Bitten by the American Eagle: de persoonlijke passie van Mario

Gepubliceerd:

Volgens Mario van den Broeck is een Harley-Davidson geen machine. Elke Harley owner begrijpt vast wel wat hij bedoelt. Het is een project met een levensverhaal, een story waar nooit een einde aan komt.

Mario vertelt: “Na mijn studies Elektronica ben ik naar Nederland vertrokken om er op de IVA Business School van Driebergen een managementopleiding voor de autobranche te volgen. Eigenlijk was ik voorbestemd om in de zaak van mijn ouders te belanden, die destijds officieel BMW autodealer waren. Dat heb ik tot ongeveer midden 2024 ook gedaan. Als klein manneke had ik echter nog een andere passie. Ik was namelijk uitermate bezield door snelle tweewielige vehikels. Op mijn achttiende werd ik echter eigenaar van een prachtige oldtimer vierwieler. Zo’n BMW 2002 had klasse en je zat er droog in. Daardoor was ik mijn liefde voor motoren in feite een beetje uit het oog verloren.”

VERLEIDELIJKE SOUND

Mario vervolgt: “Enkele jaren later was ik met mijn vrouw in een stad aan het wandelen, toen ik achter mij plots een zware motor hoorde aankomen. Het gedonder kon ik niet onmiddellijk thuisbrengen, maar het was letterlijk een moment waarop er iets magisch gebeurde. De verleidelijke sound bleek afkomstig van een Heritage Softail. Een Harley die voor mij op dat moment veel weg had van een oldtimer uit de jaren ’60, maar uiteindelijk van vrij recente makelij bleek. Mijn interesse was gewekt en ik voelde meteen een zekere verbondenheid met het Amerikaanse merk. In die periode waren er amper Harley dealers en tweedehands machines kostten gruwelijk veel geld. Talloze afwegingen en vergelijkingen later heb ik mij een nagelnieuwe Softail Springer aangeschaft. Een Harley is geen scheurijzer waarmee je gaat racen, het is een motor om eindeloos van te genieten met de kameraden. Zo’n gemoedelijke twin sloot perfect aan op mijn sentiment. Het leek me wel iets om naast BMW concessiehouder ook als Harley dealer aan de slag te gaan. Toen er een Brusselse Harley zaak in faling ging, heb ik niet lang getwijfeld. Ik heb onmiddellijk op de vacature gereageerd en mocht op gesprek naar Nederland, bij Harley Benelux. De klik was meteen wederzijds, mijn droom kon verwezenlijkt worden. Ongeveer twintig jaar geleden ben ik in een specifiek gebouw nabij de Brusselse ring begonnen met de opbouw van Harley Capital Brussels. Omdat de BMW garage veel aandacht opslorpte heb ik voor de motorzaak altijd met een manager gewerkt. Ronald zit er ondertussen al 10 jaar en is even gepassioneerd als ik. Sinds kort heb ik de BMW activiteiten stopgezet om mij, weliswaar achter de schermen, volledig op het Harley dealerschap te concentreren.”

De FXE-F Shovelhead van Paul: Those Were The Days…

FOCUS OP DETAILS

Mario vertelt dat hij er eindeloos van kan genieten om samen met klanten en vrienden te gaan rijden. Op meetings en rally’s zag hij voortdurend massa’s gecustomizede motoren, die uitdagend stonden te pronken. “Dan begint het natuurlijk te kriebelen en wil je ook je eigen stempel drukken. Voor een Harley dealer is het vooral belangrijk om representatief het beste uit het gamma te etaleren. Vandaar mijn keuze voor de CVO 2024 Anniversary, een gelimiteerde hommage aan 25 jaar Road Glide. De CVO is vanaf de basis full option, maar werd toch op een dusdanig subtiele manier verbouwd, dat de looks alweer een fractie beter tot hun recht komen. Daarbij werd ik gedreven door een nimmer aflatende drang om een quasi volmaakt product naar een nog hoger niveau te tillen. Verbouwen doe je best consistent en niet door blindelings wat accessoires samen te scharrelen. De zoektocht naar de juiste toebehoren maakt het verhaal extra spannend. Het eindresultaat moet kloppen. Onderdelen die niet op een bepaald type motor thuishoren laten mijn maag letterlijk omkeren. Details, zoals de in het originele Legendary Orange meegespoten beschermkapjes op de voorvork en de cover van de high flow luchtfilter, zijn uitermate belangrijk. De zwarte lijn op het achterspatbord is een knipoog naar de machine van Kyle Wyman, de 2021 King of the Baggers Champion. Het fameuze 121 motorblok heeft standaard al een respectabel vermogen, maar met de regelbare uitlaten krijgt het nog wat extra flow. Gecombineerd met de Screamin’ Eagle luchtfilter en een op de vermogensbank afgestelde chiptuning is het eindresultaat optimaal.”

NUMMERPLAAT

Met een glimlach: “De Big Twin nummerplaat is eerder een leuke toevalligheid. Hoewel ik al lang Bigtwin lezer ben heeft mijn keuze niks met een extreme verafgoding van het custom magazine te maken. De Belgische wetgeving staat, mits betaling, het gebruik van gepersonaliseerde kentekenplaten toe en daar maak ik voor mijn voertuigen dankbaar gebruik van. Mijn vrienden hebben ook zo’n plaat en de zoektocht om iets exclusief te bedenken bleek niet zo simpel. Tijdens het brainstormen vroeg ik me af wat er goed zou passen bij mijn bigtwin, maar verder hoefde ik eigenlijk niet te zoeken. Het was bijna een mirakel dat het kenteken bij de DIV niet eerder geclaimd was. Het bezorgt de motor net iets meer karakter. De 3D geprinte plaathouder die minutieus tussen de achterlichten past heb ik zelf ontworpen. De standaard CVO seat is vervangen door een origineel Harley sportzadel dat een tikkeltje meer steun aan de rug aflevert. Het zitje voor de bijrijder is tijdelijk ingeruild met een esthetisch verantwoorde cover, die de sportieve lijn van de motor benadrukt. Het is supermakkelijk te switchen met een duo zeteltje als de vrouw wil meerijden. Voor lange afstanden, zoals bij de HOG meetings, hou ik van een iets rechtere clubstyle positie met de armen op comfortabele schouderhoogte. De naadloos op de cockpit aansluitende apehanger, die garant staat voor minder druk op de onderrug, werd door mijn favoriete customzier Fred Kodlin ontworpen. Standaard heeft de CVO fantastische Roxford Fosgate boxen, maar als audiofiel verkoos ik de fenomenaal krachtige Herz luidsprekers. Ze hebben een onberispelijke klank en vervormen niet bij volle belasting.”

SUNCHASERS

Mario: “Motorrijden is mijn lang leven, maar door het drukke zakenleven kom ik daar helaas te weinig aan toe. Ik rijd het meest bij aangenaam terrasjesweer en tijdens buitenlandse motorvakanties. Met een 40-tal bevriende zakenmensen hebben we ‘The Smoking Sunchasers’ opgericht. Het zijn allemaal gepassioneerde Harley rijders. Sommigen zijn al jarenlang klant en kochten destijds hun eerste motor bij mij. Tezamen met een aantal clubleden trek ik regelmatig naar Saint-Tropez en de jaarlijkse European Bike Week in Faak am See is zowaar tot een verplichte pelgrimstocht uitgegroeid. De sfeer is er nagenoeg sprookjesachtig en nauwelijks te omschrijven. Motoren zijn het equivalent van vrijheid en mensen die er niet durven op rijden, snap ik niet. Door mijn jarenlange dienst in de autobranche ben ik daarnaast ook freak op het gebied van gerestaureerde oldtimers. Mocht ik ooit voor de hartverscheurende keuze komen te staan tussen auto’s of motoren, dan zou ik compleet radeloos zijn. De tijd dat ik als tienjarig broekventje voor het eerst op een crossmachientje mocht rijden bezorgde me de grootste kick van mijn leven. Dat onbeschrijflijk gevoel gaat nooit meer weg.”

DERTIEN

Als zaakvoerder van Capital Brussels zit Mario aan de bron gesetteld en hij had evengoed voor een extreem gecustomized project met 280 achterslof kunnen kiezen. Doch, overmatig opvallen ten koste van behaaglijke rijeigenschappen is voor hem geen optie. De Belgische wetgeving laat extreme afwijkingen van het origineel nog nauwelijks toe. Als Harley dealer opteert hij voor een motor die als inspiratie voor de klanten kan dienen. Aanvankelijk stond er een opvallende sticker met het cijfer 13 op de kuip. Die is momenteel verwijderd om later vervangen te worden door een exemplaar met specifiek design. “Het nummer 13 is een rode draad in mijn leven en staat bij mij niet garant voor een dozijn gebroken botten of ander persoonlijk onheil. De M van Mario is de dertiende letter in het alfabet en Capital Brussels ligt op een boogscheut van afrit 13 aan de Brusselse ring. Voor mij straalt het positivisme uit en ik snap de commotie over het getal niet echt.” Bij de afsluitende vraag of de CVO eventueel zijn dertiende motor is, begint Mario onbedaarlijk te lachen. “Nee jongen, ik vrees dat de actuele score er een aanzienlijk stukje zal overzitten.”

Fotografie: Patrick De Muynck

SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON CVO ROAD GLIDE 2024 ANNIVERSARY

ALGEMEEN
Eigenaar: Mario Van den Broeck, Owner principal – Harley-Davidson Capital Brussels
Bouwtijd: 14 dagen
MOTORBLOK
Merk en type: H-D Milwaukee-Eight 121 HO
Bouwjaar: 2024
Cilinderinhoud: 1.977 cc
Luchtfilter: H-D Screamin’ Eagle Heavy Breather
Uitlaten: Dr Jekill & Mr Hyde
Versnellingsbak: H-D 6-speed Cruise Drive
Andere aanpassingen: chiptuning, ride by wire, Wireless CarPlay
RIJWIELGEDEELTE
Merk en type frame: Harley-Davidson Touring
Achterbrug: OEM
Schokdempers: Harley-Davidson Adaptive Ride Height Suspension
Voorvork: Harley-Davidson 47mm USD
Voorwiel: 19” CVO
Voorrem: Brembo dual-disc met radiale klauwen
Voorband: Dunlop 130/60-19
Achterwiel: 18” CVO
Achterrem: Brembo single-disc
Achterband: Dunlop 180/55-18
DIVERSEN
Koplamp: Harley-Davidson Daymaker Adaptive LED
Stuur: Kodlin Fat Handlebar
Knipperlichten: Integrated LED
Spiegels: CVO Streamlined
Tellers: 12.3” TFT Display – Full Infotainment
Handvatten: CVO, met handvatverwarming
Benzinetank: 22,7 L CVO Special Edition
Zadel: OEM Sportzadel upgrade
Voorspatbord: CVO Custom Cut
Achterspatbord: CVO Stretched Fender
Achterlicht: Integrated Led
Voetsteunen: Harley-Davidson CVO
Kentekenplaathouder: selfmade 3D
Muziekinstallatie: Rockford Fosgate Stage II + Replacement HERTZ High Output Speakers
OEM race valbeugels: carbon/alu eindstukken
SPUITWERK
Spuiter: Harley-Davidson Factory Custom
Kleur: Legendary Orange Fade
Overig: Custom pinstriping en detailing ceramic coating

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen