Met zijn lage contouren is de standaard Breakout van nature al een behoorlijk opvallende verschijning. Niet onlogisch dus, dat de door H-D West-Flanders verbouwde Breakout muscle-chopper de toepasselijke naam ‘Headturner’ meekreeg. Wie hem passeert draait namelijk gegarandeerd de kop om…
Voor de eigenaar van de nagelnieuwe Breakout is een plaatsje in de spotlights niet echt belangrijk, maar voor een fotoshoot onder een fris voorjaarszonnetje, leent hij graag zijn machine eventjes uit. Na de kiekjes volgt een deskundige uitleg door Nico Naeye, de monteur die instond voor een geslaagde optische make-over en tevens de V-Twin wat extra testosteron toediende. ”De koper kwam eerder toevallig de winkel binnengestapt en had weinig kennis van het actuele Harley gamma”, steekt Nico van wal. “Maar na een excursie door de toonzaal bleek de sportieve petrolhead een voorkeur te hebben voor een Breakout 114.”
L&L SPEEDSTER: ONTWIKKELT L&L EEN NIEUWE STIJL IN CHOPPERBOUW?
GENTLE STYLE
“Met een standaard Breakout is uiteraard niks mis”, licht Nico toe, “maar al snel werd duidelijk dat de koper iets exclusievers op het oog had. Voor een unieke motorfiets zijn de mogelijkheden bij Harley-Davidson vrijwel onbeperkt en daarom werd het gesprek aan het computerscherm voortgezet. Aangezien we hier in Roeselare jaarlijks nogal wat motoren verbouwen, hebben we geen honderden muisklikken meer nodig om een acceptabel ontwerp te kunnen presenteren. Met een sportieve doelstelling als uitgangspunt, kozen we voor de ‘Gentle Style’ motor van Thunderbike als inspiratiebron. Veel van de geselecteerde onderdelen hadden we al eens afzonderlijk op andere motoren gemonteerd, maar nooit eerder op eenzelfde configuratie. Het is vanzelfsprekend dat we nooit twee maal dezelfde motor bouwen, want exclusiviteit is ontzettend belangrijk bij customizen. Voor zo’n project ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Na twee maanden hadden we de planning rond en kregen we groen licht om de Breakout te verbouwen.”
VERTRAGING
Amper vers uit de krat werd de Amerikaan de heftafel opgeschoven, teneinde het 114 cubic inches metende motorblok met een Stage IV kit naar 131 inch te boosteren. Met de geplaatste Smart Tuning software kreeg de machine een flinke rendementsverbetering, wat resulteerde in een lager stationair toerental, lager verbruik en snellere gasrespons. “In de garage heeft iedereen zijn specifieke skills en daarom ontfermde collega Serge zich over het motorische gedeelte van de machine. Eenmaal ontdaan van carrosserie, voorvork, vering en wielen was het wachten op de toeleveringsbedrijven, die vanwege corona vertraging hadden opgelopen en daarmee onze bouwtijd gevoelig opschroefden. Vanwege de hoge kwaliteit zijn de meeste onderdelen afkomstig van Thunderbike. Andere onderdelen werden dan weer geselecteerd uit het gamma originele Harley accessoires. Daartoe behoort ook de luchtfilter met het gekende Screamin’ Eagle label. Geen bombastische toestanden, maar gewoon een exemplaar dat perfect aansluit op de lijn van de motor en uitstekend zijn werk doet. De KessTech uitlaat is voorzien van een EU-goedgekeurd sound management systeem, waarmee het geluid door een simpele drukknop geregeld wordt van ingetogen klappen van 80 dB tot aan een gespierde roffel.”
FUNCTIONELE DOELSTELLING
De opzet van het project was vooral om een puur functionele motor te bouwen, zonder al te veel poespas. Een vlot rijdbare, supersnelle machine, met een zwaar motorblok en excellente wegligging. “Verbouwingen staan per definitie niet altijd garant voor een verbetering van de originele rijeigenschappen”, verduidelijkt Nico. “Daarom was het zeer belangrijk om de basisgeometrie te behouden en respecteren. Toch werd de achterbrug enigszins aangepast. De remschijf die normaal rechts zit, werd namelijk verplaatst naar de kant van de aandrijfriem, waardoor de rechterzijde van het wiel mooi open te zien is. Ondanks het gebruik van een gespecialiseerde kit, was er voor de ombouw van de rembevestiging toch redelijk wat las- en uitlijnwerk nodig. Vooraan werd de standaard remklauw gecombineerd met een Thunderbike remschijf. Aangezien de remleidingen aangepast dienden te worden, werden ze wijselijk vervangen door efficiëntere stalen exemplaren. Met de ABS rempomp, het regelbare computertje voor de uitlaat en de compressor voor de luchtvering, zit de ruimte onder het zadel nu wel helemaal volgestopt. Oorspronkelijk beschikten de gemonteerde Thunderbike wielen over opvallende, in aluminium uitgefreesde, accenten, maar op aanvraag werden ze zwart gepoederlakt. Ook het motorblok, inclusief de talrijke moertjes en boutjes, werd afgewerkt met een zwart laagje verf. Een klusje dat toch verrassend wat tijd opslorpt.”
DEUGDELIJKHEID
Vanwege de hoge kwaliteit is het overgrote deel van de accessoires afkomstig van Thunderbike. Daartoe hoort ook de aluminium 15 liter benzinetank en het stuurkuipje. Achteraf bleek het platte stuur daar niet meer zo goed op aan te sluiten, zodat het werd vervangen door een licht geknikt stuur. Het zadel werd door garnierder Jean-Michel Justus van alcantara voorzien. Deze stof staat bekend om zijn stroefheid en warmtebestendige eigenschappen, waardoor de rijder ook bij extreem zomerse temperaturen comfortabel kan zitten. Achteraan heeft de machine een regelbaar ‘air ride suspension’ systeem. Met deze luchtvering kan het rijcomfort aangepast worden naargelang de staat van de weg. Door de machine tot zijn laagste punt te laten zakken, behoort een supplementair showke onderweg tot de mogelijkheden. Het systeem is, mits wat extra aandacht voor de kwetsbaarheid van de leidingen, vlot monteerbaar. De voorvork is voorzien van een lowering kit. De minuscule knipperlichten zitten vooraan weggewerkt onder de handvatten en achteraan kregen ze een discreet plaatsje in het spatbord. Tussen de balhoofdplaat en de radiator zit de claxon gecamoufleerd achter een zwart roostertje. Dat is handmade vervaardigd met een ijzeren netje, in een 6 mm dikke staaldraad omkadering. Het rasterwerkje sluit egaal aan op de onderspoiler en radiatorrooster, beiden uit het Thunderbike gamma.
WARSZAWA BOXER: BMW R100S VOOR WARSCHAU EN OMSTREKEN
NEWBORN BIKER
Vanaf het begin stond de keuze voor de witte deklaag onvoorwaardelijk vast. Het is de RAL-kleur waarmee eerder ook al het mobilhome van de klant werd gespoten. De kleur met een eenvoudig blauw biesje is aangebracht door Lukas van Radical Customz. Het symmetrisch uitzetten van het subtiele lijntje gebeurde bij H-D West–Flanders. “Een zenuwslopend karweitje, waar heel wat zorgvuldige meetactiviteit aan te pas kwam”, sluit Nico lachend af, “want eens gespoten, kunnen de gevolgen nogal pijnlijk zijn. Bij aanvang leek het wit een gedurfde keuze, maar achteraf gezien klopt het plaatje perfect. Het concept vraagt niet om schreeuwerige graphics en de ongekunstelde kleur contrasteert uitstekend met de talrijke zwarte onderdelen. Met zijn brede achterband en 21 inch voorwiel is een Breakout eigenlijk de ideale basis voor een uitdagende verbouwing. We hebben hem verder uitgebouwd tot een exclusieve, vlot sturende motorfiets met een opmerkelijk lijn. Privé heb ik ondertussen al 30 jaar ervaring met customizen en ik ben best fier op dit resultaat. Een project met een ‘high end’ dus.” Op straat zal de machine met recht talloze hoofden doen omdraaien, maar dat is niet de enige aanleiding van de ‘Headturner’ markering op het achterspatbord. De toevallige en totaal ongeplande aanschaf van een Harley-Davidson betekende voor de bezitter een complete verandering van levensstijl, want in het verleden had hij geen enkele binding met tweewielers. Na aankoop van de Breakout moest hij zijn motorrijbewijs zelfs nog halen en dat keerpunt kan met een tikkeltje fantasie evengoed als ‘Headturner’ aanzien worden.
Fotografie: De Muynck Patrick
STAGE IV KIT |
Via Harley-Davidson’s Performance-label Screamin’ Eagle kunnen sinds kort alle Touring modellen die beschikken over een 114 en 117 inch motorblok, voorzien worden van een 131 cubic inch stage IV big-bore kit (2147 cc). De kit bevat onder meer grotere cilinders met hoge compressiezuigers, CNC gefreesde cilinderkoppen met grotere kleppen, een ruimer inlaattraject, andere nokkenassen en uitlaatbochten. Met deze aanpassingen gaat het standaard vermogen van 97 pk naar 123 pk en het koppel 161 Nm naar 178 Nm. Indien de Stage IV kit binnen 60 dagen na aankoop door een officiële Harley dealer wordt geplaatst, blijven de oorspronkelijke garantievoorwaarden behouden. |
TECHNISCHE SPECIFICATIES THE HEADTURNER | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | Breakout |
Bouwjaar | 2021 |
Bouwer | Harley-Davidson, West-Flanders |
Bouwtijd | 4 maanden |
MOTORBLOK | |
Type | Milwaukee-Eight 114 |
Bouwjaar | 2021 |
Cilinderinhoud | 1870 cc, vergroot naar 2147 cc |
Tuning | Screamin’ Eagle 131 Stage IV Kit |
Luchtfilter | Screamin’ Eagle |
Uitlaten | KessTech (elektronisch regelbaar) |
Versnellingsbak | standaard 6-bak |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard |
Achterbrug | standaard, aangepast |
Achtervering | air ride suspension |
Voorvork | standard, lowering kit |
Voorwiel | Thunderbike, 21 inch |
Voorrem | Thunderbike |
Achterwiel | Thunderbike, 18 inch |
Achterrem | standaard, verplaatst |
ACCESSOIRES | |
Koplamp | Thunderbike kopkuipje |
Stuur | Thunderbike |
Spiegels | Rizoma |
Tellers | standaard |
Handvatten | H-D |
Benzinetank | Thunderbike, aluminium |
Zadel | Alcantara |
Spoiler | Thunderbike |
Motorblok | alles in black |
Voorspatbord | Thunderbike |
Achterspatbord | Thunderbike |
Achterlicht | Thunderbike |
Voetsteunen | H-D |
Andere aanpassingen | verborgen pinkers vooraan, afdekking injectiesysteem, rooster afdekking claxon |
SPUITWERK | |
Spuiter | Radical Customz |
Kleur | RAL |