Patricks Harley-Davidson Electra Glide: Kings & Queens

Gepubliceerd:

De 2012 Harley-Davidson Electra Glide 103 Twin Cam van Patrick Furer onderging een zeer geslaagde, cosmetische make-over!

Patrick, 53 en Operationeel Manager bij een mechanische aannemer, rijdt voor met zijn Harley. Hij weet een geschikte plek aan de Waalhavens in Rotterdam, een gebied waar hij werkt en ook graag komt. “Je moet het mooie in alles zien. Natuurgebieden zijn mooi, maar dit puur industriële gebied vind ik ook prachtig! Ik rijd nu zo’n vijf jaar motor. Eerst erg snel spul zoals een paar Honda Fireblades. Daarna volgden cruisers zoals Suzuki Intruders, waarna ik voor de Yamaha XV1600 Wildstar koos. Dat was een heerlijke fiets; een motor waar ik echt mijn maatje in had gevonden. Ik reed met wat georganiseerde ritten mee waar ook veel Harleys bij aanwezig waren. Uiteraard is dit de ultieme jongensdroom waar ik al stiekem met een schuin oog naar keek; Ik wilde het liefst een Harley! Na een verhuizing die veel tijd en geld kostte, kon ik die droom eindelijk waarmaken.”

STREET GLIDE

Patrick ging op zoek naar een knappe, betaalbare Electra Glide. Hij zocht er een vanaf 2009 met het betrouwbare Twin Cam blok en het verbeterde frame. En dus ook met injectie. “Tja, dat het zo typerende ‘potato-potato’ stationairgeluid wat juist bij de carburateur blokken zo geweldig is, nu wat minder goed klinkt moest ik dus helaas voor lief nemen. Ik heb mezelf in de Touring modellen verdiept en besloten dat ik de mogelijkheid wilde hebben om een topkoffer te monteren. Mijn dochtertje van toen negen jaar, ging ook wel eens achterop en met de topkoffer in haar rug heeft ze een comfortabele en veilige plek op de motor. Het uiterlijk van de Street Glide trok mij meer dan dat van de Electra, dus de eerste verbouwplannen werden al gesmeed, nog voor de daadwerkelijke aankoop”, lacht Patrick. Hij kocht de Electra uiteindelijk bij van Vuuren Motoren in Brandwijk. “Tja,’ merkt hij op; “Aangezien vijf motoren wel wat veel werd, heb ik daarna mijn overige motoren verkocht.” Dat was in september 2021. Het demonteren en monteren van de gespoten delen is uitgevoerd door Harley-Davidson Rotterdam, aangezien Patrick dat op dat moment door een gebroken schouder niet zelf kon doen. “Vandaar dat mijn maat, we zullen hem even ‘Bas’ noemen, mijn motor op heeft gehaald in Rotterdam. Hij dacht netjes 50 te rijden en hield zijn ogen strak op de teller. Het was per slot van rekening wel de motor van een ander! Helaas had hij er geen rekening mee gehouden dat het ene 50 niet het andere 50 is. In dit geval was het 50 mijl per uur en geen 50 km per uur. Hij vond al dat iedereen zo zeikerig reed”, zegt Patrick droog. “Een mooie foto en dikke bekeuring was het gevolg.”

Danne’s dragracer voor de straat: The Project Bike

KEUZES

Toen Patricks schouder weer genezen was, heeft hij zelf alle details en extra zaken voor zijn rekening genomen. Daarbij o.a. de audio upgrade met Rockford Fosgate TMS6SG full range speakers in de kuip, de Standard headunit, de ESX 2x 105 Watt versterker en de LED show-verlichting rondom. Ook mooi ontworpen details zoals het deel achter het zadel zijn door Patrick zelf gedaan. Uiteraard met daarin het bekende Willie G. logo, waar Patrick groot liefhebber van is en dat dan ook over de hele motor terug te vinden is. Het ontwerp voor het spuitwerk is samen met Ralph van Bunschot van B&B Customs gemaakt en het werd ook uitgevoerd door Ralph. Daarna volgde de airbrush in het thema ‘Kings and Queens’. “Dat was stap voor stap het design printen en uitsnijden en positioneren”, verklaart Ralph. “Nadat de globale vlakken waren gespoten, heb ik alles freehand ge-airbrushed. De rook en vlammen daarentegen is een freestyle, dat wordt niet precies van te voren uitgezet. Als dan alles is ge-airbrushed en goedgekeurd is door de klant en mijzelf, wordt alles voor de laatste keer afgelakt. Daar gaan veel uren inzitten. Uiteindelijk voor dit project wel 160 uur, waarvan 36 uur schuurwerk. Ik had serieus geen nagels meer over van het duwen in alle hoekjes en kantjes”, verklaart Ralph. Over zijn keuze voor dit ontwerp zegt Patrick: “Kings & Queens, omdat je vaak in je leven keuzes moet maken en het vaak een gok is wat de gevolgen zullen zijn. Maar die gok moet je soms nemen, want het kan tot heel mooie dingen leiden!”  

Bobbers and Brothers MTC

Patrick wil alle Bigtwinlezers ook graag nog iets vertellen over de club waar hij deel van uitmaakt:

“Bobbers and Brothers MTC is in 2020 opgericht door twee, toen nog Bobber rijdende, vrienden. Hun doel was een gezellige club op te richten waarin plezier, vriendschap en het rijden, voorop moest staan en dat is zeker gelukt. De club is uitgegroeid met leden uit diverse windstreken en we komen op regelmatige basis bij elkaar om gezamenlijk mooie ritten te maken. Een deel van onze ritten is besloten en alleen toegankelijk voor leden van de club. We  organiseren echter regelmatig ook open ritten waaraan andere clubs deelnemen. Tevens zijn dan leden van onze Facebook groep, ‘Bobbers and Brothers MTC’, van harte welkom, zolang men maar Bobber, Cruiser of Chopper rijdt èn natuurlijk een stukje gezelligheid met zich mee brengt.

Daarnaast vinden we het tof om elkaar ook buiten de ritten op te zoeken om gezamenlijk activiteiten te ondernemen. Natuurlijk feesten en bijeenkomsten bij andere clubs te bezoeken, of om gewoon met elkaar een hapje te eten, een biertje te drinken en een beetje te slap ouwehoeren. Ook in lastige situaties vinden wij het belangrijk om er met elkaar, voor elkaar te zijn. Wij hebben een aantal vaste plekken bij leden thuis waar wij elkaar regelmatig treffen. Buitenlandse motorritten staan eveneens bij ons in de agenda. Zelf ben ik Road Captain van onze club en draag ik eraan bij dat er mooie en veilige ritten gereden kunnen worden.”

Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS KINGS & QUEENS ELECTRA GLIDE

ALGEMEEN
Eigenaar Patrick Furer
Merk H-D
Model Electra Glide 103 uit 2012
MOTORBLOK
Bouwjaar 2012
Bouwer H-D
Cilinderinhoud 103 CI / 1690 cc
Type Twin Cam
Benzinesysteem Injectie
Luchtfilter Arlen Ness Big Sucker
Ontsteking origineel H-D
Uitlaatsysteem headers Dresser Duals Vance & Hines, slip-on dempers Monster Ovals incl. E-keur Vance & Hines
Versnellingsbak zesbak H-D
RIJWIELGEDEELTE
Frame origineel H-D
Voorvork origineel H-D
Achterbrug origineel H-D
Voor- en achterwiel Fatspoke 21” voor, 18” achter MCS, Michelin Commander 3 banden
Remmen RVS gepolijste remschijven
DIVERSEN
Voorspatbord H-D, ruimte fendertip dichtgelast en chroomstrip verwijderd
Achterspatbord Street Glide spatbord incl. bijbehorende LED verlichtingsunit, chromen Electra Glide saddlebag guards verwijderd. Spatbord verlengstuk gemonteerd met Amerikaans formaat kentekenplaat. Fenderguard Willie G van Skull with Skills
Spatbordsteunen H-D
Benzinetank Harley-Davidson Electra Glide
Dashboard/Tellers Harley-Davidson Electra Glide
Olietank Harley-Davidson Electra Glide
Stuur 14” Meathook stuur incl. verlenging alle kabels
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel H-D
Koplamp LED koplamp met dagrijverlichting en LED passing lights
Achterlicht LED Street Glide
Richtingaanwijzers Street Glide LED
Zadel CVO style zadel
Voetsteunen, rem- schakelpedaal H-D met Skull
SPUITWERK
Kleur Candy Apple Red
Soort en merk verf House of Kolor
Spuiter Ralph van Bunschot, B&B Customs
Special Paint / logo’s Ralph van Bunschot, B&B Customs
Idee en design eigenaar en Ralph van Bunschot, B&B Customs
DANK AAN
Mijn vrouw Deborah! Zij gunt het mij om deze motor te mogen bezitten en accepteert de vele uren die ik er mee bezig ben. Harley-Davidson Rotterdam voor de basis ombouw, Ralph van Bunschot, B&B Customs voor het airbrush spuitwerk. Iedereen om mij heen, bekend en onbekend, die mij bedoeld en onbedoeld hebben geïnspireerd om uiteindelijk de, voor mij, perfecte motor te bouwen. En ‘last but not least’ mijn maten bij Bobbers and Brothers MTC. Zij hebben mijn leven nog rijker gemaakt dan het al was. Elke minuut, elke kilometer dat wij samen zijn is meer dan geweldig en volop genieten.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen