De dag met Tom Verhoef uit IJsselstein begint chaotisch. Samen met zijn boezemvriend Walter komt hij opdagen met twee vurige Harley’s: een strak opgebouwde CVO Street Glide en een rauwe Fat Boy Bobber. Op de afgesproken locatie blijken we niet welkom met dit gebrul, terwijl zich ook nog eens donkere wolken zich samenpakken boven onze hoofden. Tijd dringt, dus sprinten we van plek naar plek waarbij Tom graag zijn banden laat roken.
Op zijn achttiende haalde Tom zo snel mogelijk zijn motorrijbewijs. “De 35 kW begrenzing van mijn Honda CBR ging er snel af”, grijnst hij. Van jongs af aan sleutelde hij samen met Walter aan scooters en brommers. Later werden dat uiteraard motoren.
MEER TOM
Naam
Tom Verhoef
Bouwjaar
1992
Beroep
Monteur/Technische dienst
Eten
BBQ
Liefde
Mendy, Jemie & Lola
Muziek
Rap, Pop en Nederlandstalig
Sport
Voetbal
Motoren
Harley-Davidson
VERSLAVING
Tom vertelt: “De liefde voor Harley’s kwam pas toen ik op Instagram een verbouwde Softail in Mexicaanse stijl tegenkwam. Niet veel later reden Walter en ik naar een handelaar in het noorden en sleepten we er een mee naar huis.” Met een eigen werkplaats, brug, werkbank en wat handigheid vanuit zijn beroep, kon hij meteen serieus aan de slag. Die eerste Softail kreeg zelfgemaakte, gestretchte spatborden in over-the-top Mexicaanse stijl. Het betekende het begin van een nieuwe verslaving. Tijdens een evenement waarbij Tom aanwezig was met zijn Mexicaanse Softail sprak iemand hem aan. Tom gaf er eigenlijk geen aandacht aan, tot er een half jaar later ineens een appje binnenkwam: ‘Heb je hem nog?’ “Ik had eerst geen idee waar hij het over had”, lacht Tom. “Maar hij bood geld en sneller dan ik ooit had kunnen denken was de deal rond.” Dat onverwachte bericht werd het startschot voor nieuwe projecten. Hij kocht twee originele Softails. Eén daarvan bouwde hij uiteindelijk om tot deze bobber en de andere ging weer de deur uit. Maar eerst kwam er nog een Street Glide tussendoor…
Tom was op zoek naar een CVO Street Glide en hij vond die bij een H-D-dealer in België, waar hij vervolgens samen met Walter naartoe reed. “De motor had lakschade en een koffer was kapot, maar verder was ‘ie origineel en precies wat ik zocht”, vertelt Tom, terwijl Walter instemmend knikt. “Het chroom moest verdwijnen. Ik wist van het poedercoatbedrijf dat rood over chroom veel meer effect geeft dan over zwart. Nadat de delen gespoten waren, begon ik met de opbouw van het blok en de rest van de motor. De voorkant kreeg een complete metamorfose: een fat front met een brede 180-voorband, Arlen Ness-vorkbussen, een aluminium velg en een Arlen Ness voorspatbord uit Amerika. Dat was overigens wel een dingetje” stelt Tom. “Er is een vaste volgorde om het passend te krijgen: eerst de vorkpoten naar buiten draaien, dan het wiel erin en alles weer terug. Het komt heel nauw. Daarna volgden een nieuwe Batwing, koffers met aangepaste deksels voor grotere speakers, en een koplamp die op 60 graden in de oven ging, zodat ook de binnenzijde meegespoten kon worden. Het stuur, een LA Choppers, kreeg alles binnendoor, op de remleiding na. De CVO is standaard al schitterend, maar met de upgrades zelfs nòg mooier. Hij is getuned -niet door mij hoor- en heeft een ziek vermogen.” Of hij ‘m gaat verkopen, weet Tom nog niet. “Misschien, want ik mis wat show. Het moet voor mij echt apart zijn, zoals die Mexicaanse Softail.”
BOBBER
De inspiratie voor de Bobber kwam van een Thunderbike-exemplaar. Al het chroom moest verdwijnen: dus koplamp, meters, voorvork, olietank, kappen, kleppendeksels zonder chroom. Tom gaat verder: “Alles werd schoongemaakt en klaargemaakt voor de poedercoater. Zwart in hoogglans of mat, aangevuld met gouden details. Daarna volgden het frame en het blok, compleet opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en verse olie. De wielen kregen originele naven, maar die werden door Haan Wheels opnieuw gespaakt. Het Z-bar stuur was een project op zich. Zelf meten, draaien en lassen tot het stuur dat ik in mijn hoofd had werkelijkheid werd. Ook het achterspatbord verbouwde ik zelf. Het eerste exemplaar was te kort. Na een rit over een natte weg had ik een streep op mijn rug. Dus volgde een langere versie. De kleuren zijn geïnspireerd op de gevel van de Chanel-winkel in Amsterdam: mat metallic goud.” Tank en details spoot Tom zelf: eerst goud, daarna afplakken, zwart eroverheen en afwerken met matte 2K-lak. “Voor een eerste keer spuiten ben ik er best trots op. Het zadel komt uit Rusland en is gemaakt van dik buffelleer met siernaden. Door de oorlog duurde de levering lang, maar via Belarus en Polen kwam het zadel uiteindelijk toch in Nederland terecht. Rijden doe ik er nauwelijks mee. Hooguit 200 kilometer per jaar. Voor mij zit de echte kick in het bouwen.”
BITTERBALLEN
Voor de fans van het merk is Harley-Davidson een beleving en die beleving ervaren Tom en Walter graag samen. Laatst nog in Oostenrijk, vier dagen European Bike Week. Dit keer met nog twee bekenden, waaronder de nieuwe eigenaar van Toms oude Mexicaanse Softail. Hoe drukker, hoe meer zin Tom krijgt in een burn-out. “Er stond zelfs een gast met een bord: ‘Burn-out = free beer’”, lacht Walter. Dichter bij huis hebben ze hun vaste rituelen. Wekelijkse avondritjes van maximaal twintig kilometer, eindigend op een terras voor de bitterballentest. Scores bijhouden: smaak, textuur, bite. “De huidige nummer één: De Rode Leeuw in Vianen, een dikke negen. Weizener biertje, schaal bitterballen en de avond is compleet. Ik heb Walter jarenlang uitgelachen om zijn Harley-shirts en bling”, zegt Tom. “Maar zodra dat virus je pakt, ben je verkocht. Dan wil je niets anders meer.” Een Harley moet glimmen, maar de bitterballen moeten kraken. Alles voor de beleving.
Tekst en fotografie: Edgar Vingerhoed
1 van 7
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON CUSTOM CVO STREET GLIDE
Algemene Specificaties
Eigenaar/Bouwer
Tom Verhoef
Instagram
@tomie139
Motorblok
Bouwjaar
2019
Merk
Harley-Davidson
Type
CVO Street Glide FLHXSE
Cilinderinhoud
117 CI (1923 cc)
Versnellingsbak
6-speed
Ontsteking
Origineel CVO
Luchtfilter
Screamin’ Eagle
Uitlaat
Screamin’ Eagle / Vance & Hines
Covers
Diverse in Candy Red gepoedercoat
Rijwielgedeelte
Frame
Touring
Voorwiel
Aluminium, uit 1 blok gefreesd
Voorband
Metzeler Cruisetec 180/55 2R18
Voorrem
Brembo
Voorvork
Arlen Ness
Achterband
Metzeler Cruisetec 180/55 2R18
Diversen
Stuur
LA Choppers 14 inch
Floorboards
Empire H-D
Spuitwerk
Kleur
Vivid Black / Candy Red
Dank Aan
Credits
Walter en DeVe Baggers voor advies en hulp fat front kit
1 van 4
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON CUSTOM FAT BOY BOBBER
Algemene Specificaties
Eigenaar/Bouwer
Tom Verhoef
Instagram
@tomie139
Motorblok
Bouwjaar
2001
Merk
Harley-Davidson
Type
Fat Boy FLSTF
Cilinderinhoud
1450 cc
Versnellingsbak
5-speed
Uitlaat
Vance & Hines
Rijwielgedeelte
Frame
Softail
Voorwiel
18 inch, Haan Wheels
Voorband
Dunlop
Achterwiel
18 inch, Haan Wheels
Achterband
Metzeler
Diversen
Stuur
10 inch Z-Bar, zelfgemaakt
Zadel
Op maat gemaakt in Rusland van dik buffelleer
Achterspatbord
Zelfgemaakt
Draai- en Freeswerk
Zelf uitgevoerd
Bijzonderheden
Geïnspireerd op Chanel-gevels (PC Hoofdstraat Amsterdam), mat metallic goud gepoedercoat, motor volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd
Zonder die cookies zag het er hier helemaal niet zo mooi uit! Dus, om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.