Als er een trofee zou zijn voor motor die het vaakst in Bigtwin heeft gestaan? Dan komt Jeroens Kawasaki Z1-900 zeker in aanmerking voor een nominatie! Jeroen heeft de motor al ruim 40 jaar in zijn bezit en de motor is in die periode diverse keren onherkenbaar verbouwd. Van klimrekchopper tot caféracer! Jeroen vertelt nu hoe zijn ouwe trouwe vierpitter de voortdurende metamorfose heeft ondergaan.
De Kawa kwam ooit als standaard, schade-exemplaar in zijn bezit. Maar dat zou niet lang duren, want choppers werden populair in Nederland en Jeroen volgde de mode. “In 1983 kwamen er lange vorkpoten in die werden verlengd met zelf gelaste bussen. De motor stond helemaal achterover, een echte klimrek-chopper. De motor is zes keer volledig verbouwd, waarvan al drie gedaantes in Bigtwin hebben gestaan. Dit is dus de vierde keer! In 1997 werd het blok in een Zodiac chopper-frame gelepeld. De motor moest daardoor opnieuw gekeurd worden als Eigenbouw. Toen de keurmeester de chopper zag grapte hij dat ik er beter een hometrainer van kon maken, omdat het geval nooit langs de keuring zou komen. Op niet minder dan 52 punten werd het project afgekeurd. Wist ik veel dat je de uitlaat voor de keuring helemaal moest afknijpen met purschuim en staalwol… De tweede keer kwam m’n motor glansrijk door de keuring. Wat nou, ‘hometrainer’? In de loop der jaren veranderde mijn smaak en de Kawa veranderde mee. In 2019 stond ‘ie in Bigtwin als crème-witte caféracer”, vertelt Jeroen.
NIEUWE START
Jeroen heeft een eigen sportschool, die het tijdens de pandemie zwaar te verduren had. Jeroen: “Door Corona is mijn zaak technisch failliet geweest. Inmiddels heb ik gelukkig een doorstart gemaakt met een nieuw en modern concept. Maar je kunt wel stellen dat ik in die periode veel stress heb gehad. Het opbouwen van de Kawa was in die periode een uitlaatklep voor me. De vorige versie – de witte caféracer – zag er op zich goed uit, maar technisch waren er wat mankementen. De stuureigenschappen lieten te wensen over, omdat het blok niet precies in lijn stond met het achterwiel. Ook de bedrading gaf problemen: dat zag er uit als een bekend Italiaans gerecht dat onder het zadel zat geperst. De remmen hadden aandacht nodig. De uitlaten, die eigenlijk niet mooi waren gelast, rammelden tegen een framebuis aan. Tenslotte zaten er nog dikke chopperwielen in, die niet lekker de bocht in wilden. Het was dus tijd om helemaal opnieuw te beginnen.”
Smalle velgen
Met hulp van Marcel Ebbes van Beast Motoren werd Jeroens motor opnieuw opgebouwd, waarbij niet alleen optisch alles is veranderd, maar ook vooral technisch! “Tijdens het bouwen liep ik telkens tegen problemen aan en ik heb veel feedback en hulp gehad van anderen”, vertelt Jeroen. “Het frame is naar de fameuze framebouwer Nico Bakker in Heerhugowaard gebracht, waar zijn schoonzoon Iwan zorgde voor de nodige aanpassingen. Zo werd de achterbrug-ophanging verbeterd, maakte hij valbeugels en deed kleine aanpassingen aan het frame. Met zijn 76 jaar is Nico nog elke dag met zijn team bezig aan motoren en dat is bewonderenswaardig”, vindt Jeroen. “Kawasaki-expert Jan Smit in Assendelft (Jan Smit’s Powerparts) heeft het blok geheel gereviseerd. Het blok is in delen gespoten. Jan heeft nog voor de in de dragracewereld legendarische Henk Vink een dragbike gebouwd. Hij zet zo’n Kawasaki-blok met de ogen dicht in elkaar. De wielen moesten er ook aan geloven. Ik heb de naven naar Haan Wheels gebracht en die spaakte er twee smalle 17 inch velgen omheen. Deze zijn een stuk groter dan de oude chopperwielen en dit zijn de goede maten voor een scherp en sportief sturende motor.”
EYE CATCHERS
Jeroen: “De belangrijkste veranderingen zitten in… eigenlijk alles! Naast het frame, de wielen en de remmen, zit er een ander stuur op, een nieuw Koso dashboard met 24 functies, nieuwe bedrading, andere zijkapjes en ook is alles opnieuw gespoten.” Enkele bestaande onderdelen, zoals de Z1000 tank uit 1977 met het originele logo mochten blijven. Al voor een van de vorige versies werd de koppeling open gewerkt. Dit ziet er gaaf uit en ook dit was een blijvertje. Het spuitwerk is spectaculair! De Spuiter – die anoniem wil blijven – is een grote naam in Kawasaki specials en replica’s. Hij was een grote inspiratie voor Jeroen en altijd hulpvaardig om zijn creativiteit te delen. Bovendien wist hij het prachtige gedetailleerde spuitwerk aan huis af te leveren. Samen met de spuiter bedacht Jeroen een schitterend kleurenschema die de retrolook van vroeger combineert met de kleurstelling van nu. Een ode aan het 50 jaar bestaan van deze Z1-900! De metallic groen gespoten carburateurs en kleppendeksels zijn echte eyecatchers en het contrast tussen aluminium, groen, zilver en zwart is een lust voor het oog.
EEN MIX
Ondanks de agressieve look, die zelfs iets in de richting gaat van een streetfighter, is Jeroens Kawa een knipoog naar vroegere tijden. Het is daarom moeilijk om er een labeltje aan te hangen en dat maakt Jeroen ook weinig uit: “Het is een mix tussen race en custom, maar dan op mijn eigen manier waar ik helemaal achter sta. Per toeval had ik een foto op de Facebookgroep ‘Z Owners Group’ geplaatst en die ging viral met 8.652 likes en 525 shares! Ik dacht… Laat ik weer eens een foto naar Bigtwin sturen”, lacht Jeroen. En daar is Bigtwin weer blij mee en de redactie vroeg of hij deel wilde nemen aan de Bigtwin Bikeshow in Houten… Laat Jeroen nou ook nog de 3e prijs winnen in de categorie Streetfighter/Tracker! Jeroen besluit: “Ik heb er inmiddels 1000 probleemloze kilometers opzitten en de rigoureuze verbouwing heeft z’n vruchten afgeworpen. Deze motor heeft behalve een hele geschiedenis, voor mij ook een emotionele waarde. Deze gaat nooit weg.”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
TECHNISCHE SPECIFICATIES KAWASAKI Z1-900
ALGEMEEN | |
---|---|
Eigenaar | Jeroen Maas |
Bouwer | Jeroen Maas, Marcel Ebbes |
MOTORBLOK | |
---|---|
Bouwjaar | 1973 |
Merk | Kawasaki/JM Special eigenbouw |
Type | Z1 |
Cilinderinhoud | 1072 cc |
Versnellingsbak | standaard |
Ontsteking | DynaS |
Carburateur | Z1000 Four VM 28 SS Mikuni |
Luchtfilter | open kelken met afgezaagde theezeefjes van de HEMA |
Uitlaat | eigenbouw, Thomas Kortenbach, SuperTrapp dempers |
Bijzonderheden | open koppeling |
RIJWIELGEDEELTE | |
---|---|
Frame | Eigenbouw aluminium door Bakker Framebouw |
Schokbrekers | Hyperpro |
Voorwiel | Haan Wheels, Acront 17 inch, 80-spaaks |
Voorband | 130/60-17 |
Voorrem | double SJP Billet alu, dubbelzuiger klauwen |
Voorvork | SJP, eerste exemplaar uit 1996 |
Balhoofdplaten | SJP |
Achterwiel | Haan Wheels Harley, 17 inch, 40-spaaks |
Achterband | 150/70-17 |
Achterrem | double SJP Billet aluminum dubbelzuiger klauwen |
Bijzonderheden | eigenbouw zijkappen, eigenbouw valbeugels |
DIVERSEN | |
---|---|
Stuur | caféracer met groene eindstops |
Snelheidsmeter | Koso RX2 |
Risers | SJP ingekort |
Hendels/hand controls | universale koppeling- en rempomp |
Handvatten | standaard |
Koplamp | Cagerace LED |
Foot controls | SJP, aangepast |
Benzinetank | standaard Z-1000 1977 |
Kont | alu eigenbouw Thomas Kortenbach |
Zadel | Milla Ebbes van Beast motoren |
Kont | custom |
Voorspatbord | caferacer |
Achterlicht | LED |
Knipperlichten | LED |
Kentekenplaathouder | eigenbouw |
SPUITWERK | |
---|---|
Kleur | Kawasaki Z900, 2022 Metallic Green |
Spuiter | anoniem |
Bijzonderheden | alle originele bouten zijn gepolijst en opnieuw verzinkt |
DANK AAN | |
---|---|
Marcel Ebbes | advies opbouw en bedrading |
Jan Smit en Maarten | af- en opbouw blok |
Willem van Classic Kawasaki Bikes | leveren originele onderdelen |
Pieter Latenveer, Kawasaki Z specialist | troubleshooting |