Voor Gert-Jan Laseur is de Lowrider S is een van zijn favoriete Harleys als dagelijkse ride. Genoeg grondspeling, prima vering, strakke stuureigenschappen, goede remmen en de fijne M8 motor met maar liefst 117 ci. aan cilinderinhoud. Toch heeft een van zijn klanten met zo’n Lowrider S nog wat te wensen; Meer power!
Rob, de eigenaar van deze Lowrider, had al een Screamin’ Eagle nokkenas laten monteren en wat lawaai dempers, maar hij was niet erg onder de indruk van de extra prestaties. Hij wilde wat meer. Nou dat kan.
Lekkerder rijden op de WL-modellen: aanpassen carburateur en cilinderkoppen
MAXIMALE BORING
Rob wil niet altijd lawaai, dus een mooi uitlaatsysteem met een klep is dan de perfecte oplossing. De keuze was snel gemaakt toen hij de 21, twee-in-een uitlaat van Jekill and Hyde zag. Met wat kleine aanpassingen was deze uitermate geschikt voor zijn wensen. Veel power, maar het onderblok er gewoon inhouden. Mijn keuze viel op een 132 cilinder- en zuigerkit van S&S. De boring van de cilinders is 4.32 inch en dat is momenteel de maximale boring die nog past op het standaard onderblok van een 114 of 117 M8. Normaal zal de compressie uitkomen op 11 op 1. Dit kunnen we verhogen door de verbrandingskamer van de koppen wat kleiner te maken. We monteren onze Level 2 koppen met een kleinere kamer, waarvan wat de in- en uitlaat kanalen CNC gefreesd zijn. Ze zijn daardoor groter en beter van vorm en er gaan 2 mm grotere kleppen in. Meer lucht is meer vermogen. De klepveren zijn een set van Star met titanium schotels. De tuimelaars worden vastgezet met tapeinden van ARP en er worden sterkere kopbouten van S&S gemonteerd.
RECHT TOE RECHT AAN
Het originele inlaat spruitstuk van kunststof wordt vervangen door een CNC nagewerkt aluminium exemplaar van Screamin’ Eagle en de elektronische gasklep word ook vervangen door een grotere met 64 mm diameter. Ook worden de standaard injectoren vervangen door grotere 6.8 injectoren. Het luchtfilterhuis van de Lowrider is prima en ik vervang alleen het luchtfilter zelf. Als nokkenas gebruik ik de Star 3/4 cam omdat die het gewoon lekker doet in alle toerentallen. We willen geen racemotor, maar een motor waar je dagelijks mee kan touren en, als je wil, ook even flink mee aan het gas kan hangen. De Harley tappets gaan eruit en deze vervang ik voor een set van S&S. Ik gebruik ook een setje tappet cuffs van Star i.p.v. de originele kunststof versie. De standaard stoterstangen worden vervangen door een set verstelbare stoter stangen van S&S. De standaard oliepomp en cam support plate zijn prima op de laatste typen M8 modellen, dus die gaan er zo weer in. Het monteren van de zuigers en cilinders is recht toe recht aan en er hoeven ook geen extra checks te worden gedaan m.b.t. de klep tot zuiger afstand of iets dergelijks. Dit omdat de Star 3/4 cam makkelijk in de kop past qua kleplift.
MAPPING
De mapping maak ik met Diag4bike en als de motor weer in elkaar zit start ik hem een paar keer met de computer eraan vast om te controleren of de waarden kloppen met zoals ik die wil zien. Daarna gaat de motor op de Dyno voor een mapping. Niks kant- en-klare mapping, maar gelijk tunen zoals het hoort en niet gokken. Ik kan nog steeds niet begrijpen dan mensen een kant en klare mapping nemen zonder het na te meten op een bank.
STERK EN SOEPEL
Als de motor klaar is kan de klant er mooi rustig aan zo’n 1000 tot 1500 km op zetten met twee olie beurtjes. Daarna dan nog een paar pulls op de bank met wat kleine correcties. Het motorblok is sterk en soepel en maakt deze lichte Lowrider S tot een fantastisch rijdende motorfiets!
Tekst en foto’s: Gert-Jan Laseur
Onderdelenlijst |
S&S 132 kit S&S tappets Star tappet cuffs Laseur Level 2 koppen, CNC gefreesd met 2 mm grotere in- en uitlaat kleppen Star klepveren met titanium collars Star 3/4 nokkenas Timken nokkenas lager Tapeinden voor de tuimelaars S&S kopbouten S&S stoterstangen CNC inlaatspruitstuk, 64 mm 64 mm Throttle Screamin’ Eagle Ness air cleaner insert, extra dik 6.8 injectoren Dr. Jekill and Mr. Hyde 21 uitlaatsysteem |