Upgrade 2006 Night Train met 55.000 op de teller: rijdt weer als een trein!

Gepubliceerd:

Er komt bij Laseur Motoren in Almere een mooie nette 2006 Night Train binnen met 55.000 km op de teller. ‘Of Gert-Jan er wat mee kon’. Een beetje meer power, een uitlaat met kleppen en de spanners graag vervangen. Jazeker, Gert-Jan kan er wat mee…

De motor is nog helemaal standaard. Doorgeslagen einddempers, het originele luchtfilter nog en ook originele cilinders en nokkenassen. Zo zie je ze niet heel veel meer bij mij langskomen. 

VERANDERINGEN

De 2006 Night Train zat precies voor de grote veranderingen bij de Twin Cams. In 2007 kwamen de Softails met een nieuwe zesbak, maar werden er ook in het motorblok wijzigingen uitgevoerd door Harley-Davidson. De grotere veranderingen waren o.a. een langere slag van de krukas, (van een 4” naar 4 3/8”) en daardoor een stijging van de motorinhoud van 88 naar 96 ci. Het tweede wat rigoureus werd aangepakt was alles wat in de cam gallery zit. Allereerst kwam er een oliepomp met meer volume, zowel qua aanvoer als retour. Een grotere retour is sowieso altijd goed bij een dry sump motor, want je wil het carter leeg maken. De grotere aanvoerkant was nodig vanwege de verbeterde cam support plate. In de nieuwe cam support plate, nu geen rollagers meer voor de twee nokkenassen, maar het nieuwe glijlager systeem. Dit is eigenlijk gewoon een mooi gehoond gat met een gaatje, waar oliedruk op staat. Dat is zoveel keer sterker in deze toepassing dan een lager, zolang er maar mooie schone olie langs komt. Ook zijn de kettingen en de spanners aangepast. De oudere Twin Cams hebben mechanische spanners met een veer, de nieuwere hydraulische. De hydraulische spanners hebben zich inmiddels bewezen en gaan minstens eens zo lang mee als de mechanische. Aan de andere kant van de nokkenassen vlak bij de krukas zitten twee naaldlagers en deze zijn bij het nieuwe Twin Cam model ook een maatje groter geworden qua diameter. Dit houdt in dat de kracht per rolletje lager wordt en de boel dus sterker is. Dit is niet zomaar te veranderen uiteraard want dan moet je grotere gaten in het carter gaan maken. Maar de rest is wel te updaten. 

BCCB neemt ons mee in nieuw hardtail project: TwinPan Chopper #1

VERBETERINGEN

Met een km. stand van 55.000 kun je er zeker van uitgaan dat de spanners eruit moeten en waarschijnlijk is dat zelfs al de tweede keer. Dan heb je wel de keuze om er wat mee te doen. Je kunt ze uiteraard gewoon vervangen, wat de goedkoopste optie is. Twee spanners erin, middagje sleutelen en klaar. Je kan ook denken aan tandwielen i.p.v. kettingen maar het gevaar daarvan is dat de meeste krukassen van Harley nogal wat slingeren aan het uiteinde en daar zit nou net het tandwiel. Een tandwiel kan maar weinig slingering hebben zeg maar, een ketting kan dit wel en daarom zit die er ook in. Screamin’ Eagle maakt een mooie kit, een hybride set zeg maar. Je krijgt een nieuwe cam support plate, van billet aluminium waar geen glijlagers in gaan, maar waar wel de nieuwe pomp van Harley op past. Die zit er ook bij in de kit. Ook het tandwiel van de krukas en nokkenas zit erbij met ketting en twee hydraulische spanners. Je kunt met deze kit dus zo’n beetje 2/3 van de voordelen pakken van het nieuwe type. Je kunt gewoon de oude nokkenassen weer terugplaatsen als je dat zou willen, maar dat gaan wij niet doen. We pakken een setje nokken met wat meer ‘bite’; Andrews TW37B. Mooie cam die in het midden presteert, perfect voor een Dyna of een Softail. De cams zijn recht toe recht aan te monteren en ik vervang alle vier de lagers door een set van S&S. Ook vervang ik, vanwege de km. stand, de hydraulische lifters door een set van S&S. Om de boel makkelijk te monteren heb ik de stoterstangen doorgeknipt en monteer is de EZ instal stangen van S&S. De klant wilde graag dempers met een klep dus ik pak een setje dempers van Jekill and Hyde. Kolere deze shorties zijn wel echt gemeen hard! Maar goed… Dat komt ook door de cams natuurlijk. De 2006 modellen hebben erg kleine injectoren met een 8 graden spray en deze vervang ik ook door iets grotere. Het originele luchtfilterhuis gaat er ook af en ik plaats een backing plate van Ness met een K&N filter waar de originele buitenkap weer op past.

Als laatste stel ik de motor af op de bank met Diag4bike. De motor geeft rake klappen, is mechanisch mooi stil en geeft lekkere power en koppel. Missie geslaagd!

Tekst en fotografie: Gert-Jan Laseur

GEBRUIKTE ONDERDELEN
Screaming Eagle upgrade kit 25284-11: € 735,-
S&S lager set: € 169,-
S&S tappets: € 320,-
S&S stoterstangen: € 385,-
Andrews TW37B cams: € 490,-
Injectoren 5.4: € 445,-
Ness Air Cleaner: € 259,-
Jekill and Hyde dempers: € 2.825,-
Afstellen bank met Diag4bike: € 895,-

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen