In een tijd waarin tuning en cosmetische upgrades de norm zijn, blijft Bart Hendriks trouw aan het ambacht van motorrevisie. Voor liefhebbers van extra karaktervolle Harley’s zoals de Knucklehead, Panhead, Shovelhead en Evolution, is hij een van de laatste technici die deze kunst tot in de puntjes beheerst. Daarbij blijft hij zichzelf uitdagen met unieke en grensverleggende projecten.
Zoals bij velen heeft ook bij Bart de film Easy Rider een onuitwisbare indruk gemaakt; “Mijn liefde voor motoren begon bij het zien van die film”, vertelt Bart. “Ik was pas 17 toen ik mijn eerste Panhead kocht en meteen besloot om te leren hoe ik het blok kon reviseren. Op mijn 18e werd ik lid van de H.D.A. The Hogs in Sluis, waar ik al snel veel leerde over het bouwen van choppers en de techniek om alles draaiende te houden. Ik bracht veel tijd door bij Wim van Super Cycles, waar ik ontzettend veel kennis opdeed. Later heb ik ook een aantal jaren bij Thunder Twin in België gewerkt.”
Big Boy Motorcycles en Central Motor Parts: Samen sterk
EXTRA PERSOONLIJKHEID
Wat begon met sleutelen voor vrienden en clubgenoten in de schuur achter mijn huis in Oostburg, groeide al snel uit tot een volwaardige werkplaats op het industrieterrein. “Sinds vorig jaar zijn we verhuisd naar Limburg, waar ik eindelijk de ruimte heb om alles overzichtelijk en efficiënt in te richten met aparte zones voor het precieze revisiewerk en het ‘vuile’ werk, zoals stralen en slijpen. Mijn vrouw Suzanne heeft een belangrijke rol gespeeld bij de inrichting van de werkplaats en zij zorgt ook voor de aankleding, het organiseren van open dagen en evenementen, wat onze zaak net dat beetje extra persoonlijkheid geeft.”
STARTMAL
Bart vervolgt; “We hebben hier alles wat nodig is: een komslijper, frees- en draaibanken, kleppen- en hoonmachines en een TIG-las-, straal- en spoelmachine. Kortom, alles om motorblokken volledig te reviseren. Omdat ik alles zelf doe, kan ik mijn werk vaak scherper geprijsd aanbieden en sneller leveren dan anderen. Wanneer een blok binnenkomt, haal ik het volledig uit elkaar. Sommige onderdelen, zoals krukassen of zuigers, blijken vaak nog in uitstekende staat en zo vervang ik alleen wat nodig is. Dit scheelt kosten voor de klant. Je hoeft ook niet altijd dure onderdelen te gebruiken; een oliepomp van Zodiac, bijvoorbeeld, werkt vaak net zo goed of zelfs beter en is direct bruikbaar. Wanneer klanten een motorblok thuis inbouwen en er blijkt iets kleins niet goed te zitten, zoals een verkeerd geplaatst O-ringetje dat lekkage veroorzaakt, kan dat flink wat irritatie veroorzaken. Om dit te voorkomen, heb ik hier in Limburg een startmal gemaakt, zodat ik motorblokken hier compleet opbouw. Ik start ze in het bijzijn van de klant op, laat ze warmdraaien, afkoelen en controleer alles tot in detail. Als er iets zweet of lekt, fix ik dat meteen. Zo weten we beiden zeker dat een blok dat bij mij de deur uitgaat, 100 procent in orde is.
UITDAGEND PROJECT
Bart wijst trots naar een motorblok. “De voorste kop is een Knucklehead en de achterste een Panhead. Normaal lopen de uitlaten aan beide zijden, maar hier zitten ze aan dezelfde kant, net als de twee carburateurs. Dat vroeg om een flinke aanpassing: de nokken van de achterste kop moesten 180 graden worden gedraaid en daarvoor heb ik Andrews gevraagd de nokkenas op maat te slijpen. Daarnaast moest ik een nieuw vacuümsysteem ontwerpen omdat de olie nu anders stroomt.” Hij lacht en voegt toe: “Waarom twee verschillende koppen? Omdat ik de Knucklehead en Panhead allebei geweldig vind! Het is een uitdagend project, want de spruitstukken verschillen in hoogte en de configuratie is totaal anders. Dat houdt het spannend. Af en toe moet je je hersenen kietelen. En als klanten dit zien, zeggen ze vaak: ‘Dat wil ik ook.’ Maar het kost wel veel werkuren, hoor!”
REVISIEWERK
Op dit moment werkt Bart aan een marktplaats op zijn website waar hij gereviseerde blokken en tweedehands onderdelen gaat aanbieden. “Er zijn weinig plekken waar je dit soort klassieke blokken met garantie kunt kopen”, verklaart hij. Ik wil dat gat opvullen. Voor wie zich ook in dit vak wil verdiepen: begin klein, leer van ervaren mensen en geef niet op. Technisch inzicht en geduld zijn essentieel. Als je het echt wil leren, moet je fouten durven maken en blijven proberen. En als je vastloopt, kom dan bij mij langs. Maar weet wel: revisiewerk is meer dan sleutelen. Het is een kunst die je moet respecteren.”
Tekst en foto’s: Edgar Vingerhoed
INFO
Bart’s Bike Shop
Stationsweg 86A,
6075 CD Herkenbosch
Early Shovel Carter met EVO-koppen en look-a-like Panhead-deksel
Bij dit bijzondere project vertelt Bart: “Dit is geen standaard klus. Je begint met een Early Shovel Carter en bouwt het volledig om zodat het geschikt is voor EVO-koppen met look-a-like Panhead-deksels. Dat betekent dat je het hele blok moet aanpassen: van het opnieuw inrichten van het smeersysteem tot het op maat maken van de stoterstangen en andere essentiële onderdelen. Alles wat ik nieuw bedenk of in opdracht van een klant uitvoer, test ik eerst op mijn eigen blokken. Zo heb ik bijvoorbeeld al eens een Shovel helemaal omgebouwd naar een EVO-configuratie. Door dat proces vooraf uitgebreid te testen, weet ik zeker dat het werkt en betrouwbaar is voordat ik het aan klanten aanbied.”
