Lang geleden kocht Koen Van Ongeval een speciaal frame om er ooit eens een vette custom mee te bouwen. Wegens omstandigheden is het helaas bij nobele plannen gebleven en daar zal in de toekomst wellicht geen verandering in komen. Vandaag zweeft hij, met een smile van oor tot oor, over het Vlaamse asfalt op een ‘kant en klaar’ verbouwde Breakout.
Koen: “ruwweg 30 jaar geleden was ik verzot op zwaar gecustomizede machines. In gespecialiseerde lectuur zag ik de customs van mijn dromen. Op een gegeven moment vond ik dat het tijd was om de koe bij de hoorns te vatten. Bij Barry van Motortechnica kocht ik een cool frame waarin een brede achterslof verankerd kon worden, even later gevolgd door een stevige achteras en fraaie spiegeltjes. Het zag er allemaal rooskleurig uit, maar essentiële onderdelen als een motorblok en wielen, ontbraken helaas. Ik begon te beseffen dat je alles zelf moet kunnen maken, want anders wordt het behoorlijk prijzig. Het enthousiasme was vlug getemperd en de plannen werden enige tijd later op de lange baan geschoven.”
Naam | Koen Van Ongeval |
---|---|
Bouwjaar | 1966 |
Beroep | bouw |
Ik ben van type | te lief voor deze wereld |
Drank | cola, water, bij gelegenheid aperitiefje, wijn |
Eten | stukje vlees met frietjes |
Beste film | The Green Mile |
Muziek | zowat van alles |
Boek | De kracht van het nu |
Sport | fietsen, zwemmen, wandelen |
Hobby | muziek, sauna |
Motoren betekenen voor mij | schoonheid |
Meest pijnlijke (motor) moment | krasjes maken in het spuitwerk |
Mooiste motorervaring | moet nog komen |
Zonder motor zou ik | fietsen |
Gebruikt de motor meest voor | ordinaire tripjes naar waar ik ergens uitkom |
Wat maakt uw motor speciaal | de kleuren en vette achterband |
Gevoel bij eerste keer starten | pfff, zot spel |
Zonden in het verkeer | niet dat ik weet, ben een rustige rijder |
Heb een hekel aan | middenstrook klevers |
Heeft uw motor een naam | niet nodig als je er maar ééntje hebt |
Wat met 5 miljoen | mooi huis en dikke auto kopen |
ONBETWISTBAAR VETO
“Op mijn zestiende is van een brommer ook al niet veel terecht gekomen,” lacht Koen. “Mijn moeder stelde haar veto. Te gevaarlijk en veel te duur. Als allerlaatste poging stelde ik toen een discobar als alternatief voor. Dat kostte drie keer de prijs van een reguliere bromfiets, maar tot mijn grote verwondering ging ze ermee akkoord en ik heb de professionele discobar nog steeds in mijn bezit. Er was destijds in onze straat een garage waar auto’s en moto’s versleuteld en herspoten werden. Het kwijl stond me dikwijls op de lippen, maar de brommer is er pas gekomen nadat ik getrouwd ben. De Suzuki ER21 had een 80cc blokje en was vooral interessant om mee te gaan werken, verder heb ik er niet veel mee gereden. Een kameraad aan de kust had diverse zware BMW’s in zijn bezit. Die stonden meestentijds werkloos in zijn garage weg te kwijnen. Als dank omdat ik zijn motoren soigneerde mocht ik er regelmatig op rijden. Dat waren onvergetelijke tijden voor mij, maar persoonlijk had ik al lang mijn hart aan een Harley-Davidson verpand. Na wat internet gesnuffel vond ik in Limburg een knappe tweedehands Harley. Tijdens de verplichte keuring bij verkoop, kreeg de motor helaas een rode kaart omwille van een te zware sound. De eigenaar was zo ontsteld over de Belgische regelneverij, dat hij afzag van verkoop en het reeds gestorte geld netjes heeft terugbetaald.”
WIJZE INVESTERING
Niet veel later ontdekt Koen in een Brusselse randgemeente een fraai gecustomizede Breakout. De eigenaar had inmiddels een andere Harley verbouwd. Het was de bedoeling dat zijn vrouw met de Breakout zou verder rijden, maar die vond hem uiteindelijk te zwaar. “De foto had mij reeds voor 90% overtuigd, maar bij de ‘life’ ontmoeting was het meteen liefde op het eerste zicht,” glundert Koen. “Ik heb geen al te groot postuur en wou natuurlijk eerst eens proefzitten. Als je zo’n chic apparaat ziet staan moet je niet beginnen twijfelen, ik heb onmiddellijk een overeenkomst gemaakt. Het leek wel een droom. Als onderdeel van de deal werd de machine eerst nog wettelijk gekeurd en als bonus kreeg hij gelijk een flinke onderhoudsbeurt. Ik kreeg er zelfs nog twee in de kleuren van de motor gepainte jethelmen bovenop. Omdat ik niet over een aanhanger beschik, ben ik de motor gaan ophalen met een gewezen buurman die dagelijks met de motor rijdt. Ik zag hem meteen geïnteresseerd lonken. Ik voelde me nog wat onwennig en aangezien de buur meer motorervaring had, ben ik in het zog van mijn prille aanwinst, met zijn auto naar huis teruggekeerd. Sindsdien hebben we gezamenlijk al eens een uitstapje gemaakt doorheen het Ieperse achterland. De motor is bestemd voor vrijetijdsbesteding en niet om dagelijks mee rond te karren. Het is wellicht een verstandige investering, want geld brengt op de bank geen kloten meer op. Wie zijn Harley na een aantal jaar terug verkoopt heeft zijn geld terug.”
Boccin Knucklehead Chopper-zijspan: ‘Holy Shit!’
VOOROPGESTELDE CRITERIA
Voor de aankoop van een eerste eigen motor werden twee onvoorwaardelijke criteria vooropgesteld. Het moest een Harley-Davidson zijn en over een flink uit de kluiten gewassen achterband beschikken. “Met zo’n 260 joekel stuur je eigenlijk meer met het lichaam en daar moest ik toch eventjes aan wennen. Zo reed ik in het begin eens iets te enthousiast de weg op en had zowat de volledige straatbreedte nodig. Daarbij kwam ik gelijk bijna in de huizenrij aan de overkant terecht. Daarna heb ik besloten om op mijn eentje rustig wat te oefenen. Van origine ben ik een rustige rijder, maar als je een streepje gas geeft dan gaat het deksels goed vooruit. De motor bezorgt me een gevoel van vrijheid. Op de Gps tik ik meestal routes in zonder snelwegen. Gewoon zorgeloos verder ploffen, het voelt bijna aan als wandelen. Wanneer ik een tussenstop maak duurt het doorgaans niet lang vooraleer er een drom bewonderende toeschouwers rond de moto staat. Clubs spreken me niet erg aan, dat brengt verplichtingen met zich mee. Eens rondneuzen op een meeting lukt nog wel, maar geplande routes afhaspelen is niet mijn ding. Misschien komt het er later nog wel eens van.”

AFGESLOTEN DROMEN
Koen is best wel een handige Harry. “Ik ben afgestudeerd als timmerman en werk in een bouwbedrijf. Een technische of mechanische opleiding heb ik dus nooit genoten, maar toch kan ik best wel een stukje sleutelen. Mijn Suzuki heb ik destijds helemaal uit elkaar gehaald om hem nadien te laten spuiten in mijn favoriete Kawa groen. Na de montage moest ik maar twee keer meppen alvorens de motor terug aansloeg. Het was de bedoeling dat ik met ideeën uit een custom gerelateerd boek zelf een motor zou samenstellen, maar met de aankoop van een Breakout zijn deze dromen abrupt beëindigd. Sinds de aankoop is er niks aan de Amerikaan veranderd, ik zou niet weten wat ik kan verbeteren. Het speciale frame waarmee het allemaal begon ligt er ondertussen al wat roestig bij, maar ik heb het nog steeds in mijn bezit. Het heeft een dikke centrale bovenbuis en is geschikt voor de zo door mij vereerde brede achterband. Door de nieuwe Belgische wetgeving zal ik het waarschijnlijk slecht kwijtraken, maar misschien is er in Nederland wel een gegadigde.”
STRESS
Koens Breakout wordt na afloop van de reportage terug in zijn ruime garage gestationeerd. Hij heeft er zijn vast stekje, net voor de imponerende boxen en professionele discobar uit zijn jeugdjaren. “Hier kan ik me eindeloos amuseren,” zegt hij glunderend. “Telkens ik de vinylschijfjes met voormalige kaskrakers aan elkaar rijg word ik overdonderd door de schoonheid van mijn glimmende custom. Voor het opblinken heb ik zelfs speciale poetsdoekjes gekocht. Helaas heb ik tijdens het poetsen een krasje gemaakt in het achterspatbord. Dat liep ook al lichte averij op door contact met de achterband. Ik heb de motor nog niet zo lang in mijn bezit en pas bij thuiskomst bemerkte ik dat ik door vergetelheid de air ride niet omhoog gezet had voor het wegrijden. Dat is effe ketteren natuurlijk. Gelukkig heb ik al een afspraak om de schade te herstellen, want op dat gebied ben ik perfectionistisch. Er loopt wel vaker iets fout. Door de stress had ik tijdens het eerste ritje op mijn Harley de verplichte handschoenen vergeten aantrekken. Ik was toen al een behoorlijk eindje op weg en uit ervaring weet ik dat ik best de confrontatie met politiediensten kan vermijden. Telkens ik ‘Van Ongeval’ als mijn familienaam opgeef denken de agenten dat ik een verstokte grapjas ben en mag ik me voorbereiden op een abnormaal intensieve controle.” Er is weinig bekend over het ontstaan van deze benaming, maar er zouden in de lage landen goed 200 mensen gezegend zijn met deze vrij opmerkelijke naam.
Foto’s: Patrick De Muynck
Motor Specificaties
MOTORBLOK
Merk en type | H-D Breakout |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Cilinderinhoud | 114 inch |
Luchtfilter | Performance Machine, Super gas Chrome |
Uitlaten | Vance & Hines Big Radius |
Versnellingsbak | zes, origineel |
RIJWIELGEDEELTE
Merk en type frame | H-D |
---|---|
Achterbrug | origineel H-D |
Schokdempers | Air ride |
Voorvork | origineel H-D |
Balhoofdplaten | origineel H-D |
Voorwiel | Performance Machine, Revel Contour |
Voorrem | enkele schijf met vierzuiger remklauwen |
Achterwiel | PM, Revel Contour |
Achterrem | enkele schijf met tweezuiger remklauwen |
Remschijven | Performance Machine |
ACCESSOIRES
Koplamp | origineel H-D |
---|---|
Stuur | origineel H-D |
Knipperlichten | Thunderbike |
Spiegels | Billiet H-D |
Tellers | origineel |
Handvatten | Thunderbike |
Benzinetank | Thunderbike |
Zadel | Spirit Leather |
Voorspatbord | Thunderbike |
Achterspatbord | Thunderbike |
Achterlicht | Thunderbike |
Voetsteunen | Thunderbike |
Kentekenplaathouder | Thunderbike |
Rem/schakelpedaal | Billiet HD |
SPUITWERK
Spuiter | Airbrush Studio Kris |
---|