Boccin Knucklehead Chopper-zijspan: ‘Holy Shit!’

Gepubliceerd:

Bij elk bezoek in Italië wordt steevast Boccin Custom Cycles, in Eraclea, vlakbij Venetië, bezocht voor een gezellige logeerpartij met custombikes, lekker eten en de nodige hoeveelheden Sambuca. Als je zoals ik, houdt van oude stijl choppers, zijspannen en felle kleurtjes, begrijp je dat ik even stil werd toen ze bij Boccin lachend deze Knuckle naar buiten rolden. Het enige dat ik daarna nog kon uitbrengen was een binnensmonds… ‘Holy Shit!’

Het plan om een reportage over de ’47-er Knucklehead chopper te maken ontstond acuut toen we ‘m voor het eerst op de MBE in Verona zagen. Het zijspan was echter een verrassing die we niet hadden zien aankomen! Boccin, een internationaal gerespecteerd custombouwer, schenkt alvast ‘un caffè’ voor ons allemaal in; De bekende ‘heartbeat 200’ sterke espresso, uiteraard met een scheut Sambuca erin. Vervolgens vertelt hij: “Deze motor was al heel lang in ons bezit. Vorig jaar besloten we eindelijk iets van die Knucklehead te maken en zoals altijd duurde het lang voordat we besloten hoe hij moest worden. Uiteindelijk hadden we wat gave ideeën voor de chopper en daar gingen we mee aan de slag.”

WALHALLA

De zaak van Boccin is bijna meer museum dan werkplaats. Er staan tientallen projecten waar aan gewerkt wordt; hoofdzakelijk choppers met oude types H-D motorblokken er in. Het zijn projecten zowel voor klanten alsook voor Lorenzo ‘Boccin’ zelf, zijn vrouw Donatella en hun schoonzoon Riccardo die ook in het bedrijf werkzaam is. Er staan rijen met motorblokken en tientallen prachtige choppers die van henzelf of van klanten zijn. Veel hout, onderdelen, decoraties en vooral een supergezellige sfeer maken de zaak tot een Walhalla voor chopper-afficionados. Riccardo, die meestal ‘Ricky’ genoemd wordt en Boccin zelf geven uitleg over de groengoud sprankelende combinatie. “Het is lastig te zeggen welk onderdeel het moeilijkst te maken was, omdat we overal veel energie in hebben gestoken en bijna elk onderdeel speciaal op maat gemaakt is”, aldus Ricky. “Vooral de velgen hebben zeer veel tijd gekost,” vult Boccin aan. “We hebben een speciale universele lasmal gemaakt om alle maten replica Invader wielen te maken, maar ook om ze te kunnen balanceren en alle benodigde draai-/freeswerk te kunnen doen.”

Wessel’s Yamaha XS650 chopper: Mean & Clean!

OLIETANK

Daarna kwamen tank, olietank en achterspatbord aan de beurt. De brandstoftank werd volledig met de hand uit plaatwerk gehamerd en meerdere keren aangepast om perfect te passen zoals zij het wilden. “Vervolgens hebben we de druppelvormige decoratie aan de zijkant toegevoegd. Dat was moeilijk, maar te doen en we maakten vervolgens het  achterspatbord.” Met, typisch Italiaans, brede armgebaren zegt Ricky: “Met behulp van de luchthamer en een klein beetje Engels Wiel en voilà!” De olietank bleek een uitdaging, want met een simpel ontwerp werd ditmaal geen genoegen genomen. “We probeerden een klassieke hoefijzervormige olietank te maken, maar die zag er helemaal niet ‘customized’ uit. Als we dan toch alle onderdelen al zelf zouden maken, waarom zouden we dan stoppen?” zo legt Boccin uit, waarna Ricky vertelt hoeveel werk het uiteindelijk werd, “De olietank kostte absoluut de meeste tijd om te bouwen. We hebben de radius van het achterspatbord afgestemd op de achterkant van de olietank, hem hoger gemaakt en er een kleine uitsparing in gemaakt waar de ketting doorheen loopt. Ook hebben we de druppelvormige decoratie toegevoegd.” De olietank heeft een volledig verborgen accucompartiment in het midden met een verborgen uitklapbare vuldop voor de olie en speciale fittingen voor de slangen. De custom olietank bestaat uit meer dan twintig aan elkaar gelaste onderdelen… Het kostte Ricky dan ook ruim een week om die olietank te maken!

UPGRADEN

Voetpedalen en hendels en zo’n beetje alle custom onderdelen zijn in de eigen werkplaats van BCC gemaakt. Vooral de zelfgemaakte voorvork met risers en stuur is een kunstwerkje! “We zijn naar de MBE Verona geweest en hij trok de hele dag de aandacht van pers en publiek. We ontvingen er diverse Awards, waaronder de ‘Madness Photography Magazine Award’, van jou dus!” lachen Boccin en Ricky. “Thuisgekomen dachten we erover om hem te upgraden. De motor staat geregistreerd als zijspancombinatie, dus hebben we er een bak aan gebouwd.” Boccin had nog het bovenste deel van een oude zijspan in de showroom staan, dit puur ter decoratie. Het was te roestig en versleten om te gebruiken, dus hebben ze alleen de rail rond de passagiersplek en de achterkant eruit gehaald en bewaard en er een compleet nieuwe zijspan omheen gemaakt; Smaller, lager, mooier. “Het originele zijspanframe was te groot,” vertelt Ricky, “dus hebben we alleen de bevestigingspunten bewaard en ons eigen frame gebouwd. Dat is maar liefst 34 cm smaller dan het origineel. De bak is geheel opnieuw gemaakt, alles eigen ontwerp en naar eigen ideeën. Dat is ook weken werk geweest en nadat hij gespoten was, hebben we ook hierop een grote druppelvormige decoratie op de zijspanbak toegevoegd en nu spreekt de combinatie voor zich!”

HOLY GROUND

Bij een wijnhuis aan de overkant kunnen we mooi foto’s maken. Hoe hij het doet weet ik nog steeds niet, maar werkelijk elke motor van Boccin start met één trap. Knuckle, Pan of Shovel. Warm, koud of half warm, het maakt niet uit. Boccin grijnst, “Weet je wel dit een wijnhuis van de paus is?! We staan op heilige grond!” Euh, Holy Shit mag je hier dus niet hardop zeggen, maar het is wel zeer toepasselijk om hier foto’s te maken. ‘Holy Ground’ dan maar?!

Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa

SPECIFICATIES BOCCIN KNUCKLE CHOPPER-ZIJSPAN

ALGEMEEN

Bouwer en eigenaar Lorenzo Boccin, Boccin Custom Cycles (BCC)
Adres via delle Industrie 42/c, 30020 Eraclea (VE), Italië
Telefoon 338 8776 889 (voor Italiaans) / 328 16 44 372 (voor Engels)
E-mail info@boccincustomcycles.com
Website www.boccincustomcycles.com
Merk Harley-Davidson
Model chopper
Bouwtijd 6 maanden

MOTOR

Bouwjaar 1947
Bouwer Harley-Davidson
Cilinderinhoud 1200 cc
Type Knucklehead
Carters standaard Harley-Davidson
Carburateur Linkert
Luchtfilter BCC
Ontsteking contactpunten
Uitlaat BCC
Versnellingsbak Harley-Davidson 4-Speed uit 1947 met Suicide clutch

RIJWIELGEDEELTE

Frame Harley-Davidson 1947
Bouwer / Merk Motor: standaard Harley-Davidson / Zijspan: Boccin Custom Cycles, rake: 38 gr.
Voorvork BCC, telescopisch, standaard lengte, balhoofdplaten: BCC, inline
Voorwiel BCC, Invader replica, 3.00×21, velg: 2.15, naaf: BCC, band: Avon Speedmaster
Achterwiel BCC, Invader replica, 4.00×18, velg: 3.50, naaf: BCC, rem: trommel, band: Avon

DIVERSEN

Achterspatbord Boccin Custom Cycles, custom made
Spatbordveren Boccin Custom Cycles, custom made
Brandstoftank Boccin Custom Cycles, custom made
Stuur Boccin Custom Cycles, custom made
Risers Boccin Custom Cycles, custom made
Handvatten aftermarket
Stuurbediening Kustom Tech
Koplamp aftermarket
Achterlicht old school type
Zadel Basso Tappezzerie
Sissybar Boccin Custom Cycles, custom made
Forward controls BCC
Voetsteunen BCC
Olietank BCC

SPUITWERK

Kleur Green/Gold
Verf inktlak met flakes
Spuiter Design Factory

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen