismateriaal bijvoorbeeld nog steeds zien bij het voorspatbord, de tank en de achterspatbord covers. Voor een sportievere stance werd het originele stuur vervangen door het Thunderbike Club stuur op de Clubstyle pullback riserkit. De koppeling werd van kabelbediend omgebouwd naar hydraulisch. Dit maakt de bediening van de koppeling een stuk lichter en dat is op langere trips, of juist in druk stadsverkeer wel zo prettig.
SPORTIEVER
Voor een strakker en sportiever stuurkarakter hebben we ook de vering zowel voor als achter iets aangepast. Het uitlaatsysteem werd gemodificeerd met Jekill&Hyde dempers; deze leveren een echte Harley sound, maar zijn toch helemaal straat legaal. Wat de tuning van het blok betreft lieten we Don, onze ‘Master of Mapping’ nog even naar het elektronische brein van de CVO kijken. De motor is nu al goed voor 128 pk bij 5.020 t.p.m. en een topsnelheid die begrensd is op 190 km/u. Hoewel we weten dat Don makkelijk voor nog wat extra power zou kunnen zorgen, laten we het hier voorlopig bij. Voorlopig…
Parts Harley-Davidson Don Performance ST |
Model: CVO | FLTRXSTSE | Touring Motor: Milwaukee-Eight 121ci/1983 cc Thunderbike parts: – Digger wielen – Timer kabel cover – Kentekenplaathouder met verlichting – Schakelpedaal, satin black cut – Handvatten satin black cut – Hydraulische koppeling conversie kit – Gear sensor cover, black – Riser Kit Clubstyle 9′′ Pullback black Harley-Davidson parts: – Carbon tank console – Carbon voorspatbord – Carbon zadelplaat Banden: – Voor: Metzeler Cruisetec 130/60B21 M/C TL 63H – Achter: Metzeler Cruisetec 180/55B18 M/C REINF TL 80H |