The Not Black Dyna: ‘The best of both worlds’ voor David

Gepubliceerd:

Het verbouwen van je droomchopper vraagt om geduld en dat is nu net wat David Christoffels uit Kampen niet heeft. Om tijdens de verbouwing niet zonder motor te zitten, koopt hij een Dyna Street Bob, met het idee die later weer van de hand te doen. Maar na een ongelukkige val, blijkt afscheid nemen moeilijker dan gedacht.

De Clubstyle heeft David altijd al aangesproken. Zelfs voor dit alles, had David al een Clubstyle moodboard gemaakt om zijn ideeën vast te leggen. David: “In oktober 2021 liet ik mijn droomchopper bouwen door L&L Choppers. Op dat moment had ik dus geen motor om te rijden, daarom besloot ik op zoek te gaan naar een leuke Dyna in de Clubstyle. Na wat speurwerk op Marktplaats vond ik er eentje die precies in mijn straatje paste: al voorzien van Brembo-remmen, een Saddleman-zadel, een Basani 2-1 Road Rage-uitlaat en een Burley-kuip. Op een kapotte startmotor na, was de Dyna verder in topconditie. Ik kon weer de weg op.”

Meer David

Naam David Christoffels
Geboortejaar 1985
Beroep Sales in de hospitalitysector
Persoonlijkheid Extrovert
Voorkeursdrank Melk
Voorkeursvoedsel Diverse keukens
Liefde Zeer belangrijk
TV Weinig
Favoriete Film Lord of the Rings
Muzieksmaak Van alles
Favoriet leesvoer Bigtwin
Sporten Crossfit en padel
Hobby’s Wintersport, watersport en motorrijden
Gezin Partner Hinke en dochters Fay en Danie
Rolmodel Mijn vader
Motoren Harley-Davidson FXDX en custom chopper
Lijfspreuk “Nu genieten! Wie goed doet, goed ontmoet.”

Afgelopen winter, terwijl David op wintersport was, leende hij zijn geliefde Dyna uit aan een vriend voor een fotoshoot van zijn bedrijf dat gespecialiseerd is in het fabriceren van aluminium producten, zoals sloepen, boten en trailers. “Hij is ’n perfectionist van het type dat zijn velgen met een tandenborstel poetst”, vertelt David. “Hij had de motor al vaker geleend, dus ik maakte me geen zorgen. Maar toen hij de motor op de trailer wilde zetten, ging het mis. De motor belandde verkeerd in de klem, waardoor de achterband vast kwam te zitten tegen de binnenkant van de achterklep. Uiteindelijk gleed de motor op een ongelukkige manier van de trailer af. Gelukkig wachtte hij met het slechte nieuws tot ik terug was van wintersport. Het was natuurlijk flink balen, maar uiteindelijk is alles goed gekomen.”

Wimoto’s Alfonso: ultieme eerbetoon aan vakmanschap en vaderliefde

SPUITWERK

Er moesten veel onderdelen vervangen worden, en uiteindelijk moest ook het spuitwerk worden vernieuwd. David gaat verder: “Bij Lowlands Bike Store werd meteen gezegd: ‘Waarom kies je niet voor iets unieks in plaats van saai zwart?’ Ik had nog steeds een Clubstyle moodboard liggen waar ik verder niets mee had gedaan. Dit leek het ideale moment om daar verandering in te brengen. “Roché Koers is de vaste huisspuiter van Lowlands Bike Store. Omdat het voor mij beter werkte, heb ik hem persoonlijk in Hoogeveen bezocht. De Dyna was zwart met rode accenten en ik wilde deze kleuren terug laten komen in het ontwerp. Mijn wensen waren de kleuren gunship grey, zwart en rood, met motieven zoals een honingraat en het H-D-logo. Roché begon meteen te experimenteren met lijnen van tape. Hoewel ik aanvankelijk een carbon cover wilde, zag ik daar vanaf want Roché heeft een techniek ontwikkeld waarmee hij de look van carbon heel goed nabootst. Ook liet ik meteen mijn helm meespuiten. Bij mijn chopper heb ik dat niet laten doen en daar kreeg ik later spijt van. Bij Powerplant had ik de derde prijs gewonnen in een raffle op Instagram. Van de 250 dollar aan prijzengeld koos ik een derby cover. De voetsteuntjes, achterlichten, levers, luchtfilter en spiegels zijn allemaal naar mijn smaak aangepast. De Bassani 2-1 Road Rage uitlaat maakte plaats voor een Ripper. Wat ik verder nog zou willen veranderen is de tellerpartij op het stuur, maar daarvoor zou de hele elektra aangepast moeten worden. Het lijkt eigenlijk nooit helemaal af.”

ONDERSCHAT

David rijdt regelmatig met een vaste vriendengroep van Harley-Davidsonrijders uit Kampen en IJsselmuiden. Geen enkele motor is hetzelfde. “Zelf ben ik niet zo technisch aangelegd en daarnaast reis ik veel voor mijn werk. Gelukkig zijn er binnen onze groep genoeg handige jongens. In mijn mancave staat een brug waar vaak aan motoren gesleuteld wordt. Hoewel ik altijd al een techniekcursus heb willen volgen, is het er tot nu toe nog niet van gekomen. Mijn droomchopper is inmiddels klaar, maar ik heb het rijden met een hardtail frame toch wel een beetje onderschat. Het is niet bepaald comfortabel op lange ritten. Daarbij kan ik niet zien hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Soms rijden we wel 500 kilometer op een dag en dan geef ik wel de voorkeur aan mijn Dyna. Bovendien is die na de val helemaal naar mijn zin gemaakt. Ik kan er geen afscheid meer van nemen, zoals ik me eerder had bedacht. Het is ‘the best of both worlds.’ Toch begint het gevoel alweer te kriebelen om aan een nieuw project te beginnen. Misschien wordt het een klassieke motor met een zijspan, waar mijn kinderen ook van kunnen genieten…”

Foto’s: Edgar Vingerhoed

TEHNISCHE SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON FXDB CUSTOM

ALGEMEEN
Eigenaar/bouwer David Christoffels
MOTORBLOK
Bouwjaar 2011
Merk Harley-Davidson FXDB
Type Twin Cam 96
Cilinderinhoud 1580 cc
Ontsteking OEM
Carburateur OEM
Luchtfilter S&S Carbon Teardrop
Uitlaat Bassani Ripper
Versnellingsbak 6-speed
Covers RSD Clarity Derby Cover, Chassis Guard in carbon-look
RIJWIELGEDEELTE
Frame Dyna
Voorvork YSS Preload Adjusters
Voorwiel 5-spaaks
Voorband Dunlop
Voorrem Brembo
Schokbrekers YSS
Achterwiel 5-spaaks
Achterband Dunlop
Achterrem H-D
DIVERSEN
Stuur Biltwell
Hendels Flo Motorsports
Gadgets Burly Kuip, Memphis Shades Handguards, Green Brothers Design Shift Link
Handvatten Arlen Ness
Controls Flo Motorsports en Arlen Ness
Zadel Saddlemen
Achterlicht HighSider
Floor Boards Flo Motorsports
Bagagedrager Afneembare H-D Sissybar voor als mijn dochter achterop meegaat
SPUITWERK
Kleur Zwart, Gunship Grey, Carbon en Rood
Design Roché Koers Design
Spuiter Roché Koers

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen