Clarence Provence bouwde deze H-D bagger op rond het thema ‘Curaçao’. ‘Yu di Korsou’ betekent ‘Kind van Curaçao’ en op de benzinetank staat de landcode +5999. Een bijzondere motor, gebouwd op de niet-alledaagse basis van een Road King.
Claro vertelt: “Dit was de allereerste Harley die ik ging ombouwen en er waren geen grenzen. Soms stapte ik gewoon midden in de nacht uit bed en ging ik naar de garage om wat te checken of te meten, of erger nog, gewoon om even weer te kijken hoe het ging worden en dit op reguliere basis. Ik was bijna enkel nog in de garage te vinden.”
EIGEN BEHEER
Claro is 45 jaar oud en van beroep projectleider/hoofdmonteur in de ceramische industrie, waarin hij gespecialiseerd is in elektronica. Daarnaast is hij eigenaar van ‘CP Customz’, een bedrijf wat zich bezighoudt met het repareren en customizen van motorfietsen. “Al vanaf mijn dertiende was ik op een motor te vinden en ik heb inmiddels een behoorlijk aantal, heel verschillende, motoren gehad. Deze bagger heb ik in eigen beheer gebouwd. Alles thuis, in mijn garage, waar ik met mijn bedrijf CP Customz ben begonnen.” Inmiddels is CP Customz uitgegroeid tot een prachtige zaak in Velp, waar Claro customs van allerlei soorten en merken bouwt en verbouwt.
DROOM
Deze Road King heeft Claro via een kennis in 2019 vanuit de USA over laten komen. “Het is altijd mijn droom geweest om een hele aparte Harley te bouwen”, verklaart hij. “Op basis van een Road King is dat simpeler vind ik. Tijdens het rijden heb je nog altijd goed zicht op waar je voorwiel zich bevindt, bij een Street Glide of Road Glide moet je ver vooruit kijken en anticiperen.” Een grote hoeveelheid onderdelen liet hij uit de USA over komen. Maar er is ook veel zelf gemaakt, zoals bijvoorbeeld de (26” en 18”) aluminium wielen, die hij samen met Serge van Gator Engineering opbouwde. Het stuur is eigen ontwerp en precies op maat gemaakt. “Er was toen destijds enkel in Australië een soortgelijk stuur te vinden, maar dat had een andere kromming en had niet de juiste maat”, verduidelijkt Claro.
UITDAGINGEN
Het motorblok kreeg een performance update met een Wood nokkenas, S&S nokvolgers, K&N luchtfilter en Freedom 2 in 1 uitlaat. Diverse delen werden zwart gecoat en een RSD ‘Turbine’ luchtfilterhuis past daar weer mooi bij. Een Bad Dad bodykit met bijpassend dashboard en verlengde benzinetankcovers werd gebruikt om de bagger wat meer body te geven en in dezelfde stijl werd een 26 inch voorspatbord gemaakt. Remco van Tijger Leathers ontwierp en maakte het bij de baggerkit passende zadel, waarin een goede rugsteun is verwerkt. Diverse andere onderdelen werden gekocht en veelal omgebouwd naar Claro’s ideeën en specificaties. “Eenmaal onderweg met de bouw kwamen er zeker uitdagingen”, vertelt hij. “Zoals het T-stuk dat niet echt wou passen. Ik wilde mijn 26” voorwiel zo ver mogelijk ‘binnen’ houden, dus zo min mogelijk de vork onderuit zetten. Daarom maakte ik een 7-graden balhoofd, waarna ik alles bij het balhoofd, een bolt-on kit, moest aanpassen, want niks paste meer. Met een ‘ingetukt’ voorwiel en de chinspoiler was er niet genoeg ruimte als ik alle lucht uit de airride liet lopen, dus de oplossing werd gevonden door de chinspoiler om te bouwen.” De wielen vormden wel een extra uitdaging en de subtiele ‘dots’ in de velgen horen eigenlijk kleiner te zijn. Claro verzucht: “Tijdens het werk aan een wiel sprong de bit kapot en schoot uit… Hé, het was òf weer helemaal overnieuw beginnen òf de dots groter maken. Na hier samen met Serge lang over nagedacht en gepraat te hebben, besloten we uiteindelijk om dan maar alle dots iets groter te maken.”
THEMA
Claro deed het spuitwerk en de airbrush zelf, maar na een kleine aanrijding heeft Livingstone de koffers, nu met een nieuw ontwerp, overnieuw gedaan. Het hele thema van de bike is gericht op Curaçao. Op de benzinetank staat +5999, dat is de landcode van Curaçao. Op de koffers staat het Harley-logo met daarin als tekst: YDK- dat betekent ‘Yu di Korsou’ oftewel ‘Kind van Curaçao’. Willemstad is de hoofdstad van Curaçao en 1499, dat is het jaar dat Curaçao werd ontdekt. Je hoeft je dus niet af te vragen waar Claro vandaan komt..! Claro die een echte ‘elektronica wizzard’ is, deed alle bedrading en elektronische snufjes zelf. Zo maakte hij voor de airride de schakelaars en werkte die netjes weg tegen de framebuis. Aan de achterkant maakte Claro een paar kleine, maar uiterst felle LED-lampjes in het achterspatbord die fungeren als verlichting, remlichten en richtingaanwijzers. De voorpartij is uniek in de baggerscene. Met het voorwiel zo ver ‘naar binnen’, het eigenzinnige zelfgemaakte stuur en het kleine ruitje, heeft de YDK een heel aparte look. Alsof er groot insect naar je staat te kijken… Het zijn de leuke details als het kroontje op het balhoofd, de fraai gestileerde treeplanken en de stoere uitlaat, die het Kind van Curaçao maken tot zo’n motor waar je heel lang naar kunt kijken en waaraan je dan ook steeds weer nieuwe dingen ontdekt!