Nuttige tips en goede adviezen van Peter: Motor Winterklaar

Gepubliceerd:

Na een mooie nazomer is helaas voor de meesten van ons de tijd aangebroken om de motor langere tijd niet te gebruiken. Natuurlijk hopen we op die ene mooie laatste dag om nog eens lekker te kunnen rijden. Maar als die uitblijft vraagt je motor wel de juiste preparatie voor de komende wintermaanden.

We hebben een aantal handige tips voor je, zodat je in het voorjaar niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Ook is deze periode natuurlijk de meest geschikte tijd voor uitgebreid onderhoud. Heb je hier zelf geen tijd voor of zin in, dan kun je het ook uitbesteden aan je dealer.

Aangetaste benzinetank door vocht en slechte benzine
  • Tank de motor volledig af. Hoe voller hoe beter! Aanwezige lucht in de tank bevat altijd een percentage vocht. Dit gaat condenseren bij temperatuurverschillen. Waterdruppels zijn zwaarder dan benzine en zakken naar de bodem van de tank. Daar zetten ze zich af op het metaal en dat veroorzaakt corrosie. De moderne benzine is na het raffineren maar 2 tot 3 maanden houdbaar, daarna neemt de kwaliteit snel af. Tank bij voorkeur een premium benzine (E5= 5% bio ethanol) met octaan 98. Nog beter is een speciale alkylaatbenzine zoals Exomaxx. Verkrijgbaar in jerrycans bij ruim 250 verkooppunten.
  • Heb je een motor met carburateur? Maak dan de vlotterkamer leeg. Dit doe je heel eenvoudig door de benzinekraan in stand ‘off’ te zetten en laat vervolgens de motor rechtop draaien tot deze afslaat. Dit is heel belangrijk! Doe je dit niet, dan zal de kleine hoeveelheid benzine in de vlotterkamer verdampen en laat dit een aanslag achter die sterke vervuiling veroorzaakt.
Aanslag in vlotterkamer
  • Als je geen onderhoudsvrije accu hebt, controleer dan het vloeistofniveau en breng dit op pijl met gedestilleerd water. Controleer de accupolen op aanslag en reinig deze als dat nodig is. Om de accu in optimale conditie te houden is een druppellader de beste optie. Vaak is hiervoor een stekker gemonteerd, zodat je deze eenvoudig kan aansluiten. Let goed op of de lader automatisch afslaat als de accu vol is en met de juiste stroom (ampère) oplaat. Alleen met een juiste acculader houd je de accu in optimale conditie en verleng je de levensduur. Accu’s zijn temperatuurgevoelig en kunnen slecht tegen vorst.
Druppellader is noodzakelijk om je accu in goede conditie te houden.
  • Was/reinig je motor grondig, bij voorkeur met handwarm water (insecten gaan er nu makkelijker af dan als je wacht tot het voorjaar). Een gewone afwasborstel kan makkelijk zijn voor lastige plekken zoals de spaken bijvoorbeeld. Er zijn zeer goede middelen in de handel om het reinigen een stuk makkelijker te maken. Wees voorzichtig in de buurt van elektronische delen en wiellagers. Gebruik hiervoor zeker géén hogedrukreiniger!
  • Laat de motor na het wassen goed drogen en poets hem met de juiste middelen. Poets altijd met ZACHTE doeken en let op als je met oude kleding stukken gaat poetsen, dat er geen knopen en ritsen aan zitten waarmee je krassen kan maken!
Voor het schoonmaken van spaakwielen etc. is een afwasborstel erg handig.
  • Heb je de mogelijkheid de wielen vrij van de grond te houden dan is dat de beste optie voor een langere stalling. Is die mogelijkheid er niet, verhoog dan je bandenspanning met ongeveer 0,5 bar boven de voorschreven spanning, zodat er minder snel platte vlakken aan de banden komen als gevolg van het lang stil staan. De motor na een aantal weken een stukje te verplaatsen kan hieraan ook bijdragen en is beter voor de wiellagers. Je voorkomt hiermee dat je tijdens de eerste rit in het voorjaar het gevoel krijgt dat je met een hobbelpaard onderweg bent.
Tijd voor groot onderhoud.
  • Bekijk of de motor toe is aan een onderhoudsbeurt, want deze periode is het beste geschikt om de motor in topconditie te (laten) brengen. Oude olie zit vol vuil en zuren die je blok inwendig kunnen aantasten. Je dealer heeft in de winter vaak meer tijd en leuke aanbiedingen.
  • Ga je toch rijden met pekel bedenk je dan vooraf dat zeer uitgebreid reinigen direct na een rit noodzakelijk is met koud water. Pekel laat altijd sporen achter!

Neem je deze tips en adviezen in acht, dan staat je motor bij de start van het voorjaar in tiptop conditie voor je klaar voor die heerlijke eerste rit van het seizoen. Succes!

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen